شناسهٔ خبر: 43001921 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تحلیلگر مسائل منطقه:

عراق می‌تواند دروازه صادرات و واردات ارز برای ایران باشد/ اهمیت سفر «فوادحسین» پس از ارتباط اسرائیل و کشورهای عربی

آزاده رحیمی

یک تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به سفر وزیر خارجه عراق به ایران گفت: این سفر در راستای سفر الکاظمی به ایران صورت گرفته که از بُعد منطقه‌ای با توجه به ارتباطاتی که اخیرا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با اسرائیل برقرار کرده‌اند، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

صاحب‌خبر -

«محمد اخباری»، تحلیلگر مسائل منطقه، درباره سفر وزیر خارجه این کشور به تهران و ابعاد این سفر با توجه به روابط نزدیک و دوستانه ایران و عراق به خبرنگار سیاسی برنا گفت: دو کشور ایران و عراق از بُعد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی حتی ایدئولوژیکی و ژئوپلیتیکی، روابط بسیار نزدیکی با هم دارند که این روابط نزدیک، می‌تواند تاثیرات منطقه‌ای خاص خود را داشته باشد. بنابراین هم رقبای منطقه‌ای ایران و هم قدرت‌های فرامنطقه‌ای که تقریبا ایران هراسی را در سراسر منطقه خاورمیانه، ترویج و گسترش می‌دهند تلاش می‌کنند که این ارتباطات را با دولت‌های مختلفی که در عراق روی کار می‌آیند، بر هم بزنند یا به نحوی این گونه جلوه دهند که روابط ایران و عراق به حداقل رسیده یا روابط دو کشور، دچار مشکل شده است.

 او افزود: این تلاش‌ها برای تخریب روابط دو کشور در حالی است که دولت‌ها در این میان نقش آنچنانی نمی‌توانند، داشته باشند چراکه ابعاد روابط ایران و عراق چنان درهم تنیده است که در ایران و عراق، هر دولتی روی کار بیاید، نمی‌تواند این ارتباط در هم تنیده را به آسانی از بین ببرد یا سطح روابط را تقلیل دهد. 

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به سفر فوادحسین، وزیر امور خارجه عراق، به ایران و دیدار با مقامات ایرانی تصریح کرد: این سفر در راستای سفر الکاظمی به ایران صورت گرفته که از بُعد منطقه‌ای با توجه به ارتباطاتی که اخیرا کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس با اسرائیل برقرار کرده‌اند، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. 

اخباری بیان کرد: این سفر به ویژه در وضعیتی که کشورهای اروپایی و آمریکا در تلاش‌اند ایران را به نحوی تحت فشارهای گوناگون قرار دهند، می‌تواند یک دیدار دوجانبه پراهمیت برای دو کشور باشد. 

او در پایان گفت: از این رو ضروری است که روابط اقتصادی دو کشور بیش از پیش گسترش پیدا کند و به نوعی عراق، دروازه صادرات و واردات دلار و ارز برای ایران باشد و این رفت و آمدهای دیپلماتیک، می‌‌تواند روابط نزدیک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهد و هر دو کشور از مزایای روابط متقابل، برخوردار شوند. 3

برچسب‌ها:

نظر شما