شناسهٔ خبر: 43003121 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

مستندساز حوزوی:

پرداختن به سینمای دفاع مقدس برای امروز جامعه ما بسیار مفید است

حوزه/ مستندساز حوزوی گفت: پرداختن به سینمای دفاع مقدس برای امروز جامعه ما نیز از جنبه ها و منظرهای مختلف، بسیار مفید و اثربخش است.

صاحب‌خبر -

امین بابازاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که سال های دفاع مقدس همچنان منبع الهام بخش بزرگی به منظور تولید محصولات هنری، فرهنگی و رسانه ای به ویژه ساخت فیلم و سریال و مستند است، ابراز داشت: ما برای بهره برداری مناسب از گنجینه عظیم دفاع مقدس باید تأکید خاصی بر روی هنر و رسانه داشته باشیم به خصوص تولید فیلم و سریال و از جمله مستند که همچنان این مقوله ها تأثیر بسزایی بر روی مخاطبان عام و خاص دارد.

وی با اشاره به این که در دهه شصت آثار شاخص و درخشانی چون "دیده بان" و "مهاجر" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا تولید شد که همچنان مورد توجه منتقدین سخت پسند سینمای ایران است، گفت: در این دو فیلم حاتمی کیا به شدت تحت تأثیر فیلم های مستند شهید آوینی به خصوص روایت فتح است و این نشان می دهد که آثار مستند چه تأثیر عمیقی بر روی کارگردانان سینما می تواند داشته باشد.

این کارشناس و صاحب نظر هنری همچنین بیان داشت: سید شهیدان اهل قلم در مجموعه مستندهای روایت فتح، زاویه و نگاه جدیدی به مساله جنگ و دفاع مقدس دارد و این نوع نگاه که توأم با رویکرد دینی و معنوی است، تمایز و تفاوت محصول تولیدی او با دیگران را مشخص می کند.

وی خاطرنشان کرد: در پرداختن به سینمای دفاع مقدس چه در زمینه ساخت فیلم داستانی و چه تولید فیلم مستند و غیره، آن چه حائز اهمیت است این که بدانیم اهتمام در این باره به درد جامعه امروز ما می خورد چرا که بازتولید مفاهیم ارزشمندی چون فرهنگ ایثار و شهادت، از خودگذشتگی، نوع دوستی، صداقت و اخلاق مداری، تواضع و فروتنی و خدمت به خلق را می توان از طریق محصولات سینمای دفاع مقدس به نسل امروز نیز به خوبی منتقل کرد.

بابازاده همچنین در خاتمه گفت: از سویی لازم است که به دفاع مقدس از ابعاد و زوایای مختلف توجه کرد نه این که صرفاً به یک یا چند بُعد آن پرداخت و از دیگر مسایل چشم پوشی نمود؛ مثلاً ما در زمان جنگ تحمیلی، مسایل سیاسی هم داشتیم که کمتر به آن ها پرداخته شده و حال آن که پرداختن به این مسایل نیز می تواند بسیار جذاب و راهگشا برای امروز ما باشد.

۳۱۳/۸

نظر شما