شناسهٔ خبر: 43002995 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

برگزار نشدن المپیاد‌های ورزشی دانشجویی خسارت‌هایی برای کشور دارد

غلامی گفت: در سال جاری به علت شیوع کرونا المپیاد‌های ورزشی دانشجویی برگزار نمی‌شود که این امر خسارت‌هایی به همراه دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

صبح امروز، شنبه ۵ مهر نشست خبری مجمع انتخاباتی فدراسیون دانشگاهی با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از مسئولان در وزرات علوم برگزار شد.

غلامی در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس گفت: هدف اصلی از تشکیل مجمع انتخاباتی فدراسیون دانشگاهی این است که برای ورزش دانشجویی برنامه ریزی‌های دقیق و به روزی انجام دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: شرایط کنونی منجر به افزایش وظایف ما شده است. کسی که به عنوان رئیس فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی انتخاب می‌شود باید به وظایف خود توجه ویژه ای داشته باشد.

غلامی گفت: در سال جاری به علت شیوع ویروس کرونا المپیاد‌های ورزشی دانشجویی برگزار نمی‌شود، این امر موجب وارد شدن خسارت‌هایی به کشور می‌شود.

او ادامه داد: باید از هم اکنون برای مسابقات یونیورسیاد برنامه ریزی صورت بگیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از زحمات دکتر محمدرضا دهخدا رئیس سابق فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی تشکر می‌کنم و امیدوارم از تجربیات ایشان در ادامه مسیر استفاده کنیم.

او تصریح کرد: مجموعه ورزش‌های دانشجویی دارای ویژگی‌های خاصی است، مخاطب این مجموعه یک جامعه نخبه است که در کنار ارتقای آگاهی به سلامتی هم توجه می‌کنند و برگزاری مسابقات به عنوان مشوقی برای آن‌ها است.

انصراف دو کاندیدای ریاست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی

محمدحسین علیزاده مدیرکل تربیت‌بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سرپرست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی اظهار کرد: در حال حاضر در این مراسم ۴۹ صاحب رای در مجمع حضور دارند.

او افزود: دو کاندیدای ریاست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی به نام های جواد شهلایی باقری و عبدالمهدی نصیرزاده انصراف داده‌اند و این مجمع با ۴ کاندیدا به کار خود ادامه می‌دهد.

باید المپیاد‌های دانشجویی به صورت ملی برگزار شود

در ادامه هادی بشیریان کاندیدای ریاست فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی، اظهار کرد: ۶۰ در صد ورودی ما دانشجویان دختر هستند، اما ما به اندازه کافی هزینه‌های لازم را برای این ۶۰ درصد انجام نداده ایم؛ که باید مسئولین توجه ویژه به این امر داشته باشند.

او افزود: سهمیه دانشجویان دختر در مسابقات قهرمانی از ۱۰ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما در ورزش همگانی همچنان دستاورد‌ی نداشته‌ایم.

بشیریان بیان کرد: باید المپیاد‌ها به صورت ملی برگزار شود تا در هزینه‌ها به اندازه کافی صرفه جویی شود.

از ظرفیت‌های دیپلماسی ورزش غافل مانده‌ایم

در ادامه مراسم محمد پورکیانی یکی دیگر از کاندیداهای فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی گفت: تهیه و تدوین آیین نامه هیئت‌های ورزش دانشجویی یکی از اهداف من است.

او افزود: شفافیت مالی، ایجاد حکمرانی منطقی، ظرفیت سازی هیئت‌های ورزشی استانی هم از دیگر اهداف ما خواهد بود.

پور کیانی تصریح کرد: باید از سرمایه‌های انسانی در ورزش دانشجویی به خوبی استفاده کرده و منابع پایدار خود و خیرین را افزایش دهیم.

او افزود: توسعه ارتباطات برون مرزی از دیگر اهداف ما است، متاسفانه تاکنون از ظرفیت‌های دیپلماسی ورزش غافل مانده‌ایم.

لزوم توسعه ورزش‌های دانشجویی دختران 

در ادامه، کاندیدای دیگری به نام حومینیان شریف آبادی اظهارکرد: این فدراسیون دارای ۷۰ جایگاه و پست است که آن‌ها را با هیچ‌کس معامله نکرده‌ایم و در صورت ریاست این پست‌ها را به صورت عادلانه تقسیم خواهیم کرد.

شریف آبادی گفت: زنده کردن هویت از دست رفته فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی جزو اولویت‌های کاری ما قرار گرفته است.

او بیان کرد: فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی باید منطبق با مقررات و اهداف فیزو اداره شود. همچنین باید ورزش‌های دانشجویی دختران به خوبی توسعه یابد.

شریف آبادی افزود: متاسفانه اساسنامه فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی دچار خلل‌هایی شده که به شدت نیازمند اصلاح است.

ورزش دانشجویی قلب ورزش کشور است

جمشید همتی یکی دیگر از کاندیداهای فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی گفت: ورزش دانشجویی قلب ورزش کشور است. باید از برنامه راهبردی فیزو به عنوان یک چراغ راه استفاده کنیم تا تمام ابعاد ورزش دانشجویی به خوبی توسعه پیدا کند.

او بیان کرد: دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش صنعت ورزش کشور هستند که می‌توان از ظرفیت‌های آن‌ها به خوبی استفاده کرد.

همتی با اشاره به اینکه کاروان اعزامی دانشجویان ایران به یونیورسیاد ۲۰۱۹ کوچک‌ترین کاروان اعزامی به این مسابقات بود،گفت: هیئت‌های ورزش استان‌ها از جایگاه خوبی برخوردار نیستند و باید مجددا اقتدار به این هیئت‌ها بازگردد.

همتی در پایان بیان کرد: برنامه‌های اینجانب در بخش‌های آموزشی، علمی و پژوهشی، کسب کرسی‌های بین‌المللی و ورزش محیط زیست است که طی ۴۵ روز تدوین و تهیه کرده‌ام.

حضور در میادین بین‌المللی برای ورزش دانشجویی اهمیت خاصی دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران درباره پوشش و حمایت ورزش‌های دانشجویی اظهار کرد: در حال حاضر باید ورزش‌های دانشجویی را به خوبی مدیریت و حمایت کنیم. صحبت‌های کاندیدا را به خوبی شنیدیم و تذکرات لازم را دادیم. ورزش‌های دانشجویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. به همین دلیل بهتر است ورزش دانشجویی در راستای استعدادیابی به سمت ورزش قهرمانی پیش رود.

او بیان کرد: فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی باید این حوزه را حمایت کرده و دانشجویان مستعد را شناسایی و آن‌ها را به سمت ورزش قهرمانی سوق دهد.

غلامی درباره مسابقات یونیورسیاد گفت: حضور در میادین بین‌المللی برای ورزش دانشجویی اهمیت خاصی دارد. فارغ از محدودیت‌های شرکت کنندگان و شرایط مختلف سختگیرانه ما در مسابقات بین المللی حضور پررنگی داشته‌ایم.

او افزود: با وجود شرکت کنندگان محدود ما در مسابقات بین المللی رتبه‌های خوبی را به دست آورده ایم، امیدواریم با انتخاب رئیس جدید فدراسیون ملی ورزش‌های دانشجویی به این حوزه بیش از گذشته توجه شود.

وزیر علوم تصریح کرد: از گذشته ما از این فدراسیون حمایت کرده‌ایم و حتما این حمایت بیشتر از قبل خواهد شد، اما به کمک دستگاه‌های دیگری از جمله وزارت ورزش در این زمینه نیازمندیم تا بتوانیم در حوزه‌های ورزشی حمایت‌های مالی خوبی را داشته باشیم.

 

نظر شما