شناسهٔ خبر: 42941271 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

افزایش قیمت کالاهای اساسی در پی هزینه بالای تولید

افزایش هزینه تمام‌شده کالاها موجب نوسان بسیاری در قیمت کالاهای اساسی شده است. تاثیر مستقیم این نوسانات قیمت بر سبد خانوار مشهود است و این امر بیش از پیش اقشار ضعیف و متوسط جامعه را در تامین نیازهای حداقلی خود دچار چالش می‌کند.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز:   بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با وجود افزایش چندبرابری هزینه‌های تولید ، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و هزینه‌های بالای حمل‌و‌نقل، قیمت اقلام سبد خانوار دچار التهاب شده است که اگر تدابیری برای توزیع نهاده‌ها اندیشیده نشود، سیر صعودی قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد شد و با این وجود بسیاری از اقلام به عنوان کالای لاکچری در سبد خانوار قلمداد می‌شود.

نرخ دلار نیز در سال جاری از حدود ۱۵ هزار تومان در ابتدای سال به بیش از ۲۸ هزار تومان در حال حاضر رسیده و در کنار آن حذف ارز دولتی از اغلب کالاها آثار خود را بر بازار و افزایش قیمت‌ها گذاشته است. از طرفی افزایش ۱۳۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت مواد پتروشیمی و در پی آن افزایش هزینه‌های بسته‌بندی صنایع غذایی در ماه‌های اخیر را نیز می‌توان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت کالاهای اساسی دانست.

اخیرا مرکز آمار وضعیت شاخص تورم در شهریور ماه سال جاری را اعلام کرد که نشان داد در ۱۲ ماهه منتهی به این ماه نرخ تورم به ۲۶ درصد رسیده که رشد ۲/۰ درصدی داشته است. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه نسبت به ماه مشابه سال قبل با رشد همراه شده و به ۴/۳۴ درصد رسیده که بیانگر افزایش چهار درصدی نسبت به مرداد ماه است. تورم ماهانه نیز که نشان‌دهنده میزان رشد قیمت‌ها در فاصله یک ماه است افزایش داشته و با رشد ۱/۰ درصدی به ۶/۳ درصد رسیده تا تورم شاخص‌ها در شهریور ماه افزایش داشته باشد. در گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه «شیر، پنیر و تخم‌مرغ» است که در آن کالاهایی همچون تخم‌مرغ، خامه، شیر پاستوریزه و پنیر پاستوریزه وجود دارد. در این گروه تورم ماهانه به ۸/۶ درصد رسیده که بالاترین حد تورم در بین کالاهای خوراکی به شمار می‌رود.

بدون وزیر ماندن مهم‌ترین وزارتخانه که نقشی اساسی در تثبیت یا نوسان کالا ایفا می‌کند را می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش افسارگسیخته نرخ اقلام اساسی برشمرد. امید می‌رود با رای اعتماد مجلس به رزم‌حسینی برای وزارت صمت بازار کالاهای اساسی تا حدی با آرامش مواجه شود.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو عدس ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، لوبیا چیتی ۲۵ تا ۲۹ هزار تومان، لوبیا قرمز ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان، لیمو امانی ۸۵ تا ۱۱۰ هزار تومان، ماش ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، نخود ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان، چای خارجی ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، چای ایرانی ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، برنج هندی ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان، برنج پاکستانی ۲۳ تا ۲۶ هزار تومان، برنج ایرانی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان، هر مثقال زعفران ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، هر قوطی روغن پنج کیلویی ۶۰ هزار تومان و هر شانه تخم‌مرغ ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به ماه‌های اخیر جهش معناداری داشته است.

همچنین قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان، شقه گوساله ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۲۵ هزار تومان، سردست گوساله ۱۲۰ هزار تومان و مرغ ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان است.

عاملان اصلی گرانی

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم، اظهار کرد: باوجود واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی و نیما، اما واردکنندگان تمامی اقلام را بر مبنای دلار آزاد حساب می‌کنند که این گرانی کالا ناشی از کمبود نیست بلکه گران‌فروشی به مصرف‌کنندگان است.

وی اضافه کرد: با توجه به پیک برداشت حبوبات و برنج، قیمت محصولات باید کاهشی باشد که متاسفانه واردکنندگان به سود حداقل راضی نیستند و سودهای بادآورده‌ای را نصیب خود می‌کنند. حسنی زمزمه گرانی در شش ماهه دوم سال را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر کالا با ارز آزاد به هر میزانی که بخواهیم وجود دارد و تنها با نرخ دولتی نیست که این امر نشان می‌دهد منافع و سودجویی علت اصلی گرانی است.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه حبوبات و برنج در بازار عمده‌فروشی نوسان چندانی نداشته است، بیان کرد: این در حالی است که در بازار خرده‌فروشی به سبب سودجویی عوامل واسطه قیمت با نوساناتی روبه‌رو شده است. او آینده بازار اقلام اساسی را تابع تک‌نرخی شدن ارز، ثبات قیمت ارز و آزاد شدن واردات کالا اعلام کرد.

تداوم افزایش قیمت موز

بازار میوه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کالاهایی همچون موز و آناناس با افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای مواجه بوده‌اند. بر همین اساس مصطفی دارایی‌نژاد رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار نرخ کنونی هر کیلو موز را ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به ممنوعیت ثبت‌سفارش و کاهش ۵۰ درصدی واردات نسبت به ماه گذشته، قیمت موز با نوساناتی روبه‌رو شده و تا زمانی که این معضل برطرف نشود، گرانی ادامه دارد.

او قیمت هر کیلو نارنگی انشو را پنج تا هفت هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت هر کیلو نارنگی تخم ژاپنی ۸ هزار تا ۱۱ هزار تومان، هلو انجیری ۷ هزار تا ۹ هزار تومان، هلو زعفرانی پنج هزار تا هشت هزار تومان، انجیر زرد ۱۰ هزار تا ۱۸ هزار تومان، انجیر سیاه پنج هزار تا ۹ هزار تومان، انگور بی‌دانه زرد هشت هزار تا ۱۲ هزار تومان، انگور بی‌دانه قرمز ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تومان، انگور عسگری شش هزار تا ۹ هزار تومان، آلو قطره‌طلا هفت هزار تا ۱۱ هزار تومان و آلو سیاه چهار هزار تا هفت هزار تومان است.

دارایی‌نژاد با اشاره به نرخ سایر میوه‌ها در میدان مرکزی بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو خیار رسمی چهار هزار تا شش هزار تومان، خیار گلخانه چهار هزار تا شش هزار تومان، سیب دو رنگ هشت هزار تا ۱۰ هزار تومان، سیب لبنانی زرد شش هزار تا ۹ هزار تومان، سیب لبنانی قرمز پنج هزار تا هشت هزار تومان، شلیل شبرنگ پنج هزار تا ۹ هزار تومان، گلابی بیروتی ۱۳ هزار تا ۲۰ هزار تومان و گلابی شاه‌میوه ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان است.

احتمال رسیدن تخم‌مرغ به شانه‌ای ۵۰ هزار تومان

این در حالی است که بازار اقلام پروتئینی نیز حال و روز خوشی ندارد به طوری که مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات افزایش قیمت‌های بی‌سابقه‌ای را در این روزها تجربه می‌کنند. در همین خصوص ناصر نبی‌پور، رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از افزایش قیمت تخم‌مرغ خبر داد و گفت: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است. به گفته وی، در حال حاضر ۳۰ تا ۴۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز تولید با نرخ مصوب و مابقی بازار آزاد تامین می‌شود که در نهایت کمبود عرضه و گرانی نهاده‌های دامی در کاهش جوجه‌ریزی و افت قیمت جوجه تاثیر سوء داشته است. این مقام مسوول تصریح کرد: با استمرار این روند قیمت هر کیلو تخم‌مرغ به ۲۰ هزار تومان و شانه‌ای ۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد‌.

رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران همچنین با بیان اینکه وعده دولت برای تامین نهاده‌ها و کاهش قیمت تخم‌مرغ محقق نشده، گفت: با ادامه این روند قیمت بالاتر می‌رود. نبی‌پور با بیان اینکه کاهش قیمت با وعده اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: قرار بود از روز اول مهر، مسوولان نهاده‌های مورد نیاز مرغداران را تامین کنند تا مرغدار نیز تخم‌مرغ را به قیمت هر کیلوگرم ١٢ هزار تومان درب مرغداری عرضه کند ولی این اتفاق نیفتاده و نهاده‌ای به این منظور وارد سامانه بازارگاه نشده است.

نبی‌پور با بیان اینکه اگر دولت نهاده مورد نیاز تولید‌کننده را تامین کند قیمت تخم‌مرغ کاهش می‌یابد، افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم‌مرغ ١۵ هزار تومان است.

نبی‌پور درباره اینکه وزارت جهاد اعلام کرده بود قرار است با توزیع تخم‌مرغ به تنظیم بازار این کالا کمک کند؟ افزود: برای توزیع، تخم‌مرغ را باید از مرغدار بگیرند. وقتی تولیدکننده قادر به تولید و عرضه با قیمت‌های مورد نظر آنها نباشد، چگونه می‌خواهند توزیع انجام دهند؟ ممکن است چند بار به صورت دستوری و زوری این کار را انجام دهند اما سرانجام خوبی نخواهد داشت.

وی درباره اینکه برخی عنوان می‌کنند دولت با کمبود ذخایر نهاده‌های دامی مواجه است و قادر به تامین آن نیست، افزود: خود مسوولان اعلام می‌کنند نهاده موجود است و اگر که موجود است باید عرضه کنند تا شرایط تولید بیش از این با چالش مواجه نشود.

افزایش قیمت مرغ، برنج و شکر طی یک سال

مقایسه قیمت گوشت مرغ، برنج و شکر سفید در مرداد امسال با مرداد سال گذشته نشان می‌دهد طی مدت یک سال قیمت این کالاها از ۲۳ تا ۹۵ درصد افزایش یافته است.

در حالی که قیمت هر کیلوگرم شکر در مرداد ۹۸ حدود ۵۱۸۵۸ ریال بوده قیمت هر کیلوگرم از این کالای اساسی در مرداد ۹۹ به ۸۷۶۸۰ ریال افزایش یافته است. براین اساس قیمت هر کیلوگرم شکر سفید در مرداد ماه امسال نسبت به مرداد ماه سال گذشته بیش از ۶۹ درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت این کالا در مرداد ۹۹ نسبت به تیر ۹۹ به میزان ۶/۵ درصد افزایش یافته و از ۸۳۰۳۱ ریال در تیرماه ۹۹ به ۸۷۶۸۰ ریال در مرداد ۹۹ افزایش یافته است. قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز از ۱۴۳۲۴۷ ریال مرداد ماه ۹۸ با ۴/۲۳ درصد افزایش به ۱۷۶۷۰۹ ریال در مرداد ماه ۹۹ افزایش یافته است. گفتنی است قیمت این کالا در مرداد ۹۹ نسبت به تیرماه ۹۹ نیز ۳/۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین قیمت برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در مرداد ۹۹ نسبت به مرداد ۹۸ با ۸/۹۵ درصد افزایش از هر کیلوگرم ۱۰۶۱۷۷ به هر کیلوگرم ۲۰۷۸۵۶ رسیده است. قیمت برنج تایلندی نیز ۲/۳۹ درصد و برنج داخلی هاشمی درجه یک ۷/۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت هر بسته شکر سفید ۹۰۰ گرمی نیز در مرداد ۹۹ نسبت به مرداد ۹۸ به میزان ۸/۵۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

ورود مرغ به کانال ۱۹ هزار تومانی

حبیب اسدالله نژاد از افزایش هزار تومانی قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته خبر داد و گفت: قیمت این کالا در بازار به ١٩ هزار تومان رسیده است. نایب‌رییس کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت مرغ زنده را نیز به صورت نقدی ١٢ هزار و ۵٠٠ تومان و به صورت مدت‌دار ١٣ هزار تومان اعلام کرد.

اسدالله نژاد با بیان اینکه قیمت تمام‌شده مرغ زنده در صورت تامین ۴٠ درصد نهاده‌ها با نرخ دولتی، ١۶ هزار تومان است، گفت: در حال حاضر کمتر از ۴٠ درصد نهاده‌ها با نرخ دولتی تامین می‌شود و مرغداران معتقدند قیمت مرغ در شرایط فعلی باید رقمی بین ٢٣ تا ٢۴ هزار تومان باشد. او ادامه داد: برای روزهای آینده پیش‌بینی افزایش قیمت چشمگیری در این حوزه نداریم اما به دلیل عدم تامین نهاده‌ها و سرکوب قیمت مرغ از سوی دولت، پیش‌بینی کاهش تولید در ماه‌های آینده را داریم که این مساله برای ماه‌های آینده ایجاد بحران و چالش جدی می‌کند.

نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت مرغ با هزینه تمام‌شده تولید همخوانی ندارد، گفت: روز گذشته مسوولان با افزایش قیمت مصوب تخم‌مرغ موافقت کردند و امیدواریم در کنار تسریع در تامین نهاده‌ها، نرخ مصوب مرغ افزایش یابد چرا که قیمت فعلی به هیچ عنوان مورد رضایت تولیدکنندگان نیست.

این مقام‌مسوول درباره اظهارات برخی فروشندگان مبنی بر عرضه مرغ با نرخ بالای ۳۰ هزار تومان در فصل پاییز گفت: در حال حاضر بخش عمده نهاده مورد نیاز از بازار آزاد تامین می‌شود که این امر در افزایش هزینه تمام‌شده تولید تاثیر بسزایی دارد، اما از الان نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی راجع به شرایط بازار داشت.

افزایش ۷ درصدی قیمت لبنیات

گزارش مرکز آمار نشان می‎دهد رشد قیمت کالاهای اساسی همچنان ادامه دارد به نحوی که در شهریور۹۹، قیمت حمل‌و‌نقل ۴/۸ درصد و قیمت شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۸/۶ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران، گزارش تورم شهریور ۹۹ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش نرخ تورم سالانه شهریور ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ۲۶/۰ درصد رسیده که نسبت به نرخ تورم مرداد ۹۹، ۲/۰ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۱/۲۶ و ۴/۲۵ درصد است که برای خانوارهای شهری ۲/۰ درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی بدون تغییر بوده است. دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریورماه ١٣٩٩ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای نیز از ۴/۲۳ درصد برای دهک اول تا ۹/۲۹ درصد برای دهک دهم است.

لازم به ذکر است منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد قیمت در یک سال منتهی به ماه مربوطه، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. بر اساس این گزارش در شهریور ۹۹، میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار کشور ۶/۳ درصد از مرداد ۹۹ بیشتر بوده است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به قیمت حمل‌و‌نقل با رشدی ۴/۸ درصدی است. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز قیمت شیر، پنیر و تخم‌مرغ ۸/۶ درصد و قیمت گوشت ماهی ۶/۶ درصد نسبت به ماه گذشته رشد داشته است.

همچنین کمترین افزایش قیمت در شهریور ۹۹ نسبت به مرداد ۹۹، مربوط به قیمت میوه و خشکبار با رشد ۸/۰ درصدی و قیمت گوشت قرمز با رشد یک درصدی بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که در مقایسه قیمت کالاها و خدمات مصرفی شهریور ۹۹ نسبت به شهریور ۹۸، قیمت حمل‌و‌نقل رشدی ۸/۸۰ درصدی، قیمت میوه و خشکبار رشدی ۵/۴۷ درصدی و قیمت نان و غلات رشدی ۲/۴۵ درصدی داشته است.

در نهایت این مصرف‌کنندگان هستند که مثل همیشه قربانی بی‌برنامگی قیمت‌گذاری در بازار می‌شوند و هر روز سفره‌شان کوچک و کوچک‌تر می‌شود. دولت باید در این خصوص تدبیری بیندیشد که در شرایط سخت اقتصادی لااقل مردم از امکانات حداقلی نیز برخوردار باشند.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما