شناسهٔ خبر: 42935889 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امورخارجه:

مرزهای سواحل مکران راه‌های ارتباطی جهان با قلب آسیا است

موسوی گفت: چابهار محور تلاقی کشورهای چین و هند است و مرزهای سواحل مکران راه‌های ارتباطی جهان با قلب آسیاست.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، سید رسول موسوی مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امورخارجه در حاشیه بازدید از مرزهای پسابندر و ریمدان چابهار اظهارداشت: سیستان و بلوچستان بین المللی‌ترین استان کشور از نظر ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری، مرزهای خاکی و آبی است.

او  بیان کرد: دولت از هیچ کوششی برای توسعه و آبادانی سیستان وبلوچستان بویژه سواحل مکران دریغ نمی‌کند و با جمع‌بندی مسائل مطرح شده بزودی شاهد توسعه این منطقه خواهیم بود.

مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امورخارجه گفت: از نقاط قوت و ظرفیت‌های مرز چابهار از منظر اقتصادی و سیاست بین المللی بازدید و موارد مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سید رسول موسوی بر بررسی مشکلات موجود و آماده سازی زیرساخت مرزهای چابهار تاکیدکرد و افزود: توسعه بازارچه مرزی ریمدان ضروری است و تاثیر شگرفی در اقتصاد محلی دارد.

او  گفت: ایجاد طرح رزاق و بازگشایی مرز برای مرزنشینان سوخت‌بر به صورت قانونی از خواسته‌های مردم است که مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

آماده سازی زیرساخت‌های مرزهای دشتیاری در دستور کار دولت است

استاندار سیستان وبلوچستان نیز گفت: آماده سازی زیرساخت‌های مرزخاکی ریمدان و مرز آبی پسابندر دشتیاری در دستور کار دولت است و بزودی بسیاری از مشکلات این مرزها برای سهولت در جابجایی کالا و مسافر مرتفع می‌شود.

احمدعلی موهبتی اظهارداشت: دولت در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای رسمی کردن این مرزها انجام داده برای همین منظور پیگیری‌ها برای تخصیص اعتبار برای تامین زیرساخت‌ها در حال انجام و بزودی شاهد تحول عظیمی در حوزه تجارت و بازرگانی خواهیم بود.

او با اشاره به اینکه روستاهای ساحلی پسابندر و بریس در آینده‌ای نزدیک به شهر ارتقا پیدا و به امکانات شهری تجهیز و شهرداری در آنها مستقر خواهد شد، خاطرنشان کرد: با این اقدامات آرزوهای دیرینه مردم سواحل مکران محقق خواهد شد.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: راه‌های منتهی به مرز ریمدان و پسابندر، امکانات رفاهی و سایر زیرساخت‌ها در حال مطالعه و انجام است و با توسعه این مناطق شاهد اشتغال و توسعه خواهیم بود.

مدیر بازارچه های مرزی ریمدان و پسابندر دشتیاری نیز اظهارداشت: در سال‌های اخیر بیش از پنج میلیارد تومان اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های بازارچه مرزی ریمدان در حال هزینه است تا شاهد رونق در ترانزیت،حمل و نقل کالا و جابجایی مسافر باشیم.

عبدالسلیم هوت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر پس از پیگیری‌های مستمر فرمانداری و مساعدت استانداری سیستان وبلوچستان توجه فراوانی برای تامین زیرساخت‌های مرز ریمدان شده است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی کامل مرزهای پسابندر و ریمدان و تامین تمام زیرساخت‌های آن منجر به اشتغال هزاران نفر می‌شود.

وی بر ساخت جاده دسترسی به مرز ریمدان تا چابهار بصورت بزرگراه، ساخت بزرگراه چابهار به پسابندر و گواتر به نگور دشتیاری، اتصال ریلی این مرز به بندر گوادر، نصب دکل تلفن همراه و ایرانسل و فعال سازی اینترنت همراه، آبرسانی شبانه‌روزی، تقویت شبکه برق، ایجاد امکانات رفاهی و ساخت مجتمع رفاهی شامل جایگاه سوخت، مسجد و رستوران برای پذیرایی،اقامت مسافران،تجار و رانندگان تاکید کرد.

مدیر بازارچه های مرزی ریمدان و پسابندر دشتیاری تصریح کرد: مرز ریمدان و پسابندر بهترین نقطه برای صادرات و واردات میوه، موادغذایی، مصالح ساختمانی، دام زنده و فروش سوخت و جابجایی کالا با کشور پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس است.

او با بیان اینکه از سال ۸۷ این بازارچه راه‌اندازی شده در سال ۹۵ با پیگیری‌های مکرر فرمانداری با رسمی شدن این مرز برای جابجایی کالا و مسافر بین ایران و پاکستان در محدوده بخش دشتیاری چابهار توسط دولت موافقت شد، افزود: اتصال اینترانت به سامانه گمرگ بازارچه، افتتاح قرنطینه دامی و نباتی، استقرار ادارات و نمایندگی سازمان‌های مرتبط در مرز و واردات انبه و دام از بازارچه مرزی ریمدان از جمله مهمترین اقدامات است.

استاندار سیستان وبلوچستان به همراه فرمانداران چابهار ودشتیاری، مدیرعامل منطقه آزاد و هیات همراه از پروژه های در دست اجرا بویژه فرودگاه بین المللی چابهار بازدید و بر تکمیل این پروژه مهم تاکید کرد.

غبارروبی وعطرافشانی مزارشهدا، دیدار با مسوولان و مردم و بازدید از ظرفیت های تجاری، اقتصادی، کشاورزی، گردشگری و بررسی مسائل ومشکلات شهرستانهای چابهار و دشتیاری از دیگر برنامه‌های استاندار بود.

انتهای پیام/ع

نظر شما