شناسهٔ خبر: 43001337 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

اولین موتورسیکلت M ب‌ام‌و

صاحب‌خبر - بخش موتورسیکلت ب‌ام‌و اخیراً اوضاع خوبی دارد و حالا امیدوار است که با اولین مدل M خود این روند را ادامه دهد. این موتورسیکلت جدید که M 1000 RR نام گرفته، بر اساس مدل S 1000 RR ساخته شده و ایده‌آل‌های ب‌ام‌و M را به بخش سوپربایک‌ها می‌آورد.
این موتورسیکلت جذاب به یک پیشرانه چهار سیلندر خطی مجهز شده که هرچند بر اساس پیشرانه S 1000 RR ساخته شده اما پیستون‌های آن جدید هستند و محفظه‌های احتراق و شاتون‌های تیتانیومی آن‌هم اصلاح شده‌اند.
علاوه بر این، ضریب تراکم این پیشرانه افزایش یافته و به چکش سوپاپ‌های سبک‌تر، اگزوز تیتانیومی و منیفولد ورودی ماشین‌کاری شده با هندسه جدید مجهز شده است. به لطف همه این تغییرات، پیشرانه چهار سیلندر ب‌ام‌و حالا ۲۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۱۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند قدرت این موتور افزایش جزئی ۵ اسب بخاری داشته است اما به گفته سازنده آلمانی، M 1000 RR بین دورهای ۶ تا ۱۵ هزار rpm قدرت بیشتری دارد که این محدوده برای پویایی رانندگی در پیست مسابقه مناسب است. اما علاوه بر پیشرانه ارتقاءیافته، M 1000 RR به باله‌های فیبر کربنی هم مجهز شده که با افزایش تولید داون‌فورس به چسباندن موتورسیکلت به زمین کمک می‌کند. به گفته ب‌ام‌و، این باله‌ها به بهبود شتاب و همین‌طور ترمز گیری و پایداری در پیچ‌ها کمک می‌کند. این موتورسیکلت قدرتمند همچنین به فریم آلومینیومی، پایه فنر مرکزی اصلاح‌شده و دوشاخه بهینه هم مجهز شده که این تغییرات به بهبود ترمز‌گیری و ارائه بهترین احساس ممکن از چرخ‌ها به راکب کمک می‌کند. رینگ‌های M 1000 RR از فیبر کربن ساخته شده و سیستم ترمز M با کالیپرهای آبی‌رنگ روی آن‌ها قرار گرفته است. یکی دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه این موتورسیکلت M نیز صفحه آمپر دیجیتالی ۶.۵ اینچی آن است که امکان سفارش سیستم ثبت اطلاعات M GPS هم برای آن وجود دارد. خریداران همچنین می‌توانند یک پکیج M کامپتیشن را هم سفارش دهند که شامل قطعات M و پکیج‌های کربنی M و همین‌طور بازوهای عقبی سبک‌تر و زنجیر M می‌شود. ب‌ام‌و فعلاً قیمت M 1000 RR را اعلام نکرده اما بدون شک گران‌تر از S 1000 RR خواهد بود که قیمت آن از ۱۷,۴۹۰ دلار شروع می‌شود.
منبع: پدال (pedal.ir)

نظر شما