شناسهٔ خبر: 42932014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در گفتگو با روحانی مبارز دفاع مقدس مطرح شد؛

رزم دیدنی و ماندگار لُرها در تاریخ ایران/ پیام امام خامنه‌ای در پی شهادت رزمندگان لرستانی

حجت الاسلام متقی نیا، روحانی مبارز دفاع مقدس گفت: رزمندگان لرستانی در عملیاتهای مختلف دوران دفاع مقدس نقشی محوری داشتد و حماسه‌ای ماندگار در تاریخ ایران ثبت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، دفاع مقدس یاد آور سال ها عزت، شرف و دفاع جانانه و مردانه ملتی بزرگ و ریشه دار از حیثیت، ایمان و سرزمین اسلامی است؛ فصلی از کتاب تاریخ ایران قدرتمند که زن و مرد، پیر و جوان از هر قشری و با هر سن، مدرک و شغلی برای دفاع از وطن و عقیده در مقابل ظلم و ستم زورگویان، منافقین و استکبار ایستادند و به تبعیت از مکتب امام(ره) جان دادند اما ذلت نپذیرفتند.

فصلی که هر صفحه اش موجی از بیداری اسلامی را دربین دیگر ملل به راه انداخت و معرف تاریخ انقلاب اسلامی برای نسل امروز و آیندگان شد.

روزهای دفاع مقدس فرصتی است برای هم صحبت شدن با رزمندگان و ثبت و ضبط خاطراتی که می شود الگویی برای حل مسائل و مشکلات جامعه امروزمان باشد.

رزم دیدنی لُرها در دفاع مقدس

حجت الاسلام قاسم متقی نیا از روحانیون مبارز دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، با بیان این که هشت سال دفاع مقدس شعاعی بود از آنچه در کربلا اتفاق افتاد اظهار داشت: اصل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جنسش عاشورایی بود؛ از این جهت در سلسله تقسیم بندی های حوادث تاریخی در زمره فصل ها و حوادثی قرار می گیرد که کاملا کربلایی و  عاشورایی است.

وی افزود: افق عاشورایی دفاع مقدس باعث شد تا شیعیان، غیرشیعیان، مسلمانان، یهودی و حتی افرادی از کشورهای خارجی در کنار هم در جبهه هاجنگ هشت ساله حضور پیدا کنند و در این بین بنده هم به عنوان طلبه کمتر از قطره ای با اقیانوس عاشوراییان همراه شدم.

روحانی مبارز دوران دفاع مقدس با اشاره به فعالیت های رزمی تبلیغی در سال های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ازنخستین روزهایی که می توانستیم و درایام نوجوانی و جوانی از سال ۶۱  با عمامه و لباس مقدس بسیجی  برای انجام کارهای رزمی و تبلیغی در گردان ها حاضر شدیم  و رسالت مهم تبلیغ را در کنار رسته اصلی رزمی تا سال ۶۷ انجام دادیم.

تجاوز رژیم بعث به ایران

وی با اشاره به نحوه مجروحیت خود در دفاع مقدس بیان کرد: لرستان قبل از تجاوز رژیم بعث به ایران در نبرد با ضد انقلاب و همچنین عملیات های دوران دفاع مقدس همیشه سرآمد بوده است و شهدای بسیاری را هم در این مسیر تقدیم کرده است؛ اما در بحبوحه این رزم آوری ها و دلاوری ها حضور رزمندگان لرستانی در حاج عمران حکایتی دیگر دارد، عملیات حاج عمران شب قدر رزمندگان لرستانی در دفاع مقدس بود عملیاتی که مقام معظم رهبری همزمان با تشییع شهدایش پیغام مکتوب دادند.

متقی نیا گفت: عراق با بودجه کلان غربی ها و عرب ها و با نام دفاع متحرک چندین مکان از جمله حاج عمران را به اشغال درآوره بود و با تجهیزات زیادی اعم از بالگرد درحال حرکت به سمت شهر پیرانشهر بود، حتی در مقطعی با استفاده ازموشک های زمین به زمین کوتاه برد مواضع نیروهای ما را مورد اصابت قرار می داد، در چنین فضایی  که به علت کوهستانی بودن و وجود دره ها وپرتگاه های شیب تند، گردان ها جداگانه و به ترتیب عمل می کردند، بنده در گردان محبین بودم که بعد از اتمام ماموریت، عملیاتی برای تجدید قوا به مقرهای پشت جبهه منتقل شد.

رزمنده دفاع مقدس عنوان کرد: در همین حین از عملیات شب آینده گردان انبیا مطلع شدیم، خودم را به فرمانده دلاور گردان انبیا  سردار ولی الله میرهاشمی رساندم  و با هماهنگی ستاد در کنار رزمندگان  گردان انبیا مجددا به خط  مقدم اعزام شدیم و در کنار تکاوران گردان انبیا به خط دشمن زدیم و در همین مسیر مورد اصابت قرار گرفته و بعد ازساعاتی با کمک امدادگران به درمانگاه صحرایی اعزام شدیم وبه افتخار جانبازی نایل شدم و واز قافله شهدا جاماندیم.

نقش رزمندگان لرستانی در دفاع مقدس

وی در رابطه با ضرورت ثبت خاطرات انقلاب، قبل و حین جنگ تحمیلی تصریح کرد: نقش رزمندگان لرستانی برای ایجاد امنیت در مقابل منافقین قبل از شروع دفاع مقدس و در آرام سازی خوزستان، کردستان، اصفهان و مازندران، عملیات های فتح المبین و بیت المقدس بازگو نشده است هرجایی که تجزیه طلبان، سلطنت طلب ها و منافقین به دنبال تجزیه ایران بودند لرستانی ها شجاعانه ایستادند.

رزمنده دفاع مقدس با اشاره به این که ۹۸ درصد عملیات های آفندی تیپ ۵۷ لرستان در گردان انبیا که یگانی تکاوری بود انجام می شد و باید جداگانه به آن پرداخته شود تأکید کرد: رزمندگان لرستانی قبل از تشکیل یگان ۵۷ در قالب تیپ ها و لشگرهایی دیگرهمچون تیپ ۱۵ امام حسن مجتبی و ۷۲ محرم عمل می کردند بنابراین کارنامه لرستانی در این یگان ها باید ثبت و ضبط شود؛ همچنین رزم مردان لرستانی در شاخ شمیران، خط شکنی غیورمردان لر در کربلای چهار و طرح ریزی کربلای پنج از مسیر کربلای چهار برای نسل امروز در قالب هنر فیلم به نمایش گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه انتقال مفاهیم و واقعیت و محتوای حقیقی حوادث دفاع مقدس تقصیر و قصور با هم بوده است و تنها راه نجات ودرست عمل کردن به فرمایشات رهبری در این زمینه است.

رزمنده لرستانی با اشاره به الگوی دفاع مقدس در مقابله با حوادث امروز جامعه گفت: حرکت نسل امروز درحوادثی همچون سیل، زلزله و کرونا  ازنظر انگیزه، نیت و تبعیت از ولایت و از لحاظ خطر پذیری جنسشان شبیه هم است و در یک مسیر قرار می گیرند اما دفاع مقدس نقطه اوج و قله است و این موارد همه در دامنه این کوه و کوهپایه هستند.

لزوم ثبت افتخارات  و وقایع دفاع مقدس

وی با بیان این که دفاع مقدس ادامه و شاخه ای از گلستان انقلاب اسلامی است اذعان داشت: درانقلابی که خواستگاهش، شروعش، ادامه اش و هویتش  از نهضت حسینی گرفته شد، محرم و صفر عوامل شتابزا درپیروزی انقلاب و دفاع مقدس بوده است.

متقی نیا اظهار داشت: ثبت نام و اعزام به جبهه ها با این نیت بود که  فرزند امام حسین (ع) را یاری کنیم رزمندگان در حسینیه پادگان شهید شفیع خانی جدای آموزش و رزم مثل دهه محرم دهه می گرفتند حرکت به سمت جبهه ها با ذکر حسین و لحظه شهادت ذکر لب رزمندگان یا حسین(ع) بود.

 امام جمعه موقت خرم آباد تصریح کرد: نسبت به ثبت افتخارات  و وقایع دفاع مقدس خیلی کم کار شده است باید سراغ افراد مؤثر درجنگ رفت و از وجودشان بهره گرفت تا خاطرات سینه به سینه منتقل شود؛ ماندگاری دفاع مقدس را باید با رمان نویسی و ساخت فیلم به سمت ثبت هنری ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما