شناسهٔ خبر: 42933570 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از احیای سرمایه‌های خوابیده تا گلایه از برخی بنکداران/ من هم ناراضی‌ام

اعضای انجمن فرهنگی ثارالله همدان در راستای مطالبه‌گری با معاون امور اقتصادی جلسه‌ای برگزار کردند و مسائل و مشکلات استان در ابعاد مختلف را مطرح و مورد بررسی قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، صبح امروز یازدهمین مجمع عمومی انجمن فرهنگی ثارالله همدان با عنوان جهش تولید در راستای مطالبه‌گری از عوامل اجرایی استان برگزار شد.

در این جلسه اعضای انجمن فرهنگی ثارالله همدان سوالاتی مطرح کردند و معاون اقتصادی استانداری همدان هم پاسخ داد.

ابتدا محمدعلی پرزاد، یکی از اعضای انجمن طی سخنانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال «جهش تولید» نامگذاری  کرده‌اند که قطعا دولت باید در این راستا برنامه‌هایی اجرایی کرده باشد و  نیز آماده برای اجرا داشته باشد.

وی بیان کرد: از امور جاری استان خبر داریم و از طریق رسانه‌ها و در جلسات حضوری و غیرحضوری به سمع و نظر مردم رسیده است، ما دنبال گزارش کار نیستیم اما آنچه می‌خواهیم بدانیم این است که جایگاه استان در بخش صنعت، کشاورزی، توریست و ... چه خواهد بود؟.

این عضو انجمن فرهنگی ثارالله با اشاره به اینکه از مشکلات جامعه خبر داریم و بیداد می‌کند و متاسفانه کسی پاسخگو نیست تاکید کرد: روز به روز شاهد گرانی‌ها در بخش‌های مختلف  هستیم و این موضوع خوشایند هیچ کس نیست، بارها نیز مقام معظم رهبری و مجموعه‌های دلسوز تذکر داده‌اند.

وی بیان کرد: می‌دانیم که تحریم وجود دارد اما می‌توان کارهایی را انجام داد و وضعیت را بهبود بخشید که امیدوارم این جلسه در این راستا مفید باشد.

غلامرضا فریدونی؛ از دیگر اعضای این انجمن  تاکید کرد که سوال‌های ما هدایت‌کننده است و به هیچ وجه به دنبال مچ‌گیری نیستیم.

سینا احدیان نیز یکی از اهالی رسانه اظهار کرد: در استان همدان ۵۹ شرکت و کارخانه در تملک بانک‌ها قرار گرفته و خیلی هم تاکید شده کار بانک‌ها ضربه به تولید و اقتصاد می‌زنند سوال این است مسوولان استانداری این ۵۹ شرکت و کارخانه را می‌شناسند؟ برای آنها چه کاری انجام داده‌اند که قاعدتا به برخی شرکت‌ها توسط بانک‌ها ظلم شده است.

چرا شاخص‌های اقتصادی استان منتشر نمی‌شود؟

وی با بیان اینکه چرا شاخص‌های اقتصادی استان منتشر نمی‌شود مانند اینکه در خصوص درآمد سرانه همدان که نسبت به شهرهای اطراف پایین است اطلاعاتی باشد و چه کاری در این خصوص انجام گرفته است؟ گفت: صادرات محرک جهش تولید و از طرفی اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون‌زا و برون‌گراست که برون‌گرا همان صادرات است که می‌توان گفت سهم استان در این زمینه چقدر بوده است؟. 

احدیان ادامه داد: مسوولان صادرات همدان را یک میلیارد دلار عنوان کرده‌اند و طبق تحقیق صورت گرفته ۲۹۰ کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی استان صادر شده و ۱۴۰ مورد اتاق تعاونی که ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد از اینها را نباید فعال در نظر بگیریم و اگر اینطور هم باشد، صادرکننده نمونه همدان یک‌میلیون دلار صادرات داشته است، اگر ۴۳۰ مورد را هم فعال ببینیم که کمتر از نمونه فعال بوده، صادرات زیر یک میلیون دلار است و این نشان می‌دهد آمارها به هیچ وجه درست نیست.

وی با طرح این سوال که برنامه اجرایی استان برای تقویت صادرات چه بوده است گفت: آیا با اتاق بازرگانی ایران و تهران جلساتی داشته‌اید و آیا بین صنعت‌گران، کشاورزان و تجار فعال استان اتاق مشترک بازرگانی به ویژه با کشورهای همسایه جلسه‌ای تشکیل شده و کشوری همسایه مانند ترکیه می‌داند که همدان چه ظرفیتی دارد؟.

 این عضو انجمن فرهنگی ثارالله با بیان اینکه در شاخص بهبود فضای کسب و کار رتبه خوبی نداریم و ایران رتبه ۱۲۷ را دارد گفت: وضعیت فعالیت اقتصادی در کشور خوب نیست و قطعا همدان هم فکر می‌کنم رتبه خوبی ندارد. 

لزوم ایجاد پنجره واحد فیزیکی کسب و کار

وی خواستار ایجاد پنجره واحد فیزیکی کسب و کار شد و افزود: در پنج استان بزرگ مانند اصفهان، فارس و تهران این پنجره راه‌اندازی شده که می‌طلبد در همدان نیز ایجاد شود.

حمیدرضا طبی‌مسرور؛ از دیگر اعضای این انجمن به اهمیت توریسم و جذب گردشگر و توجه به توسعه و درآمدهای شهری  پرداخت و اظهار کرد: می‌دانیم همدان توسط سازمان جهانی تجارت به عنوان پایگاه اصلی و پایلوت طرح توسعه ملی گردشگری ایران شناخته شده و این انتخاب بر اساس استدلال علمی و منطقی صورت گرفته اما استان از این بهره کافی نبرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون توسط مدیریت ارشد استان اتفاقات خوبی افتاده اما به دنبال ایجاد موتور محرک و جهش در حرکت تولید هستیم گفت:  موضوع گردشگری و توریسم یک نوع توسعه پایدار است و استفاده از توانایی فیزیکی و محیطی شهرها را شامل می‌شود.

این عضو انجمن فرهنگی ثارالله همدان با بیان اینکه شهر همدان از لحاظ مباحث توریسم، طبیعت‌گردی و بوم‌گردی شاخص کشور است افزود: همدان در حوزه توریسم عشایری، طبیعی و زیست‌محیطی، کشاورزی، مذهبی، درمانی، ورزشی، روستاگردی و بوم‌گردی، علمی، باغی و زراعت، غذایی و خوراکی و اکوتوریسم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما توجه‌ خاصی به آن نشده است.

وی با تاکید به اینکه همدان در حوزه گردشگری ظرفیت خوبی دارد و یک‌هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی  را داراست گفت:  برخی از این آثار می‌توانند در حد ملی و جهانی معرفی شوند که متاسفانه تا امروز نسبت به معرفی همدان در سطح جهانی خوب عمل نکرده‌ایم.

غار علیصدر جاده مناسب ندارد

طبی‌مسرور با بیان اینکه امروز غار علیصدر جاده مناسب ندارد و دسترسی به سطح راه‌ها ضعیف است گفت: راه آهن همدان کفاف استان را نمی‌دهد و فرودگاه به طور کامل فعال نیست.

وی با اشاره به اینکه امکان انتقال بخشی از پایتخت به شهر همدان وجود دارد و برای این مهم نیازمند فراهم کردن بسترهای لازم هستیم افزود: رویدادی مثل ۲۰۱۸ در برخی بخش‌ها موفق بود و در برخی خیر؛ آیا آسیب‌شناسی در مورد اتفاقات جهانی شده است؟.

این عضو انجمن فرهنگی ثارالله با بیان اینکه در زمینه جذب توریسم خارجی همدان رتبه ۶۱ یا ۶۲ را داشته است ؛ چه اقدامی در ارتقای آن انجام داده‌ایم؟ خاطرنشان کرد: بعد از سال ۹۸ به دلیل کرونا ارزیابی در توریسم داخلی نداشتیم و همدان رتبه ۱۲ را داشته است و سوال اینجاست آیا در جهت ارتقای این امتیاز اتفاق خاصی افتاده است؟.

وی با اشاره به اینکه با بیماری کرونا زیرساخت‌های شهر همدان در حوزه گردشگری خصوصا هتل‌ها و مناطق گردشگری آسیب دیدند؛ چه حمایتی در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: پیشنهاد تشکیل کارگروه مطالعاتی را در رده‌های اساتید دانشگاه و افرادی با تجربه دارم که فارغ از مسائل سیاسی بتوانند به عنوان مشاور کنار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد و بازوی پرتوانی برای معرفی واقعیت‌های شهر همدان در راستای پیشرفت باشند.

در ادامه جلسه، ظاهر پورمجاهد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان به این سوالات پاسخ داد.

۶۳ پروژه در حوزه جهش تولید تعریف شده است

وی در این زمینه اظهار کرد: با تشکیل این جلسه ابتکار خوبی در حوزه مطالبه‌گری صورت گرفته که منجر به همکاری با مجموعه‌های اجرایی می‌شود و این جای قدردانی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه همواره به همکاری، همیاری و مشورت گرفتن درخواست کرده‌ام گفت: هرگاه گروه‌ها اراده کردند جلساتی داشته باشیم عصرها می‌توانیم زمینه را فراهم کنیم که قطعا این امر به ما کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه امروزه کار در حوزه اقتصادی سخت است افزود: هرکسی بگوید تمام و یا تنها آن را انجام داده‌ام واقعیت را نگفته است.

پورمجاهد تاکید کرد: در حوزه اقتصادی علاوه بر اینکه برخی نیاز به مشورت و ایده دارند و عرصه‌های سختی را گذرانده‌اند، عده‌ای انتظار دارند این عرصه‌ها جواب دهد و مردم از گرفتاری خارج شوند، حتما نگاهشان قابل احترام است و ما هم قول می‌دهیم از نظرات آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه مبنای کار اقتصادی ما در استان سند راهبردی و برنامه‌ عملیاتی است که به طور مرتب رصد می‌شود که کارها طبق آن صورت گیرد گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز کتابی تهیه شده و سیاست‌ها و برنامه‌ها و راهبردها کامل در آن است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه بعد از نامگذاری سال به نام «جهش تولید» بلافاصله برنامه‌ها و پروژه‌هایی در ستاد کشور بخش‌نامه و متناسب با آن در استان تعریف شد افزود: ۶۳ پروژه معرفی شده که بخشی از پیشنهادات دوستان در آن گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۷ پروژه مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه شده است گفت: ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری این پروژه‌هاست که بخشی از قبل شروع شده که باید امسال تمام شود و بخشی نیز به عنوان فاز یک برآورد شده و باید شروع شود.

پورمجاهد با بیان اینکه پروژه‌های بزرگ و تاثیرگذار نیز داریم که در دل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است افزود: پروژه‌ها ماهانه و سه ماه یک بار رصد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخشی‌ از پروژه‌های جهش تولید می‌تواند مشترک باشد گفت: در حوزه اقتصادی دو دفتر وجود دارد یکی هماهنگی امور اقتصادی و حوزه تنظیم بازار که به کارهای اساسی اقتصاد استان مانند شاخص‌های عمده، نرخ تورم، بیکاری و... می‌پردازد و دفتر دیگر جذب و حمایت سرمایه‌گذاری بوده که در حوزه جذب سرمایه‌گذاری فعال است.

پورمجاهد با بیان اینکه گزارش این پروژه‌ها که قریب به ۱۲۰ مورد است به صورت ماهانه از فرمانداری‌ها و دستگاه‌ها گرفته و رصد می‌شود عنوان کرد: اطلاعات در قالب گزارش‌هایی ارائه می‌شود و جلسات و مطالبات ما نیز از دستگاه‌ها بر اساس اینها خواهد بود.

وی در خصوص نرخ بیکاری بیان کرد: نرخ بیکاری بر اساس شاخص‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی تعیین می‌کنند توسط شرکت‌های بیرون از مجموعه دولت به سفارش مرکز آمار ایران تهیه می‌شود.

نرخ بیکاری فصل بهار افزایش یافت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه به عنوان کارشناس می‌گویم که طبیعی است اگر نقدهایی نسبت به میزان نرخ بیکاری شود گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه سازمانی به نام مرکز آمار متولی ارائه آمار شده که حتی نقدها به مجلس کشیده شد و حاصل آن تغییر جزئی شاخص‌ها بود.

وی با اشاره اینکه چکیده آماری با صورت فصلی به استان ارائه می‌شود افزود: نرخ بیکاری فصل بهار افزایش یافت چون ۴۲ درصد شاغلین استان در بخش خدمات گردشگری هستند و وقتی اوایل سال ۹۸ سیل داشتیم گرایش توریست‌ها به استان کم شد و اسفندماه سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ نیز مشکل کرونا پیدا کردیم و شاغلین بخش خدمات بازرگانی دچار مشکل شدند.

پورمجاهد با بیان اینکه طبق بررسی‌ها از طریق گزارش سه ماهه عمده افت در بخش‌هاست نظیر بخش کشاورزی، صنعت و... که خدمات بازرگانی آمار را دارد گفت: علاوه بر این تمام پروژه‌های استان رصد می‌شوند که یک‌هزار و ۹۰ طرح داریم که جواز تاسیس دارند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۶ طرح از این مهم است خاطرنشان کرد: تعدادی از طرح‌ها قابل افتتاح است که تا پایان سال رصد می‌شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه مدیریت استان تلاش می‌کند از هلدینگ‌های مالی مانند شستا، شرکت شیر ایران و شرکت صنایع معدنی کشور کمک بگیرد عنوان کرد: در حوزه اقتصادی که از سال ۹۸  کار را شروع کردم تمام تلاشم این بوده که اثرگذار پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه آمار تورم را ماهانه اخذ می‌کنیم گفت:  آمار تورم را هم سازمان‌های مختلف اعلام می‌کنند که رصد می‌شود و طبیعی است برخی ماه‌ها مثلا قیمت نان و حمل و نقل اعلام می‌شود که کالاهای مکمل در حوزه اقتصاد هستند، در تورم اثر بگذارند.

تلاش داریم سرمایه خوابیده را احیا کنیم

پورمجاهد با بیان اینکه در حوزه تورم با قری  به ۴۸۵ آیتم در نقاط مختلف استان با گروه‌های مختلف  مصاحبه می‌شود و نهایت نیز ماهانه رصد صورت می‌گیرد گفت: ممکن است نتایج آن در برخی از ماه‌ها برای ما نیز موجب نگرانی باشد. 

وی با اشاره به اینکه ۵۹ شرکت رصد می‌شوند و لیست دارند عنوان کرد: برای نمونه ۱۲ مورد آنها در سیستم بانکی به دلیل مشکل جانمایی در شرکت شهرک‌ها دچار مشکل حقوقی شده بودند که در جلسه دیروز دستگاه قضایی مطرح شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با تاکید به اینکه گزارش‌ آنها را ماهانه وزارت کشور از ما می‌گیرد که بخشی از آنها را فعال کرده‌ایم افزود: حداقل سال ۹۸ و امسال تقریبا ۱۰ تا ۱۵ مورد از آنها نظیر طرح سیب‌ زمینی الوند در بهار واگذار شده و اینطور نیست خبر نداشته باشیم، اوضاع رصد می‌شود و تلاش داریم سرمایه خوابیده را احیا کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سه مسیر تلاش می‌کنیم که در حوزه رونق تولید وضعیت موجود را نگاه داریم بیان کرد: نکته دوم افزایش ظرفیت‌هاست که البته در حال حاضر دشوار است.

به دنبال افزایش ظرفیت‌ها برای واحدهای تولیدی هستیم

پورمجاهد با بیان اینکه به دنبال افزایش ظرفیت‌ها برای واحد تولیدی هستیم تا بتواند رقابت کند و صادرات داشته باشد و برای تولید داخل نیز بازار پیدا کنیم گفت: سرمایه درگردش این واحدها از ۱۰۰ به ۳۰۰ رسیده و سه برابر شده که هرکدام را بخواهیم دنبال کنیم بحث‌های خاص خود را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با طرح‌هایی که تملک بانکی شده است پیچ و خم‌های زیادی وجود دارد و البته مشکلاتی هم داریم و هر بانکی شیوه خود را مطرح می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان اضافه کرد: صورتجلسه‌ای داریم که می‌توانیم تقدیم کنیم که هر ۱۵ روز یکبار جلسه تعیین تکلیف واحدها را با بانک‌ها داریم، تلاش ما این است نگذاریم مشکل واحد تولیدی طول بکشد و بماند و انصافا نیز در حوزه ما تلاش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع حجم صادرات، تحرک در حوزه صادرات، اقتصاد برون نگر و آمار گمرک درست است گفت: آمار گمرک استان متفاوت است چون  تمام محصولات صادراتی از گمرک استان صادر نمی شود و بسیاری با منشأ تولیدات استان از گمرکات دیگری صادر می‌شود.

پورمجاهد با بیان اینکه چون منبع آن صادرات نیز استان است جزو آمار استان عنوان می‌شود و به همین دلیل رقم‌ها بالاتری  می‌شود افزود: آمار صادرات استان حتی امسال که دو ماه نیز تعطیل بودیم افزایش یافته و کیفیت محصولات صادراتی استان هم تغییر کرده که یک نمونه به سمت فرآوری معادن رفتیم.

وی با اشاره به اینکه در ناحیه صنعتی استان جوکار چهار واحد فرآوری معدنی در شرف فعالیت است که قریب به یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری آنهاست بیان کرد: دو واحد از آنها در پروژه‌های جهش تولید است که امیدواریم امسال راه‌اندازی کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه گفته می‌شود برخی از کارت‌های بازرگانی فعال است و برخی نیست گفت: ممکن است برخی کارت‌های بازرگانی در مقطعی فعال نباشند اما تلاش بر ما فعال شدن است.

دنبال پایانه صادراتی هستیم

وی با اشاره به اینکه به دنبال پایانه صادراتی هستیم و شرکت صادراتی ضعیف بود که در ۶ ماه اول شرکتی فعال شده که در این زمینه فعالیت کند افزود: بحث صادرات در حوزه تعهد ارزی مشکلاتی پیدا کرده است چون عمده محصولات ما کشاورزی است و صادرکننده انتظار دارد که تعهد ارزی پس داده نشود و قانون هم موضوع دیگری مطرح می‌کند.

پورمجاهد با بیان اینکه برنامه اجرایی داریم و با اتاق بازرگانی ایران ارتباط  بیان کرد: بسیاری از تشکل‌های استان عضو تشکل‌های کشوری هستند که می‌توان به حوزه مواد لبنی، اتحادیه مرغ‌داران  و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی ما جانشین اتاق بازرگانی سوریه است و با کشور ترکیه ارتباط داریم افزود: تنها یک واحد تولیدی ما ۱۱ نمایندگی فروش در کشورهای مختلف دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با بیان اینکه پنجره فیزیکی سرمایه‌گذاری کسب و کار در استان راه افتاده و طبقه پایین اداره اقتصاد و دارایی است گفت: سامانه یاور و دادور و در مجموع سه سامانه در این راستا فعال هستند و البته نیاز به تقویت هم دارند.

رتبه کسب و کار همدان ارتقا یافته/ کارها هنوز خوب پیش نرفته و من هم ناراضی‌ام

وی با اشاره به اینکه استعلام‌ها نشان می‌دهد رتبه کسب و کار در استان ارتقا یافته اما دلیل این نیست کار خوب پیش رفته و من هم ناراضی هستم افزود: آنجا که احساس کنیم دستگاهی در کسب و کار سکته می‌اندازد پیگیری می‌کنیم تا جلوی کار را بگیریم.

پورمجاهد با بیان اینکه در برنامه جهش تولید به موضوع توریست اشاره شده است گفت: در خصوص درآمد پایدار شهر، شورای قبلی، شهردار و معاونت عمرانی توجه داشته‌اند و حال همه باید بیشتر تلاش کنیم و ارتباط نزدیک در این زمینه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های خوبی از طریق برگزاری جلسات با شهرداری تعریف شده است عنوان کرد: در حوزه توریسم و گردشگری نیاز به انسجام و ارتباط بیشتر است و اگر رویدادهای آسیایی و جهانی برگزار شد به خاطر افزایش  توریست در استان بود و این اتفاق نیز افتاد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان از افزایش ۶۰ درصدی توریست خارجی در استان خبر داد و افزود:‌ کار مطالعاتی برای سایت علیصدر به تازگی آغاز شده که کار ارزشمندی برای ماندگاری گردشگر است.

وی با بیان اینکه مطالعه باغ میوه در دستور کار قرار گرفته است گفت: سد اکباتان از گزینه‌های گردشگری است که به نظرم شهرداری و مجموعه مدیران از جمله میراث فرهنگی باید در این زمینه وقت کافی اختصاص دهند و برنامه منسجمی تعریف کنند.

قریب به ۳۲ روستای استان در حوزه بومگردی فعال هستند

پورمجاهد با اشاره به اینکه در حوزه گردشگر و توریسم برنامه داریم بیان کرد: در حوزه توریسم عشایر مطالعاتی داریم و به دنبال برگزاری همایشی در این زمینه بودیم، در حوزه توریسم طبیعت و الوند مطالعاتی انجام شده و رو به پایان است که می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی به تازگی توریسم کشاورزی مطرح شده است بیان کرد: در زمینه جذب توریسم استان برنامه دارد اما در سال ۹۹ با  علت کرونا زمین‌گیر شدیم و حتما برای واحدهای تولیدی و خدماتی نیز سخت تر بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان تصریح کرد: در توریسم مذهبی توسعه بقعه شاهزاده حسین (ع) پیگیری می‌شود و گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توان روی آن کار کرد  اما در حال حاضر هزینه انجام پروژه‌ها بالا رفته و از طرفی منابع کم شده است.

وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در حوزه توریسم درمانی یا پزشکی فعال است و در این راستا اقدامات مطالعاتی انجام داده و درمانگاه‌هایی راه‌اندازی و ارتباط با کشورهای دیگر برقرار شده است. 

پورمجاهد با اشاره به اینکه حوزه اقامتگاهی مانند هتل‌ها و زیرساخت‌هایی مانند راه‌آهن می‌تواند تقویت‌کننده توریسم در همه بخش‌ها باشد بیان کرد: در حوزه توریسم ورزشی در بخش تله‌کابین، سالن‌ها و... اقداماتی انجام شده اما نیاز به برنامه‌ریزی است.

وی با بیان اینکه در حوزه پیست اسکی موضوع اعتبارات و ایمنی مطرح است افزود: قریب به ۳۲ روستای استان در حوزه بومگردی فعال هستند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه در روستاهایی مثل یکن‌آباد نه تنها یک بومگردی خوبی داریم بلکه تقریبا ۱۲ طرح روستایی در آن اتفاق می‌افتد گفت: بسیاری از بوم‌گردی‌های روستایی استان مانند اسدآباد مسافر خارجی دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه توریسم علمی دانشگاه D8 می‌تواند مبنا باشد افزود: مطالعه دوبانده غار علیصدر در دستور کار است و امسال چند مذاکره با موسسات مالی کشور در این خصوص انجام شده تا اعتبار ملی جذب شود.

پورمجاهد با تاکید به اینکه باید در حوزه فرودگاه کار فرهنگی صورت گیرد چون چند مرتبه اعتبارات دولتی گذاشته شد و تمام تاسیسات کامل است اما مشکل پرواز دارد عنوان کرد: اینکه در حوزه توریسم خارجی رتبه ۶۲ را داشته باشیم اطلاعی ندارم اما با برگزاری رویدادها رتبه ما در حوزه جذب گردشگر داخلی و بخشی خارجی بهتر شده است.

تلاش برای افزایش ماندگاری مسافر در همدان

وی تصریح کرد: در حوزه توریسم به دنبال این هستیم همدان مقصد گردشگری شود و بسته‌هایی را تعریف کنیم مثلا مسیر غارعلیصدر به سد اکباتان یا امامزاده کوه در قالب اقامتگاه‌ها یا پروژه‌های تفریحی و دینی، توریسم را جذب کند و مدت ماندگاری آن بیشتر باشد.

پورمجاهد با اشاره به اینکه در حوزه کرونا استان در تامین اقلام بهداشتی و ضروری  تلاش زیادی کرد و واحدهای تولیدی در ایام عید نیز پای کار ماندند و توانستند بخشی از نیازها را تامین کنیم بیان کرد: در حوزه آسیب‌ها مالیات کمک‌هایی می‌کرد که به تاخیر انداخت، تامین اجتماعی پرداختی‌ها را به تاخیر انداخت و بیمه بیکاری به کسانی که بیکار شده و در سامانه بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده بودند، پرداخت شد.

وی با بیان اینکه در این راستا ۳۹۱ میلیارد تومان تسهیلات بانکی داریم که ۱۲ درصد نرخ سود دارد و ۲۴ ماه بازپرداخت افزود: در حال حاضر به مبلغ ۱۸۷ میلیارد تومان واحدهای کسب و کار ثبت نام کرده‌اند که قریب به ۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه برخی واحدها نسبت به نرخ سود و مدت بازپرداخت گلایه‌هایی دارند گفت: در حوزه اقتصاد با اساتید دانشگاه آزاد و بوعلی مشورت می‌گیرم تا بتوانیم کار را بهتر پیش ببریم.

در ادامه سلیمانی دیگر عضو انجمن فرهنگی ثارالله همدان با بیان اینکه واگذاری مجوز املاک در برخی جاها بدون رعایت حریم قانونی است که باعث رقابت مسمومی برای فروش املاک و گرفتن حق کمیسیون بالا می‌شود و باید نظارت جدی صورت گیرد گفت: یکی از عوامل موثر بر افزایش قیمت کالا عدم عرضه مناسب است و اگر بخواهیم بازار خوب کنترل شود باید حمایت جدی از تولید کننده صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کالایی مثل لاستیک خوب تولید می‌شود اما در زمان مشخص توزیع نمی‌شود و این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها شده است افزود:  تولید برخی از محصولات مانند لبنیات و صیفی‌جات و حبوبات داخلی است و ارتباطی به دلار ندارند اما افزایش قیمت بالایی دارند که باید کنترل شود.

سلیمانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت این کالاها نشان دهنده دقیق نبودن نظارت است افزود: اگر یک وزارتخانه و معاون وزیر می‌تواند برای کالای جزئی مانند تخم مرغ ورود کند یقینا سایر وزارتخانه‌ها نیز می‌توانند ورود کنند و قیمت کالاها را کنترل کنند.

برخی اتحادیه‌ها کم‌کاری می‌کنند/ نظارت جدی‌تر شود

وی با بیان اینکه برخی اتحادیه‌ها کم‌کاری کرده و ضعیف عمل می‌کنند و باید نظارت جدی شود گفت: اخیرا شنیده شده سهم آرد برخی نانوایی‌های مناطق حاشیه از ۲۷ کیسه به ۱۷ کیسه تقلیل یافته در حالی که قوت غالب این مناطق نان است و از طرفی عدم کیفیت نان مورد توجه است.

سلیمانی با اشاره به اینکه قیمت بی‌رویه کالاها در بازار نشاندهنده عدم نظارت است که می‌توان از بازرسان افتخاری به کار گرفت و مردم پای کار بیایند، خواستار توجه به این موضوع شد.

یدالله روحانی‌منش؛ از دیگر اعضای انجمن فرهنگی ثارالله بود که اظهار کرد:‌ ادارات برای ارباب رجوع مشکل ایجاد می‌کننند که نباید اینطور باشد.

وی با بیان اینکه فردی تمام زندگی خود را گذاشته، کارخانه راه‌اندازی کرده و تعدادی را نیز استخدام کرده اما بانک پدرش را درآورده است و کارخانه‌ را از او گرفته و الان هم زندان است گفت: برخی آقایان وام‌های آنچنانی می‌گیرند و می‌گویند نمی‌دهیم اما بانک به کسانی که با هزینه خود کارخانه راه‌اندازی کرده‌اند اینطور فشار وارد می‌کند. 

اقبالی دیگر عضو انجمن فرهنگی ثارالله نیز با بیان اینکه با بیان اینکه در کشور ما کار زیاد شده و بی‌انصافی است بگوییم نبوده است اما باید قوت بگیرد افزود: متاسفانه در استان صنایع تبدیلی نداریم و باید مورد توجه باشد.

وی با تاکید به اینکه ادعا می‌کنیم قطب کشاورزی هستیم و این به حق است اما صنایع تبدیلی نداریم گفت: متاسفانه نظارت بر تولید محصولات نیست و توزیع نامناسب است.

اقبالی با اشاره به اینکه یک زمانی واردکننده گندم بودیم اما روی پای خود ایستادیم و شدیم خودکفا چون مدیران در جهاد کشاورزی جهادی کار می‌کردند و دنبال مدرک و پشت میزنشینی نبودند افزود: چند روز پیش قیمت فسفات چند برابر شده درحالی که نیاز پاییز کشاورزان است.

وی با بیان اینکه استان همدان مستعد تولید کشاورزی است گفت: سال گذشته ۵۰۰ تن انگور برای روسیه خواستند اما ۱۰ تن پیدا نکردیم و ۲۰۰ تن فلفل سبز نیز درخواست شد اما نداشتیم.

اقبالی با اشاره به اینکه در تولید بذر، گندم، یونجه و.. حرف اول را می زنیم و نیاز است روی آنها کار شود افزود: اگر بتوانیم در صفر و صد کار نظارت کنیم تا محصول پاک برای خود و دنیا داشته باشیم صادرات نیز خواهد شد‌.

در مورد کود فسفات ما هم اعتراض کردیم

پورمجاهد در این بخش ابتدا به سوالات آقای اقبالی پاسخ داد و گفت: خبر خوش اینکه ۲۵۰ هکتار کشت پسته و ۲۵۰ هکتار کشت گل محمدی در استان داریم و کشت زعفران بیش از این میزان است.

وی با بیان اینکه ایستگاه تحقیقات بذر خوبی داریم و در زمینه جو نیز کشت زیادی است گفت: سرشاخه‌کاری گردو از ترکیه وارد می‌شد که در حال حاضر در سه سالن تویسرکان انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان با اشاره به اینکه این دلیل نیست که بگوییم نقصی نداریم اما بیشتر سیاست‌گذاری است و بخشی کشوری گفت: در مورد کود فسفات درست گفته شد و ما هم اعتراض کردیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نظارت بر تولید نان در استان تلاش می‌شود اما اگر بگویم پورمجاهد مانند همکاران جهاد سازندگی قبل کار می‌کند اینطور نیست افزود: روحیه قبل در سیستم اداری قابل قیاس نیست و البته نیروهای جهادی داریم اما به ندرت هستند.

پورمجاهد با اشاره به اینکه در حوزه نظارت و تنظیم بازار، کمیته تنظیم بازار داریم که ۱۵ روز یک بار جلساتی برگزار می‌کنیم افزود: در مقطعی در وزارت صمت قیمت را آزاد کردند و نظارت را حذف که دیگر آن ناظرین برنگشتند.

وی با بیان اینکه نظارت را به اتحادیه‌ها و اتاق اصناف داده‌اند که آنها نظارت‌هایی را دارند اما متفاوت است با اینکه یک سازمان دیگر نظارت کند گفت: وقتی خود آن سازمان بر خود اتحادیه نظارت می‌کند شاید به آن شکل نظارت‌ها دقیق و با کیفیت نباشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان از جذب بازرسین افتخاری خبر داد که در ایام خاص مانند عید نوروز فعال هستند و افزود: بخش عمده از مشکلات نظارت نیست بلکه برخی جاها انصاف نیست.

برخی بنکداران طوری قانون را دور می‌زنند که ما هم کم می‌آوریم

وی ادامه داد: شاید باور نکنید که رئیس اتحادیه‌ای خود تخلف کرده باشد و ۳۰ میلیون تومان جریمه شود و یا اینکه ۲۱۱ تن برنج احتکار شده توقیف شده و چندین بار تماس می‌گیرند که آزاد شود، چرا باید اینطور باشد که تخلف را نادیده بگیریم؟.

پورمجاهد با بیان اینکه در رابطه با تنظیم بازار اقلام، به یکباره ارز ۴۲۰۰ حذف می‌شود و ارز نیمایی و بخشی آزاد می‌شود و نهاده‌های کشاورزی مانند سم و کود و نهاده‌های دامی همه با قیمت جدید می‌آید گفت: در یک خلائی تامین ارز اتفاق نمی‌افتد و باعث تاخیر ورود آنها به بازارهای مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: یک ماه تلاش کردیم قیمت مرغ را ۱۵ هزار تومان ثابت نگهداریم، قیمت در تمام استانهای اطراف بالا رفت، در همدان مرغ زنده و کشتار شده را عقب ماشین سواری قرار دادند و به آن استانهایی که به قیمت بالا خریداری می‌شد بردند تا بفروشند!.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان افزود: مرغ را به صورت ران و سینه کرده و کیلویی ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان می‌فروختند، با این وضعیت چه تعداد بازرس می‌توانست آنها را کنترل کند؟!

وی با بیان اینکه اگر آمار تعزیرات را بدهم تعجب می‌کنید چون بسیاری از پرونده‌ها روند صعودی گرفته‌اند گفت: در حوزه تنظیم بازار می‌طلبد همه باهم کار کنیم.

پورمجاهد با اشاره به اینکه نکته درستی گفته شد که افزایش قیمت مرحله به مرحله باشد تا زمینه سازی شود و جای کنترل و جبران آن برای مردم باشد گفت: وقتی قیمت‌ها به یکباره افزایش می‌یابد در تنظیم بازار مشکل است چون وقتی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی ۲۰ هزار می‌شود یعنی ۵ برابر، این دست فرد خاصی نیست و در استان نمی‌توان کاری کرد و مشکل کشوری است.

وی با بیان اینکه در رابطه با ماشین‌آلات تولید همین موضوع صدق می‌کند و بارها شده با وزارتخانه صحبت کرده تا ماشین‌آلاتی وارد استان شود افزود: در خصوص عرضه و تقاضا که یکی نیست وقتی نهاده ۷۰ درصد می‌دادند به ۳۰ درصد می‌رسد یعنی مرغ ۳۰ درصد شده است و در خصوص تخم مرغ هم ۴۰ تن در استان تولید می‌شود و ۵۰ تن نیاز است که ۱۰ تن کسر داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان ادامه داد: واحد مرغ تخمگذار می‌گوید که نهاد دولتی نگرفته‌ام که مرغ دولتی بدهم و اینها باعث می‌شود که قیمت تولیدات داخل نیز بالا رود.

وی گفت: یک‌هزار و ۱۶۰ انبار فعال داریم و در سامانه جامع انبارداری بنکداران بزرگ کنترل می‌شود اما باور کنید پیچ و خم‌هایی به کار می‌گیرند که واقعیت بگویم کم می‌آوریم، ۱۰ بازرس هم نمی‌تواند کاری کند، سوال اینجاست که دین و ایمان این بنکداران کجا رفته است؟!

پورمجاهد با بیان اینکه دلار در قیمت برخی کالاها ارتباط مستقیم ندارد اما در قیمت برخی کالاها چرا افزود: با فشار موضوع اقتصادی را نمی‌شود حل کرد؛ باید چندوجهی کار انجام داد چون جایی جواب می‌دهد و جایی جواب نمی دهد.

وی در خصوص کارخانه‌داری که به زندان رفته است گفت: جلسه می‌گذاریم تا اگر بشود مشکلش را حل کنیم.

انتهای پیام/89026/

نظر شما