شناسهٔ خبر: 42933427 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قطر میزبان دور بعدی نشست رهبران فلسطینی

تهران-ایرنا- یک روز پس از پایان نشست گروه‌های فلسطینی در استانبول ترکیه، منابع خبری روز جمعه اعلام کردند که دیدارآینده رهبران گروه‌های فلسطینی با هدف دستیابی به آشتی ملی، کاهش اختلافات میان این گروه‌ها و مقابله با چالش‌ها، در دوحه قطر برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تارنمای روزنامه "القدس العربی" نشست رهبران فلسطینی در سایه تحولاتی روی می‌دهد که مسأله فلسطین با خطرناک‌ترین موضوع رو به‌ روست که ناشی از اختلاف کشورهای عربی به خاطر عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی است.

در همین راستا شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه قطر با "جبریل رجوب" دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین که در دوحه حضور دارد، دیدار کرد.

براساس بیانیه وزارت امورخارجه قطر، دو طرف درباره همکاری‌های دوجانبه میان فلسطین و دوحه رایزنی کردند.

در این دیدار وزیر امورخارجه قطر حمایت کامل کشورش از تحقق آشتی ملی فلسطین را اعلام کرد و افزود که موضع دوحه هموراه حل عادلانه مسأله فلسطین مبتنی بر قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی، ابتکار صلح کشورهای عربی و براساس تشکیل دو کشور مستقل است که امنیت و ثبات در منطقه را به ارمغان بیاورد.

منیر غنام سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در قطر نیز به القدس العربی گفت که یک هیأت از رهبران جنبش فتح به دوحه سفر کرد تا در راستای رسیدن به توافق نهایی، با رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) دیدار کند.

غنام افزود که روندمسیر آشتی گروه‌های فلسطینی مثبت است و این جریان به خوبی پیش می‌رود.

موسی ابومرزوق عضو دفتر سیاسی جنبش حماست نیز به این روزنامه گفت که اکتبر (مهرماه) دیداری برای بحث در مورد موضوع انتخابات برگزار خواهد شد.

منابعی در دوحه به القدس العربی گفته‌اند که در جلساتی که رهبران فتح و حماس گرد هم می‌آیند تاریخ انتخابات بعدی، ضمانت‌ برای موفقیت‌آمیز بودن آشتی ملی و اقدامات عملی برای این اقدام انجام خواهد شد.

نمایندگانی از گروه‌های فلسطینی فتح و حماس از روز سه شنبه در استانبول ترکیه گفت‌وگوهایی را در راستای تسریع در روند آشتی و مصالحه آغاز کردند.

جنبش‌های حماس و فتح در رابطه با نتایج دیدارها و مذاکرات هیأت‌های دو جنبش در ترکیه دیروز پنجشنبه بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

این دو جنبش اعلام کردند که به رویکرد و نگرشی مورد توافق در رابطه با پیشبرد گفت‌وگوهای ملی با مشارکت تمامی جریان‌ها و گروه‌های فلسطینی دست یافتند.

در این بیانیه آمده است که اعلام نهایی و رسمی توافق ملی در نشست رهبران گروه‌های فلسطینی تحت نظارت ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان نهایتا تا اول اکتبر انجام خواهد شد.

فتح و حماس اعلام کردند که در نشست‌های ترکیه بر پایان دادن به دو دستگی و اختلافات داخلی، برگزاری انتخابات و تدوین برنامه‌ای ملی برای مقابله با چالش‌های پیش‌رو تاکید شد.

محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه خواستار کمک ترکیه به پیشبرد مذاکرات برای رفع اختلافات شد.

براساس برخی گزارش‌ها، امارات در تلاش برای کنار گذاشتن عباس است و تشکیلات خودگردان به شدت از سوی کشورهای عربی تحت فشار قرار دارد تا با آمریکا و رژیم صهیونیستی بار دیگر وارد مذاکره شود.

نظر شما