شناسهٔ خبر: 42935231 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

تشکیل شورای ۹ نفره از دولت و کشاورز برای تعیین قیمت خرید تضمینی

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:​ در حال حاضر شورایی را ایجاد کردیم که بر خلاف شورای اقتصاد ۹ نفر درآن حضور دارند و در این شورا کشاورز برای اولین بار به عنوان ذینفع در تعیین قیمت خرید تضمینی حضور دارد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمد رشیدی با حضور در استودیو پخش خبر ۲۱ شبکه یک سیما افزود:​ در طول این سال ها شورای اقتصاد برای قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی تصمیم گیری می کرد ولی اکنون شورایی را ایجاد کردیم که بر خلاف شورای اقتصاد ۹ نفر در آن حضور دارند که سه نفر اعضای آن از دولت که وزیر کشاورزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان مدیریت و برنامه هستند و ۶ نفر اعضای دیگر از مدافعان حقوق کشاورزان که رئیس نظام صنفی کشاورزی، رئیس اتحادیه تعاونی های روستایی، رئیس سازمان مهندسی کشاورزی و همچنین دو کشاورز خبره و رئیس اتحادیه گندم کاران هستند.

وی در خصوص تعیین قیمت گذاری ها افزود: در سال های گذشته قیمت ها واقعی نبود ولی حدود سه سال در دهه ۷۰ که قیمت ها نزدیک به قیمت واقعی رسید، در آن سال ها به خودکفایی رسیدیم و این طرح جدید صرفا مربوط به گندم نیست و تعیین قیمت در برنج، چغندر قند، پیاز، سیب زمینی، پنبه، حبوبات و محصولات دامی در این قانون دیده شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت:​ در حال حاضر حدود ۵ میلیون تن واردات گندم داریم که با نرخ ارز حدود ۶ هزار تومان در هر کیلو قیمت این محصول وارداتی است. دولت قیمت خرید گندم را حدود چهار هزار تومان اعلام کرده است.

رشیدی تصریح کرد: ما بایدبه خودکفایی برسیم و کشاورزان را بهره مند کنیم.

وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۹ اولین وارد کننده برنج دنیا با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شدیم ادامه داد :برنج کاران مشکلات زیادی دارند و باید سیاست هایی را اعلام کنیم که واردات صورت نگیرد و قانون خرید تضمینی شامل برنج هم می شود.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما