شناسهٔ خبر: 42938614 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

طلسمی که بعد از ۳۰۰۰ روز شکست

کریم-یحیی-افشین؛ مثلث بردهای پرگل پرسپولیس درآسیا

در بسیاری از این بازی های پرگل، کریم باقری، یحیی گل محمدی و افشین پیروانی که اکنون روی نیمکت سرخ ها حضور دارند، موفق به گلزنی شده بودند.

صاحب‌خبر -

سرخپوشان پایتخت در حالی چهار بار دروازه الشارجه را باز کردند که کمتر کسی تصور این نتیجه را داشت اما شاگردان یحیی گل محمدی به قول خود او، «طوفانی آغاز کردند و طوفانی ادامه دادند» تا پرگل ترین نتیجه آسیایی پرسپولیس در 8 سال اخیر به ثبت برسد؛ نتیجه ای که البته طرفداران پرسپولیس با آن غریبه نیستند.

 

از فروردین 1391 که پرسپولیس با هت تریک ایمون زاید، پنالتی علی کریمی، امیرحسین فشنگچی و غلامرضا رضایی، الشباب را شش گله کرد تا دیشب، آن ها بردهای بزرگی را به دست آوردند اما هیچگاه نتیجه ای بهتر از 3-0 را خلق نکردند تا طلسمی 3000 روزه شکل گیرد که البته شاگردان یحیی گل محمدی موفق به شکستن آن شدند. یک بار هم در لیگ قهرمانان آسیا 2002-03 سرخ ها با چهار گل خانمحمدی، گل محمدی و اصلانیان نیسا آسکابات یا همان عشق آباد ترکمنستان را شکست داده بودند. 

 

قبل از آن و به خصوص در بازی های جام باشگاه ها و جام در جام، چنین نتایجی بارها برای قرمزها رقم خورده بود. بهترین برد پرسپولیس در جام باشگاه ها همچنان متعلق به دهه 60 و 70 است؛ یک بار در خرداد 1367 آن ها با گل های فرشاد پیوس (2)، محمدحسن انصاری فرد (2) و ضیا عربشاهی با پنج گل «سانورز سری‌لانکا» را شکست دادند و در سال 1375 نیز در کامبکی به یاد ماندنی، پنج گل به آلیمای قزاقستان زدند.

اما پرگل ترین پیروزی آسیایی سرخ ها در سال 1369 اتفاق افتاد. آن ها که برای قهرمانی وارد جام برندگان آسیا (جام در جام) شده بودند، 9 گل به پنچاب پاکستان زدند که فرشاد پیوس 7 بار در این بازی موفق به گلزنی شد. در بازی برگشت هم پیروزی 4-2 رقم خورد تا پرسپولیس در مجموع 13-2 برنده بازی شود.

 

دیگر بردهای پرگل پرسپولیس برابر الزورای عراق و الوکره قطر بودند. الزورا در مالزی با دو گل کریم باقری، تک گل مهدی مهدوی کیا و ادموند بزیک مغلوب سرخ ها شد و الوکره نیز دو شکست 4-2 و 5-1 را تجربه کرد تا در مجموع بازی رفت و برگشت 9 گل از پرسپولیس خورده باشد. نتیجه 4-2 سه سال پیش در تقابل با الوحده امارات هم ثبت شد اما باتوجه به تکراری بودن پیروزی با دو تفاضل گل، این نتیجه آورده نشد.

 

نکته جالب این که در بسیاری از این بازی های پرگل، کریم باقری، یحیی گل محمدی و افشین پیروانی که اکنون روی نیمکت سرخ ها حضور دارند، موفق به گلزنی شده بودند.

 

البته تیم سرخپوش تهرانی در بازی های دوستانه نیز نتایج درخشانی را برابر تیم های خارجی داشت. یک بار آن ها در سال 1350 توانستند 9 گل به ارتش بحرین بزنند و در سال 1360 نیز تیم ملی لیبی را با 4 گل بدرقه کردند. این در حالی است که در دهه 1350 باتوجه به تقابل سرخ ها با تیم های بزرگی چون منچستریونایتد، چلسی، کریستال پالاس، هامبورگ، بنفیکا و... کمتر بردهای پرگل پیش می‌آمد اما همچنان پیروزی مقابل آبردین اسکاتلند، پورتس‌موث انگلستان و ناسیونال اروگوئه در ذهن طرفداران قدیمی این تیم باقی است.

 

بردهای پرگل پرسپولیس در آسیا:


مهر 1399/ پرسپولیس 4 - الشارجه 0 (خلیل زاده، آل کثیر، امیری، عبدی)
فروردین 1391/ پرسپولیس 6 - الشباب 1 (زاید3، کریمی، غلام رضایی، فشنگچی)
اسفند 1381/ پرسپولیس 4 - نیسا آسکابات (گل محمدی، خانمحمدی2، اصلانیان)
شهریور 1379/ پرسپولیس 5 - الوکره 1 (کریمی، رهبری فر، امامی فر، سراج، رافت)
اسفند 1375/ پرسپولیس 4 - الزورا 1 (باقری 2، مهدوی کیا، بزیک)
شهریور 1375/ پرسپولیس 5 - آلیما 0 (پیروانی، دایی2، باقری، ترابیان)
آذر 1369/ پرسپولیس 9 پنجاپ 0 (پیوس7، محرمی، شیرمحمدی)
مرداد 1365/ پرسپولیس 5 - سانورز 0 (پیوس2، انصاری فرد2، عربشاهی)

نظر شما