شناسهٔ خبر: 43002244 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس بنیاد مستضعفان: با افتتاح فاز‌۲ فولاد کاوه جنوب‌کیش در حوالی پیروزی عملیات ثامن الائمه تحریم صنعت فولاد نیز به دست جوانان متخصص ایرانی شکست

فولاد تحریم را شکست

روزنامه جوان

معاون اول رئیس‌جمهور: سال گذشته که رشد صنعت فولاد در دنیا ۵/ ۳ درصد بوده، در ایران بیش از ۵/ ۶ درصد بود و به‌رغم تحریم‌های ظالمانه بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد صادر کرده‌ایم

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: همزمان با اصلاح نرخ ارز در کشور نرخ واردات بسیاری از کالا‌ها افزایش یافته است. اگر در فضای پیش آمده، سرمایه‌گذاری برای تقویت تولید داخل فعال شود، می‌توان امید داشت که کالای تولید داخل جای بخشی از کالا‌های وارداتی را بگیرد، در همین راستا مجموعه بنیاد مستضعفان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۰‌هزار میلیارد تومان جهت عملیاتی کردن فاز‌۲ شرکت فولاد کاوه جنوب کیش علاوه بر افزایش حجم تولید پیش‌بینی کرده‌است تا پایان سال بیش از ۴۰۰‌میلیون دلار صادرات داشته باشد، همچنین سرپرست وزارت صمت گفت: فرانسه و ایتالیا را از لحاظ تولید فولاد پشت سر گذاشتیم. همچنین معاون اول رئیس‌جمهور ازصادرات ۲۱ میلیون تن فولاد در سال ۸۹ خبرداد.

با توجه به اینکه امریکا علیه ایران جنگ اقتصادی راه انداخته‌است و از طریق وزارت خزانه‌داری لحظه به لحظه تحولات اقتصاد ایران را رصد می‌کند تا نتیجه تحریم‌ها را در اقتصاد برای سیاستگذاران امریکا گزارش کند، انتظار می‌رود در بعد داخلی نیز مجموعه سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی انجام گیرد که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران را خنثی سازد.

برنامه خنثی‌سازی اثر تحریم کجاست

به‌طور نمونه در کنار اینکه امریکا و تحریم را دلیل کاستی‌های موجود در اقتصاد معرفی می‌کنیم، باید برنامه خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا را نیز برای افکار عمومی تشریح کنیم، مثلاً بگوییم امریکا با هدف ایجاد کسری بودجه در ایران نفت را تحریم کرده‌است، در تقابل با این سیاست بخش‌های بودجه، بانک و مالیات را با سلسله اصلاحاتی همراه کرده‌ایم که تا حد امکان ارزش پول ملی کاهش نیابد، در عین حال نیز طرح‌های توسعه‌ای در بخش‌های مختلف را جهت امیدآفرینی برای جامعه تهیه، تدوین و تشریح می‌کنیم.

گفتنی است طرح‌های توسعه‌ای می‌تواند طرح‌های بزرگی در بعد مسکن‌سازی، توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی، اصلاح ساختار دولت، بانک‌ها، شرکت‌ها و هلدینگ‌ها، از بین بردن پرتی ده‌ها درصدی آب، برق، نفت و... در شبکه انتقال و توزیع باشد. در این میان با توجه به اینکه هم اکنون رشد اقتصادی کشور منفی گزارش شده و نرخ ارز نیز جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، انتظار می‌رود در ابتدا از تمامی صادرکنندگان ودیعه و وثیقه دریافت شود تا ارز ناشی از صادرات را به کشور بازگردانند و یا اینکه صرف واردات کالا‌هایی کنند که لیست آن از سوی دولت اعلام شده است.

همچنین رشد بهای نرخ ارز واردات را گران کرده‌است، از این رو انتظار می‌رود کمیته‌ای طرح سرمایه گذاری در تولید کالا‌های مشابه کالای وارداتی را در دستور کار قرار دهد تا حداقل نیاز کشور به کالا‌های وارداتی که می‌توانیم آن‌را در داخل تولید کنیم، از بین برود از سوی دیگر طرح‌های توسعه‌ای بنگاه‌ها را می‌توان برای تقویت تولید داخل فعال کرد.

در همین راستا روز گذشته رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش اظهار کرد: افتتاح فاز‌۲ فولاد کاوه جنوب‌کیش، حوالی پیروزی عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان انجام شد و با افتتاح این فاز، تحریم صنعت فولاد نیز به دست جوانان متخصص ایرانی شکست. سید پرویز فتاح با اشاره به احداث این کارخانه در شرایط تحریم گفت: ما در این پروژه شاهد بودیم که جوانان متخصص کشورمان جهادی عمل کردند و به لطف خداوند، اقدام بزرگی صورت گرفت.

رئیس بنیاد مستضعفان ادامه داد: این مایه افتخار ما است که اعلام کنیم، ۸۷‌درصد کسانی که در شرکت فولاد کاوه جنوب کیش مشغول کارند، از نیرو‌های بومی این استان هستند و ما از نخبگان این استان برای احداث کارخانه و تولید در کشور بهره‌مند شده‌ایم. وی با بیان اینکه بیش از ۱۰‌هزار میلیارد تومان در فاز‌۲ فولاد کاوه از سوی بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذاری شده‌است، گفت: ما همواره در کنار دولت بوده و هستیم و هیچ مسئله‌ای جز همکاری بین بنیاد مستضعفان و دولت وجود ندارد. فتاح در ادامه با تأکید بر موضوع ارزآوری شرکت فولاد کاوه جنوب کیش برای کشور خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که با بهره‌برداری از فاز‌۲، این شرکت بتواند تا پایان سال بیش از ۴۰۰‌میلیون‌دلار صادرات داشته باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر ادامه فعالیت‌های بنیاد حتی در شرایط تحریمی افزود: ما اطمینان می‌دهیم تمام پروژه‌های نیمه تمام گذشته در بنیاد مستضعفان طی امسال و سال آینده به اتمام خواهد رسید و به هیچ وجه تحریم‌ها مانع فعالیت ما نخواهد شد. فتاح با بیان اینکه بنیاد مستضعفان در کنار فعالیت‌های زیرساختی در اقتصاد، به نقش خود در محرومیت‌زدایی و کمک به مردم توجه ویژه دارد، گفت: از ابتدای شیوع کرونا در کشور بنیاد مستضعفان بیش از ۱۸۵۰‌میلیارد تومان را برای مقابله با کرونا از طریق کمیته امداد، بهزیستی، استانداری‌ها و دیگر ارگان‌ها اختصاص داده است.

رشد ۸‌درصدی فولاد در سال جاری

جعفر سرقینی در مراسم افتتاح فاز دوم فولاد کاوه جنوب کیش با بیان اینکه ظرفیت تولید زنجیره فولاد از ۱۲۳‌میلیون‌تن در سال‌۱۳۹۲ و ابتدای دولت تدبیر و امید به ۲۳۰‌میلیون‌تن در حال حاضر رسیده‌است، اظهار داشت: به همت متخصصان ایرانی و با وجود همه تحریم‌های ظالمانه به ظرفیت ۳۷‌میلیون تن فولاد خام رسیده‌ایم. وی با بیان اینکه رتبه ۱۰‌فولاد دنیا را به دست آورده‌ایم، گفت: در چند سال گذشته توانستیم فرانسه و ایتالیا را از لحاظ تولید فولاد پشت سر بگذاریم.

رشد ۵ /۶ درصدی تولید فولاد خام کشور

سرپرست وزارت صمت با یادآوری اینکه تولید فولاد دنیا در سال گذشته ۵/۳ درصد رشد داشته است، بیان کرد: به رغم سنگین‌ترین تحریم‌ها با اتکا به روحیه جهادی رشد تولید فولاد خام کشور ۵/۶ درصد شده است. سرقینی ادامه داد: در ۵‌ساله منتهی به سال‌۱۳۹۲ هر ساله‌۲۲ تا ۲۳‌میلیون تن سنگ آهن خام صادر می‌شد که این رقم در سال گذشته به کمتر از ۴‌میلیون تن رسیده است.

صادرات ۱۲‌میلیون تنی انواع فولاد در سال گذشته

وی اضافه کرد: در سال‌۱۳۹۱ حدود ۵/۶ میلیون تن واردات فولاد و ۵/ ۱ میلیون تن صادرات فولاد داشتیم، اما در سال‌۹۸ در زمینه صادرات فولاد رکورد زده شد و به ۱۲‌میلیون تن صادرات انواع فولاد رسیدیم. همچنین در نتیجه تکمیل زنجیره‌ها فقط‌۲۰۰ تا ۳۰۰‌هزار تن واردات فولاد داشتیم. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با یادآوری چشم‌انداز تولید ۵۵‌میلیون تنی فولاد خام تا افق‌۱۴۰۴ بیان کرد: اکنون ۳۷‌میلیون تن فولاد آماده به کار داریم و ۲۰‌میلیون تن نیز در دست اجرا است که شروع شده و با این ظرفیت حتماً چشم انداز تولید ۵۵‌میلیون تنی فولاد محقق خواهد شد. سرقینی گفت: صنعت فولاد بومی شده است و حتی تکنولوژی پرد را به همت متخصصان ایرانی به دست آورده‌ایم. وی با اشاره به برخی آمار‌های تولید در پنج‌ماهه امسال بیان کرد: در پتروشیمی رشد تولید ۳ /۶ درصدی، لوازم خانگی ۵/ ۴۲ درصدی، آلومینیوم ۵۰‌درصدی، فولاد ۸‌درصدی، سیمان ۱۵‌درصدی و خودرو رشد ۵/ ۱۸ درصدی داشته‌ایم. سرپرست وزارت صمت ادامه داد: در زمینه پروانه‌های بهره‌برداری رشد ۷۰‌درصدی به لحاظ سرمایه‌گذاری داشته‌ایم و صدور جواز تأسیس افزایش ۵ /۳۱‌درصدی داشته است.

صادرات بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد با وجود تحریم‌ها

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، ایران در سال ۹۸ بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد به کشور‌های دیگر صادر کرده است.

به گزارش شاتا، معاون اول رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران در بندرعباس خاطرنشان کرد: بندرعباس از رشد قابل توجهی در بخش صنعت برخوردار بوده و طرح‌های متعدد و مهمی در استان هرمزگان در دست اقدام است و جاسک به عنوان یکی از کانون‌های مهم اقتصادی کشور در حوزه نفت، پتروشیمی و صنایع دیگر تبدیل خواهد شد. جهانگیری بندر شهید رجایی را از مهم‌ترین بنادر کشور در حوزه تجارت خارجی و واردات و صادرات برشمرد و گفت: بازدید از این بندر و رسیدگی به مسائل تجارت خارجی از جمله اهداف این سفر است، چراکه کشور در مقطع فعلی نیاز مبرمی به واردات کالا‌های مورد نیاز از طریق بنادر دارد.

اتخاذ تصمیمات لازم برای سرعت‌بخشی به روند ترخیص کالا و تخلیه در بنادر

وی افزود: مرکز اصلی واردات کالا‌های اساسی بندر امام خمینی و مرکز واردات کالا‌های صنعتی بندر شهید رجایی است و براساس گزارش‌های دریافت شده، حجم قابل توجهی از کالا‌های صنعتی و بعضاً کالا‌های اساسی در بنادر مانده است که امروز در جلسه‌ای که در بندر شهید رجایی برگزار می‌شود، تصمیمات لازم برای سرعت‌بخشی به روند ترخیص کالا و تخلیه بنادر اتخاذ خواهد شد. جهانگیری همچنین افتتاح فاز دوم فولاد‌سازی فولاد کاوه جنوب کیش را از دیگر برنامه‌های سفر خود عنوان کرد و گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان راه‌اندازی شده است که امروز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

رتبه دهم فولاد ایران در دنیا

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشور در بخش صنعت فولاد از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، تصریح کرد: ایران در سال‌های اخیر در زمینه فولاد کشور فرانسه و ایتالیا را پشت سر گذاشته و امروز ایران به رتبه دهم در صنعت فولاد رسیده است.

رشد بیش از ۵ /۶ درصدی فولاد کشور در سال گذشته

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته که رشد صنعت فولاد در دنیا ۵ /۳ درصد بوده، در ایران بیش از ۵/ ۶ درصد بوده و به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، ایران در سال ۹۸ بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد به کشور‌های دیگر صادر کرده است. معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در ادامه برنامه‌های این سفر، جلسه اقتصاد مقاومتی استان هرمزگان نیز برگزار می‌شود و در این جلسه به مسائل و مشکلات پیش‌رو و طرح‌های در دست توسعه استان پرداخته خواهد شد.

نظر شما