شناسهٔ خبر: 43003201 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح مطرح کرد:

امنیت فراگیر و پایدار؛ دستاورد مهم دفاع مقدس/بازدارندگی که دفاع مقدس برای کشورمان ایجاد کرد، بی نظیر است

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه دفاع مقدس، امنیت فراگیر و پایدار را برای ملت ایران ایجاد کرده است، گفت: ملت ایران در دفاع مقدس متوجه شد که اگر همه جلوی او بایستند، اگر اراده کند می‌تواند مشکلات خود را برطرف کند و پیروز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما یاد و رشادت‌های شهدا به ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سی و نهمین سالگرد عملیات پیروزمندانه ثامن الائمه (ع) و شکست حصر آبادان را گرامی داشت. همه کسانی که در دفاع مقدس، جان خود را کف دست گرفتند و وارد میدان شدند و به شهادت رسیدند اجر و مزد الهی دارند و مقرب درگاه الهی هستند و از این جهت، تفاوتی با هم ندارند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پاسخ به اصرار مجری برنامه مبنی بر صحبت درباره برادر شهیدش سردار حسن باقری گفت: او ویژگی‌های خاصی داشت از جمله اینکه تلاش می‌کرد بی نظمی و در هم ریختگی جبهه در روز‌های نخست جنگ را به ویژه در خوزستان، نظم دهد و منسجم کند.

سردار سرلشکر پاسدار باقری ادامه داد: ایشان در مرحله نخست یعنی متوقف کردن دشمن در ۵ ماه نخست آغاز جنگ، نقش اساسی داشت، سپس با عملیات‌های کوچکی که با یک گروهان در غرب سوسنگرد آغاز و به مرور ۲۵ عملیات کوچک انجام شد، موجب کادرسازی و اعتماد به نفس شد و معلوم شد که می‌شود با این دشمن جنگید.

وی افزود: در طراحی عملیاتی ثامن الائمه (ع) برای نخستین بار فرماندهان ارتش و سپاه مشترک شرکت داشتند و مقرر شد از ۳ محور شمالی، شرقی و جنوبی، همزمان به دشمن که از رودخانه کارون عبور کرده بود، تهاجم شود.

سرلشکر باقری اضافه کرد: لشکر ۳ زرهی عراق که جزو قوی‌ترین لشکر‌های عراق بود با اتکا به دو پل از رودخانه کارون عبور کرد و جاده اهواز - آبادان را گرفت و مسیر جاده ماهشهر به آبادان را قطع و تقریباً آبادان را محاصره کامل کرد.

وی گفت: امر امام راحل این بود که حصر آبادان باید شکسته شود و طراحی این عملیات انجام شد که شهید باقری در طراحی آن و جمع آوری اطلاعات و شناسایی دشمن و آماده سازی عملیات، نقش اساسی داشت و فرماندهی محور شمالی عملیات در بخش سپاه هم بر عهده ایشان بود که عملیات فوق العاده سخت و پیچیده بود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: این عملیات موفق بود و بیش از هزار اسیر گرفته شد و لشکر ۳ زرهی عراق، تقریباً حتی یک خودرو و نفربر را هم نمی‌توانست به سمت غرب کارون برگرداند و همه به غنیمت گرفته و یا منهدم شدند.

سرلشکر باقری اضافه کرد: این پیروزی، روحیه جبهه را به کل، عوض کرد و مبدایی برای عملیات‌های زنجیره‌ای بعدی شد تا بتوانند دشمن را از خاک عزیزمان بیرون کنند.

وی افزود: عزیزان زیادی در فرماندهی این عملیات سهم داشتند که شهید باقری هم سهم اساسی در این بخش از عملیات داشت.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از سخنان خود درباره دستاورد‌های دفاع مقدس گفت: این جنگ بر ملت ایران تحمیل شد. جنگ پدیده شوم و نامناسبی است که انسان ذاتاً نباید به آن علاقه داشته باشد.
سرلشکر باقری با بیان اینکه ملت ایران فرهنگ بالایی دارد ادامه داد: ملت ما از ۲۰۰ سال اخیر بر هیچ کشوری تهاجم نکرده و آغازگر هیچ جنگی نبوده است و جنگ ۸ ساله بر ما تحمیل شد و ما از خودمان دفاع کردیم.

وی با بیان اینکه ما با کسی جنگ نداشتیم و نداریم و نخواهیم داشت، اضافه کرد: این دفاع مقدس در کنار همه آسیب‌های انسانی، اقتصادی، زیرساختی و عاطفی که به ما زد، اما در کنار همه این آسیب‌ها و نابسامانی ها، دست آورد‌های چشمگیری حاصل شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: برخی از این دستاوردها، ملی و مختص کشور ماست، چون از زمان جنگ‌های ایران و روس، هر کشوری که با ما جنگ کرد بخشی از سرزمین ما را جدا و به راحتی تا پایتخت، پیشروی کرد و کسی جلودار آن‌ها نبود.

سرلشکر باقری افزود: در جنگ جهانی دوم با این که اعلام بی طرفی کردیم، اما سرزمین ما اشغال شد و در جنگ جهانی اول، نیمی از جمعیت ملت ایران با قحطی و بیماری از دنیا رفتند.

وی اضافه کرد: در دوره‌های بعد حتی بدون جنگ، بحرین از کشورمان جدا شد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: دفاع مقدس، این حافظه تاریخی ما را بر عکس و نقطه عطفی را ایجاد کرد و سربلندی و عزت ملت ایران اتفاق افتاد.

سرلشکر باقری افزود: بسیاری از کشور‌ها جمع شدند و از طریق حزب بعث و صدام و سلاح‌ها و پول‌های زیاد به ایران تازه انقلاب شده تهاجم کردند، اما با این حال، ملت و نیرو‌های مسلح، دست در دست هم ۸ سال جنگیدند، ولی یک وجب از خاکمان جدا نشد و پیروزمندانه آن را پایان داد و این چیز کوچکی در تاریخ یک ملت نیست و دستاورد ملی برای ملت ایران است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما چند قومی و چند مذهبی است گفت: پس از انقلاب اسلامی، کشمکش‌های فراوان و اتفاقات زیادی در داخل کشور بوده است و دفاع مقدس، انسجام و وحدت ملی و همزبانی و همیاری ایجاد کرد و قطعه طلایی از تاریخ اتفاق افتاد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: ملت ایران در دفاع مقدس متوجه شد که اگر همه جلوی او بایستند، اگر اراده کند می‌تواند مشکلات خود را برطرف کند و پیروز شود.

سرلشکر باقری با اشاره به اینکه علیه کشورمان تهدیدات زیادی می‌شود اضافه کرد: بازدارندگی که دفاع مقدس برای کشورمان ایجاد کرد، بی نظیر است و دفاع مقدس به دشمنان، یادآوری می‌کند که آغاز جنگ شاید با آن‌ها باشد، اما پایان آن با آن‌ها نیست.

وی خودکفایی در صنعت دفاعی را از دستاورد‌های دفاع مقدس دانست و گفت: فکر و تفکر دفاع بومی از دوران دفاع مقدس شکل گرفت و خودمان سیاست‌های دفاعی و دکترین‌های نظامی را تعیین می‌کنیم.

سرلشکر باقری افزود: کشور‌های جهان سومی این گونه نیستند و در دنیا فقط حدود ۵ تا ۶ کشور چنین تفکری را دارند و بقیه مقلدند و این‌ها دستاورد‌های بخش دفاعی ماست.

وی با اشاره به دستاورد‌های منطقه‌ای دفاع مقدس اضافه کرد: رژیم صهیونیستی از گسترش مرز‌های خود از نیل تا فرات سخن می‌گفت، اما اکنون نه تنها چنین چیزی را نمی‌گوید بلکه در پی این است که در همان باریکه بماند و آن جا را حفظ کند و برای مهاجرت معکوس یهودیان، چاره اندیشی کند و اکنون دچار بی ثباتی و گرفتاری‌های متعدد است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: اگر لحظه‌ای دست پشتیبانی اقتصادی، سیاسی و حمایتی آمریکا و غرب از این رژیم برداشته شود، فرو می‌پاشد.

سرلشکر باقری افزود: این رژیم بر روی شن لب دریا بند است و مستحکم نیست و همه این‌ها حاصل دفاع مقدس است.

وی اضافه کرد: دفاع مقدس، حزب الله لبنان و نهضت و مقاومت یمن را شکل داد و در منطقه، محور مقاومت شکل گرفت.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: یکی از کارکرد‌های دفاع مقدس این است که امنیت ملی ما را از مرز‌های جغرافیایی ما بسیار دورتر برده است و به برکت شهدای ما به ویژه شهید سپهبد سلیمانی، این دستاورد‌ها به دست آمده است.

سرلشکر باقری افزود: مطالعات زیادی درباره دفاع مقدس شده، اما آن چه که مطالعه شده و از گنج دفاع مقدس، نمایان شده است شاید کمتر از ۱۰ درصد واقعیت هاست و باید همچنان بر روی این موضوع، مطالعه کرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: ۶۸ طرح و سند تحقیقاتی که تمام فرماندهان و مدیران دفاع مقدس در آن حضور داشتند با نظارت‌های سخت علمی تعریف شد و در این سال‌ها حدود ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده است.

سرلشکر باقری گفت: حدود ۱۲ سال پیش حدود ۶۸ طرح تحقیقاتی که تمام فرماندهان و مدیران دفاع مقدس از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، جهاد سازندگی، بخش‌های کشوری، وزارتخانه‌های دخیل در جنگ، بخش‌های روحانیت و زنان در آن حضور داشتند با نظارت‌های سخت علمی تعریف شد و هم اکنون حدود ۹۰ درصد آن خاتمه پیدا کرده و می‌تواند در اختیار پژوهشگران قرار بگیرد.

وی افزود: در موزه‌های تهران و استان‌ها بر اساس این طرح‌ها و اسناد کار‌های بسیار زیادی انجام گرفته است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: بخشی از این اسناد بر اساس دانسته‌های افراد و مابقی حدود ۴۰ میلیون سند و ده‌ها هزار ساعت صوت از دفاع مقدس و همچنین هزاران ساعت فیلم از جلسات فرماندهی دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: گنج‌های بی نظیری از دفاع مقدس وجود دارد که به مرور پیاده سازی می‌شود و بر اساس این اسناد می‌توان جلوی تحریف را گرفت و اطمینان از روایت صحیح از دفاع مقدس داشت.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: البته تلاش دشمنان برای تحریف همیشه وجود خواهد داشت، ولی مهم این است که ملت ما با بصیرت، تفاوت را تشخیص دهند.

وی همچنین درباره طولانی شدن جنگ تحمیلی افزود: مقطع اول جنگ، تجاوز عراقی هاست و نظام جمهوری اسلامی با غافلگیری مواجه شد و عراقی‌ها پیشروی کردند البته اقداماتی هم انجام شد تا این شرایط تثبیت شود و تعدادی عملیات ناموفق هم اتفاق افتاد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: مرحله دیگری هم عملیات‌های محدود از طرف ایران اتفاق افتاد و نیرو‌های مسلح و ملت ایران برای عملیات‌های بزرگ آماده شدند و یکسال از جنگ تحمیلی با این شرایط گذشت.

وی افزود: سال دوم با عملیات‌های موفقی شروع شد که تا مرز‌ها پیش رفت و عراقی‌ها در بخشی از مرز‌ها عقب نشینی کردند، ولی نقاط سرکوب را نگه داشتند.

سرلشکر باقری گفت: زمانی که خرمشهر آزاد شد باید یک تصمیم راهبردی برای ادامه جنگ یا خاتمه آن گرفته می‌شد و نیرو‌های مسلح، رهبری و شورای عالی دفاع با یک دشمن مواجه است که متجاوز بودن خود را نمی‌پذیرد.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در این شرایط فرماندهی جنگ تصمیم به ادامه جنگ می‌گیرد تا دنیا متجاوز را تعیین و خسارت جنگ را پرداخت کند تا ما به یک صلح پایدار برسیم.

وی افزود: تنها مقطعی که یک اطمینان نسبی اولیه ایجاد می‌شود قطعنامه ۵۹۸ است و نهایت جمهوری اسلامی با اندکی تأخیر این قطعنامه را می‌پذیرد و در این قطعنامه ایران اطمینان پیدا می‌کند که سازمان ملل، متجاوز را اعلام خواهد کرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: سازمان ملل بعد از مدتی متجاوز بودن عراق را اعلام می‌کند و البته پرداخت خسارت اتفاق نمی‌افتد و تا الآن طلبکاری ملت ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: در هیچ سند مکتوب و حتی بیانی وجود ندارد که به رهبران ما، رهبران جهان غرب، اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام شده باشد با توقف جنگ، امتیازاتی به ایران داده خواهد شد.

سرلشکر باقری درباره جریانات رسانه‌ای معاند نسبت به تحریف دفاع مقدس هم گفت: مسئله تحریف در تاریخ دامنه خیلی طولانی دارد و دفاع مقدس هم از این مسئله مستثنی نیست و دفاع مقدس یک پدیده بزرگ و ارزشمند در تاریخ ملت ایران است و این واقعیتی که نسل‌های آتی باید با اعتماد به نفس در برابر مشکلاتشان بایستند را با تحریف دچار آلودگی، ابهام و اغراق می‌کند.

وی افزود: وظیفه نسل دفاع مقدس است که واقعیات را به خوبی تدوین و در اختیار نسل فعلی و آتی قرار دهد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: اگر بخواهیم مأموریتی به نام دفاع و جنگ را پیش ببریم بدون احساس امکان پذیر نیست، ولی پیشبرد موضوع دفاع مقدس که بخش زیادی از سرزمین ما مورد هجوم قرار گرفته است نیاز به یک عقلانیت و تدبیر دارد تا به پیروزی برسد.

وی درباره شبهه پیروزی در جنگ هم گفت: روزی که جنگ بر ما تحمیل شد ارتش عراق حدود ۶ هزار تانک و نفربر و ۴۰۰ هواپیمای جنگنده در اختیار داشت و در طول دفاع مقدس همه این تجهیزات منهدم یا به غنیمت گرفته شد، ولی بعد از پایان جنگ صدام همچنان ۶۰۰ هواپیمای جنگی و ۷ هزار تانک و نفربر و سلاح شیمیایی داشت که اروپایی‌های دروغگو در اختیار صدام گذاشتند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: بر اساس مبنای قواعد عادی جهان بایستی پیروز جنگ صدام می‌بود، ولی این طور نشد چرا که پیروزی در جنگ‌ها بر اساس اهداف دو طرف معنا می‌شود.

سرلشکر باقری گفت: صدام و جبهه پشتیبان او این جنگ را اینچنین تعریف کردند که نظام نوپای جمهوری اسلامی را براندازی و یا خوزستان و اروند را تصرف کنند.

وی افزود: زمانی که به اهداف خود نرسیدند یعنی پیروز نشده اند، ولی در آن سوی میدان تعریف ما از دفاع مقدس جدا نشدن حتی یک وجب از خاکمان و حفظ عزت و سربلندی خود و همچنین پایدار نگه داشتن پرچم ایران است و الآن جهان باید مقایسه کند که کدام طرف به اهداف خود رسیده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه در دفاع مقدس ما پیروزیم، چون تمامیت ارضی، پرچم، استقلال و آزادی خودمان را حفظ کردیم هم گفت: در دوران دفاع مقدس به دستاورد‌های زیادی رسیدیم و جایگاه حضرت امام (ره) در ذهن ملت ایران و مردم دنیا و همچنین رزمندگان، ایثارگران و شهداء بالاست و در سمت مقابل، صدام و کشته‌های عراقی کجایند و این دو طرف قابل قیاس نیستند.

وی افزود: در طول ۸ سال دفاع مقدس حدود ۱۱۵ عملیات انجام دادیم و کشور و مردم را حفظ و دشمن را به ذلت کشاندیم و این جنگ را پیروز خاتمه دادیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: فرآیند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ یک موضوع ناگهانی نیست و در نیمه دوم جنگ و به عبارتی بعد از عملیات والفجر ۸ و تصرف فاو و عملیات کربلای ۵ که کمر ارتش عراق را شکست دنیا به این نتیجه رسید اگر ایران به این شیوه ادامه دهد صدام توان ادامه جنگ را نخواهد داشت.

وی افزود: میزان پشتیبانی کشور از جنگ مشخص بود و حدود ۱۴ درصد از بودجه کشور در اختیار بخش دفاع بود، ولی زمانی که عراق جنگ را شروع کرد ۳۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت و حدود ۷۰ میلیارد دلار کمک گرفت و بعد از پایان جنگ ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی داشت، ولی در ایران کل هزینه جنگ حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده است.

سرلشکر باقری ادامه داد: در سطح راهبردی، عقلانی‌ترین کار در مقطع تیر ۱۳۶۷ پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود، چون ما در این توازن قوا با دیوانگی‌های طرف مقابل آسیب می‌دیدیم و اگر صدام با سلاح هسته‌ای و جنگ شیمیایی به سمت شهر‌ها حمله می‌کرد کشور ضرر‌های بزرگتری می‌دید لذا در آن مقطع حضرت امام (ره) با عقلانیت کامل و تدبیر درست این تصمیم را اتخاذ کردند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در طول ۸ سال دفاع مقدس حدود پنج و نیم میلیون رزمنده داشتیم که از این تعداد حدود ۴۵ درصد بسیجی داوطلب و ۵۰ درصد سرباز و ۵ درصد از کادر‌های ارتش، سپاه و جهاد بودند و بیشترین اعزام را در سال‌های آخر جنگ داشتیم.

وی افزود: بعد از پذیرش قطعنامه و تجاوز مجدد عراقی ها، مردم ایران با فرمان حضرت امام (ره) به میدان آمدند تا جایی که یک ماه پایانی جنگ کمبود نیرو وجود نداشت.

سرلشکر باقری درباره شبهه فاصله گرفتن مردم از آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهداء هم گفت: بزرگ نمایی این دروغ، توسط دشمنان انجام می‌شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: اگر با علنی و عادی شدن روابط کشور‌هایی مانند امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، اتفاقاتی بیفتد که امنیت ملی و دفاع ما دچار کوچکترین خدشه‌ای شود، به آن‌ها به عنوان ارائه کننده پایگاه به خصم و دشمن نگاه می‌کنیم و با آن‌ها همان برخوردی را انجام خواهیم داد که با دشمن انجام می‌دهیم.

سرلشکر باقری همچنین با اشاره به اینکه جوانان امروز کشورمان همانند دوران دفاع مقدس در همه بخش‌ها آماده دفاع از کشورمان هستند، افزود: جوانان در حوادث طبیعی کشورمان از جمله زلزله و سیل‌های اخیر و همچنین موارد بحرانی مانند شیوع بیماری کرونا، همیشه پای کار بوده و کمک کرده اند.

وی اضافه کرد: متاسفانه فضای مجازی و رسانه‌ای به گونه‌ای است که توسط افراد و یا ربات ها، یک صدا را به هزار صدا تبدیل و بزرگنمایی می‌کنند که جوانان امروز مانند دوران دفاع مقدس، پای کار نیستند.

سرلشکر باقری با اشاره به برخی مشکلات موجود اقتصادی گفت: مردم، انتظارات به حقی دارند، اما این بصیرت را هم دارند که از انقلاب، غیرت و سربلندی خود دفاع کنند و میان این‌ها و مشکلات روزمره، تفاوت قائل هستند.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پاسخ به این پرسش که با وجود دستاورد‌های بزرگ در صنایع دفاعی چرا در برخی صنایع در تولید برخی لوازم، مشکلاتی داریم تصریح کرد: پیچیدگی صنعت دفاعی بسیار بیشتر است و قابل قیاس با پیچیدگی صنایع تولید کننده و مایحتاج عمومی مردم نیست.

وی افزود: پیچیدگی صنعت خودرو و صنایع کشاورزی با بخش دفاعی قابل قیاس نیست برای مثال ساخت سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ که توسط جوانان ما ساخته شد قابل قیاس با صنایع خودرو سازی نیست و اکنون هم با بسته شدن قراردادی، پیچیده‌ترین قطعات رایانه صنعت خودرو توسط صنایع دفاعی ما تولید می‌شود بنابراین نباید صنعت خودروی ما در تولید برخی قطعات مشکل داشته باشد.

سرلشکر باقری اضافه کرد: این که چرا با این حال، در برخی تولیدات در صنایع، مشکلاتی داریم جای سوال است. برخی از مشکلات شاید به علت نگاه سیاسی به موضوعات اقتصادی و زندگی مردم باشد و تلاش برای حاکم شدن در حکومت‌ها و دولت‌ها به شکل حزبی باشد بدون اینکه واقعیات نیاز مردم، دیده شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: رفت و آمد‌های اتوبوسی مدیران و جا به جا شدن‌های مکرر، نداشتن ثبات قدم در مسیر توسعه صنعتی و اعتماد نکردن به جوان‌ها و نیاوردن علم و فناوری روز به صنعت و مسائل بسیار دیگر که شاید در تخصص من نباشد می‌تواند از علل مشکلات کنونی برخی صنایع باشد.

وی با اشاره به اینکه بسیار بهتر از این می‌توان امور را اداره کرد، گفت: وضع موجود در برخی صنایع از جمله خودرو، نهایت توان ایرانی نیست.

سرلشکر باقری افزود: وارد شدن در حل مشکلات صنایع از ماموریت‌های نیرو‌های مسلح نیست و مسئولان مربوط، خودشان باید برای رفع این مشکلات، تلاش کنند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از سخنان خود درباره عادی سازی روابط برخی از کشور‌های کوچک منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: انقلاب اسلامی بساط دشمنان برای سلطه دائم بر منطقه جنوب غرب آسیا را بر هم زده و این موضوع پابرجاست.

وی ادامه داد: تا وقتی که انقلاب اسلامی، استحاله نشده است این موضع انقلاب اسلامی پابرجاست و طرف مقابل هم در پی ادامه چپاولگری، زورگویی، فروختن سلاح‌های خود و غارت منابع منطقه است.

سرلشکر باقری اضافه کرد: بنابراین این دو جبهه حق و باطل در مقابل هم وجود دارند و در تاریخ از جمله در دوران پیامبر (ص) هم این گونه بود، اما اکنون تفاوتی که کرده این است که روزی در حوالی اهواز از انقلاب، نظام و کشورمان دفاع می‌کردیم، اما اکنون جبهه ما در خارج از مرز‌های ماست.

سرلشکر باقری ادامه داد: توسعه نفوذ و مرز‌های امنیت ملی ما کاملا فراتر از مرز‌های جغرافیایی رفته و اکنون بحث دشمنان بر سر این است که اگر طرفداران یا حامیان ایران و یا نیرو‌های مورد حمایت ایران در سوریه باشند چه تهدیدی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند و آن‌ها چه فکری برای آن کنند؟

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: پس کاملا جلو رفتیم، اما این دشمنی وجود دارد و طبیعی است اگر درست، برنامه ریزی کنیم و بر خودمان متکی باشیم و به خوبی از منابع ملی و خدادادی خود استفاده کنیم حتماً جایگاه بالاتری پیدا می‌کنیم.

وی اضافه کرد: خداوند همه منابع از جمله جایگاه، موقعیت ژئوپولوتیک، منابع انسانی و طبیعی را به ما داده است و باید با مدیریت صحیح، از این منابع به درستی استفاده کنیم و جایگاه خود را ارتقاء دهیم.

سرلشکر باقری گفت: امارات در مدت یک تا دو سال گذشته، پیام‌های متعددی فرستاد و مطرح می‌کرد که ما مانند عربستان نیستیم و می‌خواهیم به شما کمک کنیم و قصد دوستی داریم.

وی افزود: البته ما برای ارتباط با عربستان هم مشکلی نداریم، اما آن‌ها این دست را پس می‌زنند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: برخی همکاری‌های امارات درباره تحریم‌ها را ندید گرفتیم، اما زمانی که او بخواهد رابطه قبلی خود با رژیم صهیونیستی را که در حد سرویس‌های اطلاعاتی و کشتن فلسطینی‌ها و کمک برای مقابله با مردم یمن بود، علنی کند، وضع فرق می‌کند.

وی با بیان اینکه این علنی شدن به معنی ایجاد یک سفارت علنی به همراه تعداد دیگری پایگاه اطلاعاتی و عملیاتی علیه ملت ایران است گفت: نگاه ما به امارات و بحرین پیش از این علنی شدن روابط و پس از آن، متفاوت خواهد بود.

سرلشکر باقری افزود: اگر کشور دیگری هم بخواهد این کار را انجام دهد نگاه ما به او متفاوت خواهد شد به این معنی که اگر پای صهیونیست‌ها به اینجا کشیده شود و اتفاقاتی بیفتد که امنیت ملی و دفاع ما دچار کوچکترین خدشه‌ای شود، ما به آن‌ها به عنوان ارائه کننده پایگاه به خصم و دشمن نگاه می‌کنیم و با آن‌ها همان برخوردی را انجام خواهیم داد که با دشمن انجام می‌دهیم.

پایان پیام/50

نظر شما