شناسهٔ خبر: 43001953 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

سه مهاجم و از دست رفتن میانه میدان

قمار تاکتیکی نامجومطلق در شب شکست بزرگ

سرمربی استقلال مقابل پاختاکور ازبکستان یک قمار بزرگ کرد اما ریسک او نتیجه نداد و در نهایت بازنده زمین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، یکی از مسائلی که استقلال در رقابت های داخلی و آسیایی با آن دست و پنجه نرم می کرد، تعداد اندک نفرات به خصوص در خط حمله و هافبک بود. با توجه به مصدومیت و محرومیت ها می توان گفت استقلال در هر بازی تعداد محدودی بازیکن دراختیار داشت و معمولا دست مربیان برای انجام تعویض ها روی نیمکت خالی می شد. مجید نامجومطلق هم با آن دست و پنجه نرم کرد و شنبه شب مقابل پاختاکور چنین مساله ای بیشتر به چشم آمد.


نامجومطلق در بازی با پاختاکور سعی کرد همچون دیدار با الاهلی عربستان تیمش را کاملا هجومی به زمین بفرستد و به همین خاطر هرچه بازیکن هجومی داشت وارد میدان کرد. او در بازی با الاهلی عربستان وقتی نیاز مبرم به برد پرگل داشت نسبت به مسابقه الشرطه عراق آرایش تیمش را از 2-4-4 به 3-3-4 تغییر داد و از مثلث خطرناک ارسلان مطهری، شیخ دیاباته و مهدی قایدی در خط حمله استفاده کرد. اتفاقی که نتیجه مثبتی داد و باعث شد در همان نیمه اول کار نماینده سعودی تمام شود و استقلال در نهایت یک برد ارزشمند و پرگل(3 بر صفر) را جشن بگیرد و به دور حذفی صعود کند.


برای دیدار شنبه شب با پاختاکور ازبکستان اما اگرچه شرایط متفاوت بود اما سرمربی استقلال تصمیم گرفت به ترکیب برنده تیمش در خط حمله دست نزند. با اینکه این بازی اگر مساوی می شد به 120 دقیقه و در نهایت ضربات پنالتی کشیده می شد، بازهم نامجومطلق تصمیم گرفت از هر 3 فوروارد تیمش در ترکیب ابتدایی استفاده کند که در این صورت در نیمه دوم دستش برای تعویض ها بسته شد.


به عبارتی می توان گفت نامجومطلق سعی داشت همچون بازی قبلی از ابتدا با سیستمی هجومی بازی کند و دروازه حریف را به خطر بیندازد اما نوع بازی پاختاکور استقلالی ها را غافلگیر کرد. استقلال عملا با استفاده از 3 مهاجم میانه زمین را کاملا دراختیار هافبک های توانمند و سرعتی و تکنیکی تیم ازبک قرار داد و تصمیم نامجومطلق برای استفاده از سیستم 3-3-4 باعث شد تا عملا هافبک های استقلال هیچ کاری نتوانند از پیش ببرند و در خلق موقعیت هم ناکام بمانند. در این شرایط فاصله میان خط هافبک و حمله استقلال زیاد شد و دوندگی های بیش از حد بازیکنان پاختاکور هم امان هافبک های کم تعداد آبی ها را برید و آنها در بسیاری از صحنه ها مغلوب جنگ های تن به تن شدند.


شاید اگر نامجومطلق از ابتدا یکی از مهاجمان تیمش را بیرون از ترکیب می گذاشت، شرایط متفاوت بود. در این شرایط استقلال با توجه به داشتن بازیکنانی مثل رضاوند و باقری می توانست در خط هافبک شرایط بهتری داشته باشد و پرتعدادتر باشد تا اینطور هافبک های این تیم مغلوب قدرت بازیکنان تیم ازبک نشوند. از طرف دیگر وقتی استقلال در نیمه دوم از حریف عقب بود، با ورود مهاجم تازه نفس این فرصت به خط حمله برای جبران گل خورده داده می شد. 


در این شرایط می توان گفت قمار نامجومطلق برای انتخاب یک سیستم هجومی و پرریسک نتیجه نداد. او حتی برای جبران این اتفاق مجبور شد در نیمه دوم و در حالی که دو بر یک عقب بود ارسلان مطهری را از زمین بیرون بکشد و آرش رضاوند تازه نفس را به خط حمله اضافه کند تا نه مطهری مانند دیدارهای قبل تاثیرگذار باشد و نه رضاوند در پست غیرتخصصی اثرگذاری خود را داشته باشد.


هرچه بود ریسک عجیب نامجومطلق مقابل قدرت قهرمان ازبکستان نتیجه نداد و استقلال با یک شکست تلخ رقابتهای لیگ قهرمانان 2020 را ترک کرد تا بار دیگر رویای رسیدن به مراحل پایانی این مسابقات برای آبی ها از بین برود.

نظر شما