شناسهٔ خبر: 42936380 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

سگ های کرونایاب کار خود را در فرودگاه هلسینکی آغاز کردند

مرتضی یعقوبی مرتضی یعقوبی / CNBC

صاحب‌خبر -

سگ هایی که برای تشخیص ویروس کرونا تعلیم داده شدند، برای اولین بار و به صورت آزمایشی در فرودگاه هلسینکی به منظور تشخیص افراد مبتلا به این ویروس به کار گرفته شدند.

محققان امیدوارند که با کمک این سگ ها و شامه تیز آن ها، شناسایی افراد مبتلا به این ویروس با سرعت بیشتری انجام و زنجیره انتقال آن سریع‌تر قطع شود. رئیس فرودگاه هلسینکی می گوید که این فرودگاه جزو اولین مکان هایی است که این پروژه به صورت آزمایشی در آن آغاز شده و چندین سگ کرونایاب در کنار دیگر روش های تشخیصی برای شناسایی مبتلایان، مورد استفاده قرار می گیرند.

او در ادامه عنوان کرد: ما جزو پیشگامان هستیم. تا جایی که می دانم هنوز هیچ فرودگاهی در جهان از این سگ های تعلیم داده شده برای شناسایی و تشخیص مبتلایان به ویروس کرونا استفاده نکرده و ما از این بابت بسیار خوشحالیم. این اقدام می تواند گامی موثر در جهت مقابله با ویروس کرونا باشد.

بررسی های محققان نشان داده که سگ ها می توانند با دقت 100 درصدی، ویروس کرونا را بو کنند و تشخیص دهند. حتی این سگ ها قادرند قبل از آنکه علائمی در فرد بروز کند، ویروس کرونا را شناسایی کنند. محققان دانشگاه هلسینکی در بررسی های اولیه خود در ماه مه میلادی به این نتیجه رسیدند که سگ های تعلیم داده شده می توانند بهتر از هر تست تشخیص ویروس کرونا که با کمک روش های مولکولی انجام می شود، عمل کنند.

در ماه ژوئیه نیز پژوهشگران دانشگاه هانوفر آلمان اعلام کردند که اگر این سگ ها به درستی تعلیم و آموزش داده شوند، می توانند با بو کردن بزاق افراد، ویروس کرونا را با دقت 94 درصدی تشخیص دهند.

روش کار سگ هایی که در فرودگاه هلسینکی به کار گرفته شدند، نیز بدین صورت است که افراد به صورت داوطلبانه، دستمال مرطوبی را روی پوست خود کشیده و آن را داخل یک لیوان می اندازند، سپس سگ با بو کردن دستمالی که داخل لیوان قرار دارد، احتمال ابتلای وی به ویروس کرونا را تشخیص می دهد.

گفته می شود که در صورت مثبت بودن تست کرونا با این روش، فرد برای اطمینان بیشتر به یکی از مراکز تست‌گیری هدایت خواهد شد. سگ های کرونایابی که در فرودگاه هلسینکی حضور دارند، توسط مرکزی به نام Wise Nose که در زمینه تشخیص بو فعالیت دارد، تحت تعلیم و آموزش قرار گرفتند.

نظر شما