شناسهٔ خبر: 42941064 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برای نخستین بار در دنیا؛

اختراع پوشال کولر آبی با قابلیت مصرف کم آب

مخترع و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند پوشال کولر آبی با قابلیت مصرف کم آب اختراع کرد.

صاحب‌خبر -

فاروقی مخترع و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: این پوشال کولر آبی از گونی (چتایی) و سلولز با قابلیت تصفیه هوای ورودی و صرفه جویی در مصرف آب تشکیل شده است و هیچ گونه مشابهی از نظر اسم و فرمول در داخل و خارج از کشور ندارد.

او افزود: این اختراع به حوزه تاسیسات ساختمانی برودتی و پوشال کولر‌های آبی و تهویه‌ها مرتبط است.

فاروقی با اشاره به کمبود منابع آبی کشور ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل کولر‌های آبی، مصرف بالای آب است.

مخترع و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند تصریح کرد: کولر‌های آبی در معرض گرد و خاک و هوای آلوده هستند و از این طریق، آلودگی‌ها و عوامل بیماری زا (باکتری ها، ویروس‌ها و قارچ ها) به راحتی وارد خانه می‌شوند.

او بیان کرد: صرفه جویی در مصرف آب و سازگاری با اقلیم کشور، حذف واردات و تکیه بر مستندات علمی و منطقی، قابل بازیافت و قابل شستشو بودن، حذف تولید در قالب کارخانه و اعمال پیچیدگی، کاهش مصرف سوخت و بهینه کردن انرژی، خودکفایی، قابلیت صادرات و ارز آوری از مزایای این اختراع است.

بیشتر بخوانید

فاروقی اظهار کرد: سازگاری با محیط زیست، فیلتر کردن هوای ورودی به کولر، حذف دستگاه تزریق و حذف هزینه‌های گزاف نگه داری و تعمیرات، تصفیه و فیلتر کردن هوای آلوده ورودی به کولر از دیگر مزایای این اختراع است.

قابلیت تجاری سازی پوشال کولر آبی به صورت انبوه

فاروقی مخترع و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند گفت: نیازی به وارد کردن اجزای این اختراع از خارج نداریم و به دلیل ارزان‌تر بودن نسبت به نمونه‌های موجود قابل تجاری سازی به صورت انبوه، تحت عنوان بنگاه‌های کوچک اقتصادی زود بازده است.

او افزود: این اختراع از طریق نمایندگی‌های انحصاری مجاز تایید شده توسط شخص مخترع مالکیت ۱۰۰ درصدی را دارا است.

فاروقی ادامه داد: این پوشال کولر آبی با تکنیکی ساده، اما باستانی و ایده گرفتن از گذشتگان و تکمیل و افزودن مواد ترکیبی منحصر به فرد برای اولین بار در دنیا اختراع شده است.

مخترع و پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند اظهار کرد: این پوشال کولر آبی  به شماره ۱۰۱۹۹۸ ثبت اختراع شده است.

انتهای پیام/ ر

نظر شما