شناسهٔ خبر: 43003234 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا دلایل کناره‌گیری نخست وزیر لبنان را بررسی می‌کند؛

هتریک استعفا!

مصطفی ادیب پس از یک ماه تلاش در جهت بهبود شرایط لبنان، از ادامه مأموریت خود برای تشکیل دولت جدید در این کشور انصراف داد و از سمت خود کناره‌گیری کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، لبنان بیش از یکسال است که با چالش‌های اقتصادی رو به رو شده و به همین دلیل بود که با افزایش اعتراضات به سیاست مداران این کشور، سعد الحریری از جایگاه نخست وزیری کناره‌گیری کرد.

پس از کناره‌گیری حریری، پارلمان این کشور، حسن دیاب را مأمور تشکیل کابینه لبنان کرد. روی کار آمدن دیاب همزمان شد با شیوع بیماری کرونا که کشور را با بحران‌های بسیاری رو به رو کرد و مشکلات اقتصادی لبنان را مضاعف کرد.

با انفجار مهیب انبار نیترات آمونیوم در یکی از انباره‌های بندر بیروت، اوضاع داخلی لبنان بیش از پیش آشفته شد باعث شکل گرفتن دوباره اعتراضات گسترده مردمی شد.

در حالی که دولت حسان دیاب به دنبال بهبود شرایط و کمک رسانی به آسیب دیدگان بود، اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به ناکارآمدی دولت و وجود مشکلات معیشتی لبنان، باعث استعفا اعضای کابینه دولت شد که قادر به کنترل موج اعتراضات نبودند؛ دیاب سرانجام پس از گذشت چند روز اعتراضات مردمی، تحت فشارهای سیاسی مجبور به استعفا شد.

پس از گذشت ۳ هفته از استعفای نخست وزیر لبنان، فراکسیون‌های سیاسی پارلمان این کشور با رأی بسیار بالایی، مصطفی ادیب، سفیر سابق لبنان در آلمان را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرد و مورد تأیید رئیس جمهور نیز قرار گرفت.

ادیب در اولین سخنان خود پس از مأمور شدن به تشکیل کابینه اعلام کرد که دولت جدید در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل خواهد شد و وزرای دولت جدید افراد متخصص و شایسته خواهند بود و به نظر می‌رسید تشکیل کابینه در لبنان برخلاف دوره‌های گذشته بدون تنش‌های سیاسی و کشمکش‌های حزبی پیش رود.

ادیب در ابتدا تلاش کرد برای تشکیل کابینه با احزاب قدرتمند سیاسی لبنان رایزنی کند، اما در ادامه رفتارهای وی نشان داد که سعی دارد برنامه‌های مکرون و سیاست‌های آمریکا در لبنان را اجرا کند، اما به دلیل اختلاف مواضع با جریان‌های سیاسی، هربار با بن بست جدیدی مواجه می‌شد.

مصطفی ادیب صبح امروز، پس از دیدار با میشل عون، رئیس جمهور لبنان، از تشکیل کابینه انصراف داده و از سمت خود استعفا داد و عون نیز به سرعت این استعفا را پذیرفت.

ادیب دلیل انصراف خود از تشکیل کابینه را نبود توافق و هماهنگی سیاسی برای تشکیل دولت جدید لبنان اعلام کرد؛ در حالی که پیش‌تر اعلام کرده بود، در تشکیل کابینه بسیار جدی است و درصدد ورود به حواشی سیاسی نیست. وی در ادامه سخنان کوتاه خود در کاخ بعبدا گفت که "نمی‌خواستم با مطرح کردن برخی نام‌ها و مشارکت دادن آنها در کابینه، موجب تحریک برخی گروه‌ها و جریان‌ها شوم. "

وضعیت سیاسی لبنان دوباره به نقطه صفر رسیده و این کشور را با بحران جدیدی رو به رو کرده است؛ کشوری که کشورهای غربی در صدد به دست گرفتن آن هستند.

مهمترین عامل استعفا ادیب، عدم استقلال وی در تشکیل کابینه بود

مهدی شکیبایی، کارشناس مسائل لبنان معتقد است استعفا مصطفی ادیب شکست ابتکار مکرون و دولت فرانسه تلقی می‌شود؛ زیرا رئیس جمهور فرانسه بعد از انفجار بندر بیروت به واسطه عقبه استعماری کشورش، سعی کرد ابتکار عمل در تحولات سیاسی لبنان را به دست بگیرد و تهدیداتی را نیز مطرح کرد تا تمامی جریانات سیاسی را مرعوب خود کند.

به گفته وی، تا حدودی احزاب و جریانات سیاسی لبنان میدان داری فرانسوی‌ها در لبنان را پذیرفتند و دولت پاریس نیز وعده‌هایی را مطرح کرد و توانستند تا حدودی امور سیاسی بیروت را در دست بگیرد.

به گفته این کارشناس مسائل لبنان، جریان‌های سیاسی مقابل دولت نیز در پی این تحولات، دست از مخالفت با دولت برداشتند و در ادامه پارلمان لبنان مصطفی ادیب را با موافقت جریان‌های سیاسی کشور مأمور تشکیل کابینه کرد که بعد از گذشت نهایتاً یک ماه، از سمت خود استعفا داد.

شکیبایی معتقد است، که مهمترین عامل استعفا ادیب عدم استقلال وی در تشکیل کابینه است؛ زیرا در مذاکرات تشکیل دولت دائماً به دنبال جلب نظر پاریس و یا نخست وزیران سابق کشور بود.

هدف آمریکا و عربستان، نخست وزیری سعد الحریری ‌ است

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل لبنان معتقد است مصطفی ادیب در تلاش بود کابینه دولت را در مدتی کوتاه و بدون دخالت جناح‌های سیاسی و قدرت‌های فرا منطقه‌ای تشکیل دهد، اما متأسفانه در فرایند تشکیل کابینه، مثلث سعد الحریری، فواد سنیوره و سمیر جعجع به عنوان شخصیت‌های با نفوذ در لبنان سهم بیشتری از کابینه ادیب می‌خواستند.

به گفته وی، مصطفی ادیب در مقابل سهم خواهی برخی جریانات سیاسی قدرتمند اعلام کرد که کابینه دولت تکنوکرات و بدون گرایشات سیاسی خواهد بود، اما نخست وزیران سابق لبنان ریاست حدود نیمی از وزارتخانه‌های شاخص را خواستار بودند که به همین دلیل ادیب پس از مشورت با میشل عون و رئیس پارلمان، استعفا خود را به رئیس جمهور تقدیم کرد.

به گفته این کارشناس مسائل لبنان، به نظر می‌رسد یک بن بست سیاسی با هدف به قدرت رسیدن سعد الحریری در لبنان ایجاد شده است. عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا نقش به سزایی در شکست مصطفی ادیب با هدف به قدرت رسیدن سعد الحریری ایفا کردند.

هانی زاده معتقد است که ادیب در دیدار با میشل عون رئیس جمهور لبنان و رئیس پارلمان از دخالت‌های برخی چهره‌های قدرتمند و با نفوذ کشور مانند سعد الحریری، فواد سنیوره و سمیر جعجع در تشکیل کابینه گلایه داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: سعد الحریری سعی داشت با کشاندن مردم به کف خیابان‌ها، امتیازی از میشل عون و جریان ۸ مارس بگیرد. استعفای حریری یک اقدام تاکتیکی بود تا رئیس جمهور و رئیس پارلمان امروز وی را مجبور به قبول مقام نخست وزیری کنند.

نظر شما