شناسهٔ خبر: 42934973 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

دورتموند با پولاش اینکارو میکنه دیگه انقد نپرسید چیکار میکنه

𝖄𝖊𝖑𝖑𝖔𝖜 𝖔𝖗 𝕯𝖊𝖆𝖉

صاحب‌خبر -

 سیاست پرورش و فروش و سرمایه گذاری رو جوونا از 2015 شروع شد. پس بیا از 2015 شروع کنیم.
البته اول بهتره یه خورده از سیستم مالکیت و نظارت دورتموند بدونی.
مالکیت تو تیممون اینطوریه:
۸۱٫۰۵% سهام متعلق به سهامدارانی است که از طریق بورس این سهم ها را خریداری کرده اند.

۱۱٫۷۱% سهام متعلق به انجمن بورسیا دورتموند است

۷٫۲۴% سهام متعلق به شرکت ورزشی بورسیا دورتموند با مسئولیت نامحدود است که مسئول مدیریت باشگاه بورسیا دورتموند است.
پس اول از همه چیز قسمتی از سود خالص هر فصل متعلق به سهامداراست یعنی اون 81 درصد. قسمت دیگش مال اون 11 درصد هستش که واتسکه میدریتشو بر عهده داره و میره روی بودجه باشگاه. اون 7 درصد ماهیت دورتمونده و نظارت رو برعهده داره و نقش چندانی نداره.
سوالا مربوط به بخش اول و دومه.
بخش اول که تکلیفش مشخصه. دورتموند سال 2000 به دلیل بحران مالی وارد بورس آلمان شد و 81 درصد سهامشو مردم دورتموند خریدن.
بخش دوم دست رائوبال و واتسکه ست.
کار واتسکه شامل چند بخشه که خیلی با اونا کار نداریم. ولی مهم ترین نکته درمورد شغلش که مدیر عامله اینه که در آمد از پیش تعیین شده داره و کارمند دولتیه یه جورایی. رائوبال که رئیس باشگاهه اونو استخدام کرده و تو قراردادش مبلغ مشخصی هست و هر سال اون بهش پرداخت میشه و اصلا متغیر نیست(تنها در صورت جام گرفتن پاداشی داره).
پس یه قرونشو شخصی نمیتونه ببره.
دورتموند 2014 و 2015 بدهی های زیادی بالا آورد چون انتظارات اسپانسر ها رو برآورده نکرد و الان دو فصله حد زیادی از بدهی ها صاف شده و باشگاه هیچ مشکلی از نظر بدهی نداره فقط ریسک نمیکنه تا دوباره وارد بحران نشه. حفظ سانچو گواهیه برای حرفام.
اما همه میپرسن پول دمبله کجا رفت؟
دمبله 104 میلیونش همون اول پرداخت شد و 36 میلیونش رفت رو بند های پاداش.
از اون 104 میلیون سانچو، ویتسل، برانت، هازارد، آلکاسر، شولتز و تعداد بازیکن کثیری گرفته شدن. با پول پولیسیچ و اوبا هم بازیکنای زیادی گرفتیم. یعنی با 3 فروش اگه اشتباه نکنم 21 بازیکن خریدیدم که واقعا تحسین بر انگیزه. یکی از اون 21 تا سانچو بود که الان 120 قیمتشه و در صورت فروشش همین چرخه تکرار میشه. این بهترین کاره. پول یه فروش رو به چند خرید تقسیم میکنیم که حداقل بیش از نصفشون جواب میدن. مثلا منچستر کل بودجه شو صرف پوگبا کرد و فقط هافبکش قوی شد درحالی که نصف بقیه پستاش هنوز هم دارن ضربه میخورن.
در ضمن، یه گاو صندوق هم باشگاه داره که برای بحران ها پر باشه بد نیست. علاوه بر این دورتموند تو بخش سرمایه گذاری رو آکادمی و پرورش سرمربی و دستیار به خوبی عمل کرده. نمونه بارزش موکوکو و رینا و دیر یا زود برادلی فینک اعجوبه. تو بخش سرمربی ها هم ادین ترزیچ نابغه رو داریم که 3 سال دیگه خواهیم دید چیکارا میکنه.فعلا تو دورتموند دستیار و آنالیزور هستش

اگه اینطوری نگاه کنیم که دورتموند داره رو جوونا سرمایه گذاری میکنه خیلی بهتر از اینه که بگید دورتموند سوپرمارکت زده. همه اینارو با یه جمله از واتسکه براتون توجیه میکنم که همین سوالارو از خودش پرسیدن:

"وقتی مالکی پشتتان نیست و دولت از شما حمایت نکند، خودتان باید دست به کار شوید"
.
امیدوارم مفید بوده باشه

نظر شما