شناسهٔ خبر: 42939633 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تحقیقات انفجار بندر بیروت به کجا رسیده است؟

شورای عالی قضایی لبنان در گزارشی جزئیات اقدامات و تحقیقات صورت گفته در ارتباط با انفجار بندر بیروت را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شورای عالی قضایی لبنان، شامگاه روز پنجشنبه، با هدف اطلاع‌رسانی به مردم این کشور جزئیاتی از اقدامات و تحقیقات صورت گرفته از زمان وقوع انفجار بندر بیروت به تاریخ چهارم ماه آگوست  تا امروز را اعلام کرد.

طبق گزارش روزنامه «العربی الجدید» در این گزارش به تمام جزئیات تحقیقات اشاره نشده و تنها تا جایی که قانون محاکمات کیفری لبنان اجازه آن را می‌دهد، اطلاعاتی در این خصوص منتشر شده است.

شورای عالی قضایی لبنان در این گزارش اشاره کرده است که تحقیقات از لحظه وقوع انفجار با نظارت قاضی «غسان عویدات» دادستان دادگاه فرجام‌خواهی و «فادی عقیق» جانشین نماینده عالی رتبه دولت لبنان در دادگاه نظامی مطابق با اختیارات تفویض شده آغاز شد. در ادامه آمده است که به تاریخ دهم ماه آگوست دادستان دادگاه فرجام‌خواهی لبنان در بیانیه‌ای روش علمی را که در پیگیری پرونده به کار گرفته بود، اعلام کرد که نتیجه تحقیقات وی، ۲۵ فرد مظنون فراخوانده شدند.

در ادامه گزارش یاشده آمده است که در تاریخ یازدهم ماه آگوست، هیأت وزرای لبنان با صدور فرمانی پرونده را به هیأت شورای قضایی این کشور ارجاع داد و درست روز بعد از این اقدام، قاضی «فادی صوان» به عنوان بازپرس پرونده تعیین شد. 

طبق گزارش العربی الجدید، به علت یک سری ملاحظات سیاسی و حزبی و پس از اختلاف بر سر تعیین بازپرس بالاخره صوان به عنوان بازپرس پرونده انتخاب شد.

مطابق با گزارش شورای عالی قضایی لبنان، صوان تحقیقات و بازجویی‌ها را از تاریخ هفدهم ماه آگوست آغاز کرد. در گام اول، بررسی صحنه وقوع حادثه را ادامه داد و تمام داده‌های مرتبط، چه میدانی، آزمایشگاهی و فنی را مورد تحلیل قرار داد و در نتیجه تحقیقات لازم در این خصوص را به اجرا درآورد. طبق این گزارش صوان از تجارب بین‌المللی و داخلی برای کمک به اثبات علت احتمالی انفجار بهره گرفت.

در همین راستا، بازپرس قضایی اموری را به برخی طرف‌های بین‌المللی واگذار کرد و هم‌اکنون در انتظار گزارش‌های فنی، آزمایشگاهی فرانسه، آمریکا و بریتانیا در پاسخ به آنهاست. از سوی دیگر، او در سطح داخلی نیز اموری را به اطلاعات و دژبانان ارتش لبنان و همچنین بخش اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان واگذار کرد تا اینگونه علل وقوع انفجار را کشف کند.

طبق گفته شورای قضایی لبنان قاضی صوان از افرادی را مورد بازجویی قرار داد و حکم توقیف چند تن دیگر را صادر کرد که داد افراد توقیف شده تا به این لحظه، به ۲۵ فرد و تعداد افراد خوانده شده به ۲۸ نفر رسد. از طرفی دیگر، بازپرس پرونده،‌ تا زمان صدور گزارش، به اظهارات ۳۱ نفر در ارتباط با انفجار گوش فرا داد از نخست‌وزیر گرفته تا وزرا، قضات، مدیران کل و رؤسای دستگاه‌های امنیتی این کشور.

روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد)، انفجاری مهیب منطقه بندرگاه بیروت را ویران کرد؛ انفجاری که بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت. در پی این انفجار و بروز بحران سیاسی در لبنان «حسان دیاب»‌ نخست‌وزیر پیشین این کشور استعفا کرد و «مصطفی ادیب» با رأی پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد.

انتهای پیام/

نظر شما