شناسهٔ خبر: 43003145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

هند و تلاش برای تغییر رویکرد نسبت به طالبان

خبرگزاری میزان-هند از زمان آغاز روند صلح افغانستان در دو سال پیش، در حاشیه بوده است اما احتمال تغییر رویکرد این کشور نسبت به طالبان وجود دارد. ارتکاب هیچ جرمی نمی‌تواند زن را از مهریه‌اش محروم کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان- هند یکی از قدیمی‌ترین و مهمترین طرفداران حکومت دموکراتیک در افغانستان بوده است و همواره از مواضع دولت کابل در تمامی روندها بویژه روند صلح این کشور حمایت کرده است.

نقش هند از آغاز مذاکرات صلح افغانستان در دو سال پیش همواره در حاشیه بوده است اما ممکن است که این نقش تغییر کند.

حضور «جی شنکر» وزیر امور خارجه هند در مراسم گشایش مذاکرات بین الافغانی در دوحه، ممکن است که به تغییر تدریجی رویکرد این کشور منجر شود. وی در این مراسم بر حمایت طولانی مدت هند از روند صلح به رهبری، مالکیت و تحت کنترل تاکید کرد.

به گزارش فارن پالیسی، هند که یکی از متحدان مهم افغانستان است، از سال سال 2001 میلیونها دلار برای توسعه زیرساخت‌ها و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان کمک کرده است و قابل اطمینان‌ترین شریک این کشور در منطقه محسوب می‌شود.

با این حال، بعید به نظر می‌رسد که طالبان به عنوان یک شریک قوی هند ظاهر شود، اما این گروه اعلام کرده است که با فعالیت این کشور مخالف نیست.

تغییر پویایی بین هند و طالبان در حالی است که آمریکا در حال آمادگی برای خروج از افغانستان است و عدم حضور آمریکا نیز به آرمانهای طالبان برای برتری سیاسی جسارت می‌بخشد.

از آنجایی که انتظار می‌رود طالبان به زودی بخش مهی از قدرت در افغانستان باشند، هند باید مراقب روابط خود با این گروه باشد و برقراری تماس دیپلماتیک با طالبان برای حفاظت از منافع اقتصادی موجود و آینده دهلی‌نو بسیار حیاتی است.

گزارش می‌افزاید که رابطه دوستانه با طالبان نفوذ هند در آینده افغانستان را فراهم می‌کند و از آن برای جبران تلاش‌های پاکستان در جهت خرابکاری درمقابل هند در این کشور استفاده خواهد کرد.

«حکمت‌الله اعظمی» معاون مرکز مطالعات صلح و جنگ در کابل پیش از این گفته بود که دهلی‌نو با توجه به منافعی که در افغانستان دارد و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این کشور انجام داده، بدون شک مجبور به آغاز گفت‌وگو با طالبان خواهد شد، اما باید دید که آیا این گروه نیز آماده‌ گفت‌وگو با هند است یا خیر.

اعظمی تاکید کرد: حتی در بهترین سناریوها نیز بعید است که آغوش طالبان برای همکاری با هند باز باشد. به هر حال هند راه طولانی در پیش دارد.

انتهای پیام/

تسنیم

نظر شما