شناسهٔ خبر: 42990394 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران اعلام کرد

ایران رکورددار خدمات بهداری رزمی در دنیا

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران با تاکید بر اینکه مدافعان سلامت و ایثارگران دفاع مقدس هم سنگران یک جبهه‌اند، گفت: ایران رکورددار خدمات بهداری رزمی در دنیاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در آیین رونمایی از کتاب "نوشدارویی پیش از مرگ سهراب" که به خاطرات پزشکان در هشت سال دفاع مقدس می پردازد، با اشاره به همزمانی این مراسم با هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: این کتاب در حالی رونمایی می‌شود که فرزندان برومند این مرزوبوم و سفید پوشان عرصه سلامت کشور در بحران کرونا ، کارنامه درخشان و برگ زرین دیگری به افتخارات کشور افزودند.

وی افزود: بازتاب و ترجمان ایثارگری‌های مدافعان هشت سال دفاع مقدس و جان برکفان سلامت کشور چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در بحران اپیدمی امروز در ذهن مردم نقش بسته است.

وی رونمایی کتاب نوشدارویی پیش از مرگ سهراب را به عنوان نماد تکریم جامعه سلامت و پزشکی کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس دانست و ضرورت یادآوری رشادت‌ها و دستاوردهای غرور آفرین جامعه سلامت در دفاع مقدس را مورد تاکید قرار داد و توضیح داد: جامعه جوان ایرانی باید با فرهنگ دفاع مقدس، شهادت، ایثار و امداد بیش از پیش آشنا شود.

دکتر زالی در ادامه به حرکت جهادی جامعه پزشکی برای ارائه خدمات در سخت‌ترین روزهای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس رکورد جهانی ارائه خدمات به مجروحین جنگی به ۲۵ دقیقه رسید، این درحالیست که پیش‌تر رکورد دار انتقال مجروحان در بهترین شرایط بین ۴۵ تا ۹۰ دقیقه بود.

وی ریکاوری نیروی انسانی و بازگشت سریع نیروها به میدان جنگ را از دیگر رکوردها در دوران جنگ تحمیلی  دانست و ادامه داد: با استقرار نقاهتگاه‌ها در بین بیمارستان‌های صحرایی و خط اول جنگ، خیلی از مجروحین ۴۸ ساعته به میدان بر می‌گشتند.

وی با بیان اینکه ایران همچنین رکورد دار خدمات بهداری رزمی در دنیاست، اظهار کرد: استقرار هوشمندانه مراکز درمانی و بیمارستان‌های صحرایی در نزدیکترین نقطه به خط مقدم یکی دیگر از اقدامات سیستم بهداشت و درمان کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس بوده است.

وی با بیان اینکه بالاترین میزان بیمارستان‌های صحرایی در جنگ های کلاسیک نیز در  دوران دفاع مقدس صورت گرفت، عنوان کرد: طی این دوران ۵۳ بیمارستان صحرایی و ۳۲ نقاهتگاه برای ارایه خدمت به رزمندگان و مجروحین احداث شد. 

دکتر زالی افزود: پیچیده‌ترین اعمال جراحی در بیمارستان‌های صحرایی و نزدیک‌ترین خطوط به خط مقدم جبهه‌ها انجام می شد، جائیکه در بیشترین نقطه آماج حملات دشمن قرار داشت.

بالغ بر ۱۰۰ هزار عمل جراحی پیچیده، بیشترین میزان خدمت امدادی در سریع‌ترین زمان ممکن به مجروحان و مجموعا ۵۶۰ هزار خدمت درمانی، گوشه‌ای از خدمات کادر ایثارگر بهداشتی و درمانی در دوران جنگ تحمیلی بود که دکتر زالی به آن اشاره و تصریح کرد: خدمات بهداشتی که در این دوران ارائه شد رکوردهای جهانی را در هم شکست.

وی با اشاره به بمباران‌های شیمیایی در دوران جنگ تحمیلی با بیان این که  مقابله با جنگ شیمیایی با اتکا به منابع درون زا و نرم افزارهای بیولوژیک در بالاترین سطح در کشور ارائه شده، گفت: پزشکان ایرانی به عنوان قطب و مرجع اصلی علمی درمان بیماران شیمیایی در دنیا شناخته شده هستند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان شهر تهران افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس حتی یک مورد اپیدمی هم در کشور بوجود نیامد، تمامی واکسیناسیون‌ها و پوشش خدمات بهداشتی نیز برای لحظه ای متوقف و تعطیل نشد، این اقدام ارزشمند را مدیون تلاش های تیم بهداشتی کشور هستیم.

دکتر زالی با اشاره به شهادت بیش از ۲۰۰۰ امدادگر و راننده آمبولانس در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در سخت‌ترین روزهای جنگی امدادگران جان برکف دوشادوش رزمندگان، خدمات ارزنده ای را ارائه کردند.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت مستند سازی رشادت‌های مدافعان عرصه سلامت در دوران دفاع مقدس و بحران های کشور افزود: این کتاب یادآور خاطرات دفاع مقدس است که با مجاهدتی مستمر و ممارستی ستودنی تاریخ شفاهی دانشگاه را عرضه کرده است.

در بخش دیگری از این نشست دکتر علیرضا ناصری دبیر یادمان شصتمین سال تاسیس دانشگاه با اشاره به اجرای  پروژه تاریخ  شفاهی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بر ضرورت مستند نگاری تاریخ دانشگاه تاکید کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اولین دانشگاه ارائه دهنده آموزش عالی غیر دولتی در کشور است که برای اولین بار بصورت هیات امنایی نیز اداره می شد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تحولات مختلف اجتماعی و سیاسی دوران پیش از انقلاب به هیچ عنوان صرفا نظاره‌گر نبوده به عنوان مرکزی فعال و پیشگام در زمینه  آرمان‌های انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرده است.

دبیر یادمان شصتمین سال تاسیس دانشگاه گفت: کادر بهداشت و درمان دانشگاه در دوران دفاع مقدس نیز در حوزه های مختلف خوش درخشید و دانشگاه و دانشگاهیان ایثارگران و جمع کثیری از شهدا را در کارنامه درخشان خود دارد.

وی فعالیت های مختلف پزشکان و دانشمندان دانشگاه در حوزه‌های مختلف درمانی، مهندسی رزمی و ساخت بیمارستان صحرایی دردوران دفاع مقدس را یادآور شد و کتاب "نوشدارویی پیش از مرگ سهراب" را اولین مجموعه تاریخ شفاهی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خاطرات هشت سال جنگ تحمیلی معرفی کرد.  

همچنین استاد احمد لاجوردی نویسنده کتاب نوشدارویی پیش از مرگ سهراب نیز در این نشست توضیحاتی درباره نحوه جمع آوری اطلاعات این کتاب، انتشار و شکل گیری گفت وها ارائه داد.

انتهای پیام

نظر شما