شناسهٔ خبر: 42937474 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آذری: با شرایط فدراسیون فوتبال نباید نگاه رویاپردازانه داشته باشیم

تهران- ایرنا- مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان گفت: باید قبول کنیم که از غرب آسیا عقب افتادیم و نباید خود را  فریب دهیم، باشگاه‌های ما جزیی از کل فوتبال ایران هستند و با شرایط فدراسیون فوتبال نباید نگاه رویاپردازانه داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، سعید آذری با بیان این مطلب اظهار داشت: فلسفه حق رشد یا همان حق آموزش بازیکنان جوان به سال ۱۹۹۰ بازمی گردد که یک بازیکن جوان بلژیکی پس از پایان قرارداد می‌خواست از استاندارد لیژ به لیگ فرانسه برود، باشگاه مبدا برای انتقال تقاضای مبلغ هنگفتی را کرد اما این جوان با استخدام یک وکیل فرانسوی در سال ۱۹۹۵ سبب تعیین قانون بوسمن شد تا بازیکنانی که قرارداد ندارند، بتوانند به تیم دیگری بروند.

وی افزود: بنابراین فیفا در سال ۲۰۰۱ قانون حق آموزش را به قوانین خود اضافه کرد و در ۱۳۹۶ ماده ۲۳ و ۲۴ قانون نقل و انتقالات این مساله در ایران توسط فدراسیون لحاظ شد، پس نباید این انتظار را داشت که چرا مدیران در ایران اطلاعاتی ندارند، وقتی مدیران فوتبال کشور به اساسنامه فدراسیون اشراف ندارند، نباید انتظار داشته باشیم که از قوانین بین‌المللی هم مطلع باشند، این قضیه نشان دهنده یک خلاء بزرگ است و به این نتیجه می رسیم که هر فردی نباید مدیر یک باشگاه شود، هرچند فقدان اطلاعات وجود دارد.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان عنوان کرد: با رصد یک ورزشکار از ۱۲ تا ۲۱ سالگی در یک یا چند باشگاه، در زمان انتقال باید موضوع مکانیزم مشارکت را در قرارداد ارزیابی کنید، اگر به عمد یا سهو این اتفاق نیفتد باشگاه‌ از دریافت حق آموزش محروم می‌شود اما اگر مدارک لازم وجود داشته باشد، فیفا هم حق و حقوق باشگاه مبدا را لحاظ می‌کند، مکانیزم مشارکت را هیچ فردی در آمریکا لحاظ نمی کرد و پس از آن تاریخ در قانون بازنگری شد، بوسمن قضیه انتقال خود را از ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ پیگیری کرد و در نهایت موفق به دریافت غرامت ۲۰ میلیون یورویی از فدراسیون فوتبال بلژیک شد، همچنین فرانک دی‌بوئر نمی‌توانست به بارسلونا برود و پس از این قانون، پاداش خود را به بوسمن داد.

وی با اشاره به اینکه به خاطر رضا شکاری هم ۱۰ هزار یورو گرفتیم، گفت: به خاطر دادخواستی که در CAS کردیم، قرار شد تا دفاعیات لازم در ۲۳ اکتبر صورت بگیرد، طرف روسی در این جلسه شرکت نمی کند، در ماده ۲۰ حق آموزش در قوانین فیفا حق ترانسفر بازیکنان دیده شده است و باشگاه‌ها می‌توانند در بحث قوانین نقل و انتقالات، حق و حقوق‌ خود را از اتاق حل اختلاف در فیفا پیگیری کنند. زمانی شرایط بهتر می شود که مکانیزم مشارکت را در قراردادها قرار بدهیم.

آذری یادآور شد: شکل مسابقات لیگ قهرمانان به دلیل ویروس کرونا نسبت به گذشته تغییر زیادی داشته و تصمیمات جدید برای برگزاری مسابقات در دور مقدماتی گروهی در دستور کار ای اف سی قرار گرفته بود. وقتی هر سه روز یک بار در تورنمنتی بازی می‌کنید و شرایط به خاطر محدودیت‌های تردد در هتل‌ها خسته کننده است، نباید از وضعیت روحی و روانی ساده گذشت. کار بازیکنان ما به دلیل تامین منابع انرژی و ریکاوری در شکل برگزاری مسابقات سخت شده و برگزاری تورنمنت نتایج تیم‌های ایرانی را  تحت تاثیر قرارداده بود.

وی ادامه داد: هر چند نکات امیدوار کننده‌ای چون صعود دو نماینده ایران وجود داشت سال گذشته فقط ذوب‌آهن به عنوان نماینده شایسته فوتبال ایران از مرحله گروهی صعود کرد و سایپا در پلی‌آف و استقلال و پرسپولیس در مرحله گروهی حذف شدند. سهم  فوتبال ایران در سال گذشته از حضور در جمع ۸ تیم غرب آسیا  ۱.۲۵ بود، در حالی که امسال با صعود استقلال و پرسپولیس به ۲.۵ رسید. نمایندگان ما با توجه به شکل برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال جاری موفقیت نسبی داشتند حتی شکل بازی سپاهان نیز در دیدار آخر و با برتری مقابل السد قطر ما را نسبت به عملکرد این تیم با محرم نویدکیا در سال آینده امیدوار کرد.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: نباید حقایق کتمان شود و باید بپذیریم که شیوه سرمایه‌گذاری، مدیریت و مشارکت حامیان مالی در غرب آسیا همواره در حال تغییر است، مشکل اساسی ما شاید صعود به مراحل بالا نباشد، هر چند تیم‌های سپاهان، ذوب‌آهن و پرسپولیس در سال های گذشته موفق به کسب نایب قهرمانی آسیا شدند، حقیقت را می گویم و تعصب اصفهانی ندارم، بر این باورم که تیم‌های گروه سپاهان سخت‌تر بودند و نباید پیروزی سپاهان مقابل السد قطر را با این موضوع که این تیم با بازیکنان ذخیره خود در زمین حاضر شده بود زیر سوال برد، سپاهان نهایت تلاش خود را برای موفقیت کرد و حتی در بازی هایی که شکست خورد باز هم موقعیت خلق کرد، باید به عنوان یک فوتبالی از امیر قلعه‌نویی تشکر کنم که زحمت زیادی برای این تیم کشید و با حضور محرم نوید کیا نیز شاهد فوتبال امیدوار کننده‌ای بودیم.

وی تصریح کرد: باید قبول کنیم که از غرب آسیا عقب افتادیم و نباید خود را  فریب دهیم، وقتی عنوان و اقسام مراکز فوتبال در کشورهای قطر، امارات و عربستان حضور دارند ما در بحث آموزش مربیان، حامیان مالی و حق پخش نیز با باشگاه‌های غرب آسیا قابل مقایسه نیستیم، فدراسیون‌های فوتبال کشورهای عربی نیز این مشکلات را ندارند، باشگاه‌های ما جزیی از کل فوتبال ایران هستند و با شرایط فدراسیون فوتبال نباید نگاه رویا پردازانه داشته باشیم، از حضور یحیی گل‌محمدی، مجید نامجو مطلق و محرم نویدکیا روی نیمکت مربیگری نمایندگان فوتبال ایران خیلی خوشحال شدم، آنان سابقه بازی در این مسابقات را دارند و اکنون سکاندار نمایندگان ایران هستند، خون تازه‌ای در رگ‌های هدایت نیمکت تیم‌های ایرانی جاری شده است و باید از این موضوع حمایت کنیم، از طرفی دیگر فوتبال تازه، کهنه و قدیمی ندارد و باید از همه پتانسیل‌ها بهره ببریم، حلقه مفقوده فوتبال ما آموزش است و مدیرانی نداریم که آموزش دیده باشند حتی من هم به آموزش در همه زمینه ها نیاز دارم اما متاسفانه در زمینه آموزش هیچ توجه‌ای در فوتبال ایران نمی بینیم.

آذری با بیان اینکه در مجمع استقلال و پرسپولیس چه کسانی هستند، از کجا می‌آیند و چه اهدافی دارند، گفت: در واقع اهداف آنها با دیگر باشگاه‌ها متفاوت است، وقتی نمی‌توان ثبات مدیریت داشت نباید انتظار رشد هم داشته باشیم، زمان انتخاب برای مربیگری اهمیت زیادی دارد و اگر مدیران با نگرش خاصی در این خصوص اقدام کنند، با توجه به اینکه جامعه فوتبال ایران عجول است و به دنبال نتیجه گرفتن در کوتاه‌ترین زمان است، باید به همه مسایل توجه شود. اگر مربی در ابتدای کار نتایج خوبی نگیرد، ممکن است که در ادامه برخوردهای خوبی نبیند، مطمئن هستم که انتخاب نویدکیا با مطالعه بوده است اگر مکانیزم انتخاب مربی توام با ژرف اندیشی نباشد، به کار مربیان آسیب می رساند، باید به نویدکیا فرصت بدهیم و هواداران هم او را دوست دارند.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان گفت: امیدوارم پرسپولیس و استقلال با قدرت به مسیر خود در لیگ قهرمانان آسیا ادامه دهند، در خصوص مربیان جوان تا زمانی که فلسفه باشگاه مربوطه را ندانیم، نمی‌توانیم خیلی در این زمینه اظهار نظر کنیم، همچنین مربیان جوان نباید خودشان را از عرصه آموزش دور نگه دارند، آینده متعلق به نیروهای جوان است و نباید از شکست بترسند و آرزو می‌کنم در فوتبال جایگزین شوند، همچنین اگر فدراسیون فوتبال برنامه مشخصی برای آموزش نداشته باشد به موفقیت هم نمی رسد.

نظر شما