شناسهٔ خبر: 4298100 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تعامل | لینک خبر

تیمچه صرافیان آباده پذیرای مسافران نوروزی

صاحب‌خبر -
تیمچه صرافیان آباده از اول فروردین ماه 94 بطور موقت برای بازدید مسافران نوروزی و شهروندان بازگشایی شد
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس جعفرپور سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص بازگشایی تیمچه صرافیان آباده گفت: از سال‌های گذشته اقدامات مرمتی کاملی در بخش‌های مختلف این بنا انجام‌ گرفته که خوشبختانه با همکاری شهرداری و فرمانداری آباده و پس از اتمام کار مرمت‌های اضطراری از ابتدای امسال برای بازدید مسافران نوروزی و شهروندان، موقتا بازگشایی شده است.
وس افزود :  این تیمچه در ایام تعطیلات نوروز همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۲ و ۱۶ الی۱۸ برای بازدید علاقمندان باز می باشد و امیدواریم بزودی با اتمام مرمت بطور کلی بازگشایی شود.
به گفته وی تیمچه (کاروانسرای کوچک) صرافیان اثر به جا مانده از دوران قاجار در 2 طبقه و 36 حجره، محلی برای داد و ستد بوده است که به شماره ۱۹۳۲ در سال ۱۳۷۶ ثبت آثار ملی ایران گردیده است.
گفتنی است این بنا حدود 120 سال پیش به دست توانای استاد رضا یزدی در بافت قدیم شهر (بازار کهنه) ساخته ‌شده است.مساحت عرصه این بنا حدود 1080 متر مربع، اعیانی دو طبقه حدود 1050 متر مربع است.
 درب ورودی تیمچه از جنس چوب می باشد و دو کوبه روی آن قرار داشته که کوبه سمت چپ مخصوص آقایان وکوبه سمت راست مخصوص خانم‌ها بوده‌است.
 سر درورودی بنای تیمچه به صورت نیم دایره با اشکال شیر و گل و بوته گچکاری شده است.

نظر شما