شناسهٔ خبر: 42934135 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها مطرح کرد:

شناسایی ۳۷۴ روستا با قابلیت توسعه در استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان

تهران- ایرنا- معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در راستای توسعه روستاها با محوریت دهیاری‌ها و برنامه‌ریزی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی، ۳۷۴ روستا در سه استان آذربایجان شرقی، لرستان و کرمان در سه محور کشاورزی، صنعت و گردشگری و صنایع دستی شناسایی و اطلاعات آنها احصا شده است.

صاحب‌خبر -

علی قربانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۳۷۴ روستا منتخب در این سه استان ۲۴۵روستا دارای قابلیت توسعه در بخش کشاورزی، ۳۷ روستا دارای قابلیت توسعه در بخش صنعت و ۹۲ روستا هم دارای قابلیت توسعه در حوزه گردشگری و صنایع دستی هستند.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی دارای ۷۲ روستا در بخش کشاورزی، ۱۱ روستا در بخش صنعت و ۱۷ روستا هم در بخش خدمات، استان لرستان دارای ۷۸ روستا در بخش کشاورزی، سه روستا در بخش صنعت و ۲۸روستا در بخش خدمات و در استان کرمان هم ۹۵روستا در بخش کشاورزی و ۲۳روستا در بخش صنعت و ۴۷ روستا دربخش خدمات در حوزه اقتصاد مقاومتی بودند.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: در زمینه توسعه روستاها با محوریت دهیاری ها موضوع کارآفرینی، اقتصاد روستایی و محرومیت زدایی نیز مورد توجه بوده و حمایت های مالی از طرح های درآمدزای دهیاری ها از طریق پرداخت تسهیلات بانکی مورد توجه قرار گرفته و همچنین اخذ مجوز پرداخت الکترونیکی از بانک مرکزی برای دریافت عوارض و بهای خدمات دهیاری ها از طریق صدور شناسه قبض و شناسه پرداخت برای تسهیل و تسریع در پرداخت های عوارض توسط ساکنان روستا انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه کارآفرینی، اقتصاد روستایی و محرومیت زدایی، بانک اطلاعات سه هزار نفر از کارآفرینان روستایی، شناسایی و بارگذاری آن در سامانه اطلاع رسانی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها انجام شده و به منظور استفاده ار تجربیات آنها این اطلاعات در قالب دو جلد کتاب منتشر شده تا دیگر کارآفرینان روستایی از این تجربیات الگو برداری و استفاده کنند.

قربانی گفت: همچنین اسناد توسعه ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته به منظور محرومیت زدایی و ارتقای وضعیت اقتصادی مناطق محروم و کم برخوردار کشور تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: همچنین در راستای توسعه در روستاها با محوریت دهیاری ها، بسترسازی و اصلاح قوانین و مقررات درراستای امنیت شغلی دهیاران تهیه و اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور  به هیات دولت ارسال برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده و همچنین آیین نامه استخدامی دهیاران کشور و آیین نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا  و نحوه انتخاب دهیار نیز تهیه و ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: توصیه و پیشنهاد شده که در زمینه توسعه روستایی با محوریت دهیاری ها حق بهره برداری از مدارس بلا استفاده در روستاها تحت عنوان دهسرا به دهیاری ها واگذار شود.

نظر شما