شناسهٔ خبر: 42941957 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

‌ضد رانت هستید یا ضد مجلس جدید؟!

صاحب‌خبر -
وزارت بهداشت طبق روال هر ساله ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا را به مجلس (اعم از نمایندگان و کارمندان و ادوار و ...) اختصاص داده است. مجلس یازدهم که به نام مجلس انقلابی شناخته می‌شود، این محموله! را پس می‌فرستد. شهلا میرگلو بیات، مدیر کل سلامت مجلس توضیح می‌دهد که «مقرر شد به دلیل شرایط خاص امسال، ۱۵۰۰ واکسن تخصیص داده شده به مجلس، به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.» او توضیح داده که «هر سال» سازمان غذا و دارو به داروخانه مجلس، واکسن آنفلوآنزا تخصیص می‌داده است. با وجود این توضیحات، موجی علیه مجلس جدید راه می‌افتد که این چه انقلابی بودنی است که رانت گرفته و ... چند نکته این میان جالب توجه است:

اول آنکه مشخص می‌شود که وزارت بهداشت هر ساله این اقدام را انجام می‌داده است و جالب اینکه تاکنون نه علنی می‌شد و نه کسی اعتراض می‌کرد. همچون حق مسکن و ماشین اختصاصی که هر دوره به نمایندگان مجلس اختصاص می‌یابد، اما فقط در این دور جدید جنجالی شد. روزنامه جوان البته پیش‌تر در این زمینه‌ها مطالبی منتشر کرده و موضع مخالف خود را از جمله درخصوص جنجال دناپلاس مجلس بیان کرده است. اکنون، اما بحث دیگری مطرح است و آن اینکه چرا تاکنون این روال‌های هر ساله جنجالی نمی‌شد؟

دوم آنکه اختصاص این امتیاز به مجلس از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت انجام شده است. چرا مجلس با وجود پس دادن واکسن‌ها تحت انتقاد است، اما کسی از رانت دهی وزارت بهداشت گلایه‌ای ندارد؟

سوم آنکه تقریباً بدیهی است که وزارت بهداشت، فقط برای مجلس واکسن اختصاص نداده و این رانت شامل دولت و نهاد‌های دیگری هم شده است. اگر بحث مبارزه با رانت و اعتراض به امتیازات خاص برای مسئولان است، چرا فقط در مورد مجلس علنی شد؟ و اگر هم فقط به مجلس داده‌اند – که بعید است و می‌دانیم که اینگونه نیست – باید سازمان غذا و دارو توضیح بدهد که چرا چنین امتیازی از میان همه نهاد‌ها و قوا و سازمان‌ها شامل مجلس شده است!

یک نکته بامزه هم این میان وجود دارد. یکی از افرادی که سر این موضوع توئیت زد و اعتراض کرد، محمود صادقی است که تا همین شش ماه پیش، خود نماینده مجلس بوده است و از همین رانت‌ها و امتیازات استفاده می‌کرده است. اما تا وقتی در مجلس بوده، یادش نیفتاده که باید به روند اعطای امتیازات خاص به نمایندگان مجلس اعتراض کند و با پایان یافتن دوره نمایندگی‌اش، متوجه شده که رانت چیز بدی است!

محمود صادقی در توئیتی نوشته: «اختصاص اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به مجلس فقط نشانگر توخالی بودن شعار‌های نمایندگان مجلس یازدهم نیست؛ بلکه نشانه‌ای از فاصله نهادینه شده حاکمیت از مردم است. محموله قرص‌های فاوپیراویر را هم محرمانه از چین وارد وارد کردند و عمده‌اش را صرف درمان مقامات و از ما بهتران کردند.» کسی که خود تا همین چند ماه قبل جزو مقامات بوده و به این روال اعتراضی نداشته و از این امتیاز استفاده می‌کرده، می‌خواهد تاوان استفاده امثال خودش از رانت را کل نظام بدهد؟ اگر بین حاکمیت و مردم فاصله‌ای هم بیفتد، از سر داشتن مسئولانی شبیه محمود صادقی است.

سید نظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس در جوابی به کنایه، روی توئیت محمود صادقی می‌نویسد: «بنده به عمرم واکسن آنفلوآنزا نزده‌ام، قرص فاوپیراویر را هم حقیقتاً نمی‌دانم چه مصرفی دارد. ظاهراً این موارد در مجلس قبل روال بوده و بنابراین از آقای محمود صادقی به عنوان صاحب تجربه خواهش می‌کنم لیستی از واکسن و قرص‌هایی را که در مجلس قبل مصرف می‌کرده‌اند، اعلام کنند تا در مجلس جدید ممنوع شود.»

احمد امیرآبادی، نماینده قم هم برای محمود صادقی نوشته: «شما که دوره قبل بودی، می‌دانی مجلس ۸۰۰۰ کارمند و بازنشسته داره، حدود ۲۰۰نفر صعب‌العلاج و نیازمند واکسن، داروخانه مجلس مثل همه داروخانه‌ها طبق روال هرسال درخواست داده و این واکسن برای نماینده‌ها نیست ضمناً مجلس واکسن‌ها را برگردانده؛ درحالی‌که نمایندگان دوره قبل اکثراً استفاده می‌کردند.»

حال روشن می‌شود در اعتراضاتی که ظاهر ضد فساد دارد، انگیزه قلبی امر دیگری است و صرفاً برای تخریب رقیب انجام می‌شود.

نظر شما