شناسهٔ خبر: 42932854 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ايران يکي از بهترين نقاط دنيا براي توليد انرژي خورشيدي

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- فعال صنعت برق و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: ایران یکی از بهترین مناطق دنیا برای تولید انرژی خورشیدی است، بنابراین توجه به این موضوع باید در اولویت ما باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمدرضا کلاهی با بیان اینکه تا پنج سال آینده احداث نیروگاه‌های جدید خورشیدی و تولید برق خورشیدی ارزان‌تر از روشن نگه داشتن نیروگاه‌های صنعتی می‌شود، افزود: باید فناوری‌های بومی را در این حوزه توسعه دهیم به ویژه اینکه فناوری‌های جدید، تولید سلول‌های خورشیدی بر پایه سیلیکون را توجیه ناپذیر کرده است.
وی ادامه داد: با توانمندی‌های غنی در صنعت برق کشور، از توانمندی کامل در حوزه تولید انرژی خورشیدی و دیگر فناوری‌های مربوط به آن برخوردار هستیم یا اینکه پایه‌های اساسی این فناوری در ایران وجود دارد.
 
کسب درآمد‌های ارزی قابل توجه با توسعه زنجیره‌های صنایع معدنی
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: دارایی‌های معدنی و فلزی ایران ارزش قابل توجهی دارد، اما ما در این حوزه، توسعه کافی نداشتیم، اگر معادن و فلزات را با راهبردی درست و بلند مدت توسعه دهیم می‌توانیم برای کشور درآمد‌های ارزی قابل توجهی ایجاد کنیم که می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی شود، بخشی از درآمد‌های نفتی به علت تحریم از دست رفته است و در آینده نیز درآمد‌ها از این ناحیه به علت تغییر فناوری از دست خواهد رفت.
وی افزود: باید با ایجاد خوشه‌ها در صنایع معدنی به رشد تولید ناخالص ملی و ایجاد اشتغال کمک کنیم و این طور نباشد که همان مسیر پتروشیمی را در معادن و فلزات دنبال کنیم، زیرا در حوزه پتروشیمی نه زنجیره ارزش آن صنعت را درست تکمیل کردیم و نه حول آن صنعت، خوشه‌های با ارزش افزوده بالا و هم افزا ایجاد کردیم.

توسعه فناوری نانو، الگویی برای دستیابی به دیگر فناوری‌های نوین
آقای کلاهی گفت: یک تجربه مثبت در فناوری نانو برای کشور ایجاد شده که حاصل همکاری بخش خصوصی و دولتی با برنامه ریزی بسیار خوب دولتی است و ایران را به پنج کشور برتر در حوزه فناوری نانو تبدیل کرده است.
وی با بیان اینکه استارت آپ‌های ایرانی رشد و حرکت خوبی داشتند، افزود: پیشنهاد ما ایجاد مراکز تعالی است، زیرا در دیگر فناوری‌های کلیدی که آینده جهان را رقم خواهد زد مانند ژنتیک و پزشکی پیشرفته، هوش مصنوعی، رباتیک، خودرو‌های خودران و انرژی‌های تجدید پذیر هم می‌توانیم با ایجاد مراکز تعالی به جایگاه شایسته‌ای دست یابیم.
فعال صنعت برق و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه مرکز نوآوری در اتاق بازرگانی تهران تشکیل شده است، گفت: اگر موفق شویم میان مراکز دولتی مانند وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری با شرکت‌های خصوصی هم افزایی و گفتمان مشترک ایجاد کنیم می‌توان انتظار داشت شاهد پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف فناوری‌های روز دنیا باشیم.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، کلاهی اضافه کرد: دوره جدید دوره تغییرات شتابان و به این معنی است که اگر تصمیمی می‌گیریم باید در لحظه باشد، اما اگر بخواهیم مانند رمز ارز‌ها یک سال اندرخم یک کوچه باشیم و ماه‌ها معطل کنیم، این روش قطعاً در دنیای امروز کارا نخواهد بود در این صورت فرصت موجود از دست می‌رود و باید روی موضوع دیگری کار کنیم.

نظر شما