شناسهٔ خبر: 43001211 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: پارس نیوز | لینک خبر

طرف‌های یمنی در سوئیس بر سر چه چیزی توافق کردند؟

فارس

شبکه الجزیره از توافق میان دولت نجات ملی یمن با دولت مستعفی این کشور در نتیجه مذاکرات سوئیس بر سر مبادله اسرا خبر داد.

صاحب‌خبر -

شبکه الجزیره از توافق میان دولت نجات ملی یمن با دولت مستعفی این کشور در نتیجه مذاکرات سوئیس بر سر مبادله اسرا خبر داد.

شبکه الجزیره به نقل از منابع خود گزارش داد که هیئتی از دولت مستعفی منصور هادی در یمن با جنبش انصار الله در سوئیس درباره جزئیات مرحله نخست مبادله اسرا بین یکدیگر به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش، مرحله نخست، شامل آزادی بیش از یک هزار اسیر یمنی است و آزادی اسرای سعودی و سودانی را هم شامل می‌شود.

در صورتی که بر اساس این توافق، مبادله اسرا انجام شود، بزرگ ترین مبادله اسرا از زمان تجاوز ائتلاف سعودی به یمن در مارس ۲۰۱۵ تاکنون خواهد بود.

چهارمین دور از مذاکرات میان دولت مستعفی و دولت نجات ملی یمن از هشت  روز پیش با حضور نمایندگان دو طرف و نیز نمایندگان سازمان ملل و صلیب سرخ در «مونترو» در سوئیس آغاز شد.

دولت مستعفی یمن و انصارالله پیش از این در دسامبر ۲۰۱۸ به توافقی با یکدیگر بر سر مسائلی نظیر طرح بازاستقرار در استان الحدیده، تبادل اسرا و رفع محاصره تعز دست یافتند که به دلیل کارشکنی ائتلاف سعودی و خود دولت مستعفی این توافق دست و پا شکسته عملی شد.

چند دور نشست مذاکره‌کننده‌های طرف‌های یمن در امان پایتخت اردن درباره مبادله اسرا هم به توافقاتی منجر شد که هیچ کدام به مرحله اجرا نرسید؛ فقط کمیته ملی امور اسرای یمن بدون کمک سازمان ملل و از طریق میانجی‌های محلی تاکنون ده‌ها عملیات مبادله اسرا را با موفقیت انجام داده است.

تحرکات امارات برای تسلط کامل بر جزیره راهبردی سقطری در جنوب یمن

در همین حال شبکه الجزیره به نقل از منابع یمنی درباره ادامه تحرکات امارات برای تسلط کامل بر سقطری گفت: امارات قریب به یکصد شبه نظامی عضو شورای انتقالی جنوب را از عدن به سقطری فرستاده است.

این منابع گفتند، امارات با موافقت عربستان در حال ساخت یک پایگاه نظامی در غرب سقطری است.

 

نظر شما