شناسهٔ خبر: 42931685 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته خبری اقتصادی ایمنا

بلاتکلیفی متقاضیان بیمه بیکاری کرونا

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می توان به بلاتکلیفی متقاضیان بیمه بیکاری کرونا، تمدید مهلت پرداخت وام‌های مخصوص کرونا، توزیع ۲۶ هزار تن شکر در اصفهان، ‌افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت موتورسیکلت و دوچرخه نسبت به تابستان ۹۸ و صدور مجوز پروازهای ترکیه اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از شیوع کرونا در ایران و متوقف شدن فعالیت بسیاری از کسب و کارها در کشور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت بیمه بیکاری کرونا به افرادی خبر داد که به دلیل کرونا شغل خود را از دست داده بودند. با این وجود تعدادی از بیکار شدگان، موفق به دریافت بیمه بیکاری خود نشدند. در اواخر خرداد ماه مدیرکل اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایراد در شماره حساب‌ها را یکی از اصلی‌ترین دلایل واریز نشدن بیمه بیکاری متقاضیان عنوان کرد. همچنین آن دسته از افرادی که مدت بیکاری آن‌ها پس از بیمه بیکاری کرونا نیز استمرار داشته، باید جهت احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه می‌کردند.

در همین خصوص، کامران کلانی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تمام کسانی که برای دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا، از طریق سامانه ثبت نام کردند و شرایط قانونی مشمولیت این بیمه را داشتند، مقرری بیمه بیکاری خود را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: در این میان ممکن است به تعداد اندکی از افراد این مبلغ پرداخت نشده باشد. از بین کسانی که شرایط دریافت این بیمه را داشته‌اند، در مقطع کوتاهی به دلیل اختلالی که در سامانه ثبت نام به وجود آمد، اطلاعات متقاضیان به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در امر خدمت رسانی به مراجعان به صورت حضوری دریافت شد و احتمال دارد افرادی که بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند جز این دسته از مشمولان باشند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نیز در این‌باره گفته است: یک هزار میلیارد و ۶۱۲ میلیون ریال تسهیلات تا کنون به بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا در این استان پرداخت شده است، این میزان تسهیلات به ۱۴ رسته اصلی کسب و کار آسیب دیده از کرونا اعم از خویش فرمایی، بیمه شده و یا فاقد بیمه پرداخت شده است.

به گفته کلانی این تسهیلات به صاحبان کسب و کاری که از طریق سامانه کارا به نشانی www.kara.mcls.gov.ir نام‌نویسی کردند و فرآیند پذیرش و معرفی آنها بانک‌های عامل انجام شده، اعطا شده است.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای، مهلت پرداخت وام‌های ودیعه اجاره مسکن، مشاغل و کسب‌وکارها و حوزه‌های حمل‌ونقل آسیب‌دیده از کرونا را تا پایان مهرماه تمدید کرد.

صدور یک میلیارد دلار گواهی ارزی برای ترخیص کالاهای اساسی

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به گذر حدود یک ماه از موافقت بانک مرکزی برای ترخیص کالاهای اساسی انبار شده در گمرک، گفت: بر اساس اعلام وزارت صمت و سازمان گمرک که در صف تخصیص ارز بودند، معادل یک میلیارد دلار گواهی ارزی صادر شده است.

برآوردهای مقدماتی بانک مرکزی در خصوص تولید ناخالص داخلی کشور، نشان دهنده آن است که تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ١٣٩٠ از ۱۵۰۱.۱ هزار میلیارد ریال در سه ماهه اول سال ١٣٩٨ به ۱۴۵۹.۶ هزار میلیارد ریال در سه ماهه اول سال ١٣٩٩ کاهش یافته است.

این بانک طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد هموطنان گرامی می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی و ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی، از وضعیت اعتباری صادرکننده چک مطلع شوند.

همچنین پیرو اطلاعیه دیگری اعلام شد که بانک مرکزی در هفته گذشته هیچ سفارش فروش اوراق بدهی دولتی از طرف بانک‌ها دریافت نکرده که این امر نشان‌دهنده کفایت میزان نقدینگی در بازار بین‌بانکی است.

توزیع ۲۶ هزار تن شکر در اصفهان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: در ۶ ماه‌ی اول سالجاری مقدار ۲۶ هزارو ۳۵۰ تن برنج و شکر در استان اصفهان توزیع شده است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت اصفهان گفت: قیمت انواع دوچرخه و موتورسیکلت در تابستان ۹۹ نسبت به فصل تابستان سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

۶۸ درصد ارز صادراتی به کشور بازگشته است

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات غیرنفتی تا پایان مردادماه ۹۹ را ۳۵ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: این رقم با توجه به کل صادرات مشمول تعهدات ارزی سال‌های ۹۷، ۹۸ و فروردین ماه ۹۹، نشان‌دهنده بازگشت ۶۸ درصد ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی گفت: از سال ۹۲ تاکنون واحدهای تولیدی شهرک‌های کشاورزی در مساحت ۵ هزار و ۵۳۹ هکتار در حال ساخت سازه و بهره‌برداری هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه کشاورزان باید طبق الگوی کشت و منابع آبی محصولات خود را کاشت کنند، گفت: به رغم توصیه‌ها درباره محدودیت منابع آب، امسال سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای در استان اصفهان افزایش یافت.

طرح تأمین آب پایدار و اتصال ۳۲ روستا به شبکه آب شهری در استان اصفهان روز یکشنبه با دستور رضا اردکانیان وزیر نیرو از طریق ویدئو کنفرانس بهره برداری شد.

وضعیت فرش دستباف اصفهان

فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اصفهان گفت: فرش دستباف اصفهان هر روز خواهان بیش‌تری پیدا کرده و باوجود ۵۰۰ هزار نفر بافنده در این استان معتقدم اگر قرار است در حوزه کارآفرینی در اصفهان اتفاقی رقم بخورد، تنها در حوزه فرش محقق خواهد شد.

وی افزود: در شرایطی که ۲۰ درصد بودجه سامانه کارا (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) متعلق به فرش دستباف است امیدواریم تا پایان سال بخش عمده‌ای از این تسهیلات را در حوزه فرش دستباف و صنایع جانبی به‌ویژه زنجیره ارزش فرش دستباف استفاده کنیم.

نایب رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف اصفهان با اشاره به تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر میزان فروش فرش دستباف گفت: بازار مرکزی فرش اصفهان عصرها نیمه تعطیل و خاموش است به طوری که اگر کسی از بازار عبور کند فکر می‌کند بازار کاملاً تعطیل است.

۱۰۹ هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شد

وزیر راه و شهرسازی آخرین وضعیت اجرایی شدن اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام و اظهار کرد: یکی از تکالیف وزارت راه و شهرسازی تعیین تکلیف خانه‌های خالی، راه اندازی سامانه و معرفی آنها به سازمان امور مالیاتی بود تا بتواند از آنها، مالیات مقرر قانونی را اخذ کند.

اسلامی ضمن تاکید بر راه اندازی سامانه املاک و اسکان و شناسایی واحدهای مسکونی خالی، افزود: ۱۰۹ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی، تدقیق و به سازمان امور مالیاتی معرفی شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز از تحویل زمین مورد نیاز برای ساخت ۲۱ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در ۱۵ استان کشور به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خبر داد.

صدور مجوز پرواز به ترکیه نیز از دیگر اخبار مهم این هفته بود که بر اساس مذاکرات به عمل آمده بین ایران و ترکیه، رخ داد. اولین پرواز این بخش امروز_چهارم مهرماه_ با شماره پرواز ۷۱۹ در ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد فرودگاه استانبول انجام می‌شود.

نظر شما