شناسهٔ خبر: 42926989 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بیش از ۱۴٠ بسته خدمتی به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عرضه می‌شود

تهران - ایرنا - معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با تاکید بر توسعه هر چه بیشتر زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، افزود: درحال حاضر این معاونت، بیش از۱۴٠ بسته خدمتی مختلف به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عرضه می‌کند.

صاحب‌خبر -

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما از مجموعه شرکت‌ها و توانمندی‌های پارک فناوری پردیس معاونت علمی بازدید کردند. در این بازدید بر توسعه همکاری‌های دوجانبه و استفاده از ظرفیت‌های رسانه ملی در معرفی هرچه بیشتر زیست بوم نوآوری واقتصاد دانش‌بنیان در کشور تاکید شد.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در جریان این بازدید بیان داشت: خروجی تدریجی این خدمات در این بازه زمانی ۶ ساله به تولد بیش از ۵۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان انجامیده است.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان ضمن توضیح گام‌های برداشته شده در راستای فرهنگ‌سازی و تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری بیان کرد: رسانه ملی تریبون پرقدرت برای ترویج زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان است. رسانه‌ملی ظرفیت‌های قابل توجهی در اختیار دارد، در صورت توسعه همکاری‌های دو جانبه، بستر مناسبی برای توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان، خلاق و فناور ایجاد می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های گسترده رسانه ملی در تبیین اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه، گفت: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان رشد یافته و بالنده هستند، معرفی محصولات شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان از صداوسیما می‌تواند، رشد این شرکت‌ها را نیز به شکل قابل توجهی تسریع بخشد.

بازارسازی برای محصولات دانش‌بنیان

ستاری ضمن مهم ارزیابی کردن تبلیغات و معرفی محصولات دانش‌بنیان، افزود: بازدید امروز رسانه ملی از این مرکز می‌تواند نقطه عطفی در همکاری‌های دوجانبه باشد. با توجه به دستورات و پیگیری‌های رئیس صداوسیما برای ایجاد کمیته همکاری‌های مشترک رسانه‌ای، انتظار می‌رود که روند معرفی توانمندی‌های زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در صداوسیما، جهش یابد. براساس توافق صورت گرفته، شبکه‌های برون مرزی نیز در راستای معرفی هر چه بیشتر محصولات و خدمات فناورانه ایران ساخت تلاش می‌کنند.

روحیه فناورانه و ارزش های انقلاب اسلامی

عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما نیز در این بازدید ضمن اشاره به موفقیت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در توسعه زیرساخت‌های نوآوری در کشور گفت: تمام تلاش ما در این سازمان حمایت از زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است.  روحیه جهادی موجود در میان فعالان فناور ریشه در ارزش‌های انقلاب اسلامی دارد.

توسعه زیست بوم

رئیس سازمان صداوسیما، با اشاره به وظایف این سازمان در گسترش فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در کشور گفت: همان خط سلطه که امیرکبیر را شهید کرد، در دوران ستم شاهی نیز تلاش کرد تا ایران همواره وارد کننده و  وابسته باشد. انقلاب‌اسلامی نقطه آغاز حماسه خودکفایی در کشور است.

علی‌عسگری در ادامه افزود: رهبر انقلاب همواره از تلاش‌های انجام گرفته در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان حمایت کرده‌اند و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری هم که پرچمدار این زیست‌بوم هستند، تلاش‌های قابل تحسینی در این حوزه انجام داده اند.

خودکفایی در دوران دفاع مقدس

وی با اشاره به همکاری های سازنده شکل گرفته بین دو نهاد، گفت: بخشی از تاریخ کمتر روایت شده دوران دفاع مقدس، تلاش های صورت گرفته برای خودکفایی در حوزه دفاعی در کارخانجات تولیدی وصنایع سپاه و ارتش است. پدر آقای ستاری، شهید منصور ستاری، خود یکی از سرآمدان بومی‌سازی صنایع دفاعی در دوران دفاع مقدس هستند.

توجه به ذخایر و توانمندی‌های طبیعی

رئیس سازمان صداوسیما افزود: با توجه به تنوع آب و هوایی کشور، عرصه‌های مانند کشاورزی و امنیت غذایی، ظرفیت های فراوانی برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان دارد. تکمیل زنجیره ارزش در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و فناوری اجتماعی از جمله دیگر عرصه‌های مهم برای فعالیت های نوآورانه است.  

وی ضمن تاکید بر بهره‌گیری از توان همه شبکه‌های صدا وسیما افزود: حتی شبکه نهال نیز می‌تواند با فرهنگ سازی در میان نونهالان کشور آنها را از همان ابتدا با فرهنگ کارآفرینی و نوآوری آشنا کند. مستند سازی و شبکه ها و رادیو های برون مرزی نیز، بستر بسیاری خوبی برای بازاریابی بین المللی محصولات دانش بنیان و فناور است.

رئیس رسانه ملی بیان کرد: شبکه سه به عنوان شبکه جوان، برنامه‌های جدیدی را برای معرفی بیشتر توانمندی‌های دانش بنیان کشور، باهمکاری معاونت علمی عرضه خواهد کرد.

درج نام شرکت‌های دانش‌بنیان 

پرویزکرمی دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در صدا وسیما ضمن تشکر از حمایت و همکاری‌ها و تجربیات ارزشمند رسانه ای  دو نهاد گفت: با ایجاد دفتر همکاری های دو جانبه می‌توانیم کیفیت و کمیت اقدامات انجام شده درحوزه فرهنگ‌سازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان در رسانه ملی را ارتقاء دهیم.

کرمی با تشکر از رئیس رسانه ملی برای دستور مساعد، خواستار پخش تیزر رایگان واختصاص زمان وبرنامه‌های مرتبط با معرفی شرکت‌های دانش بنیان واستارتاپ‌ها درشبکه‌های سه، ایران کالا، شبکه چهار، آموزش و بخش های خبری و با ذکر نام و برند شرکتهای دانش‌بنیان و فناور شد که مورد موافقت رئیس رسانه ملی قرار گرفت.

تبدیل ایده به محصول

مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس معاونت علمی نیز در جریان این دیدار گفت: تولید ثروت از دانش یکی از اهداف اصلی این مجموعه محسوب می‌شود. پارک فناوری پردیس معاونت علمی، حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت است. هسته‌های فناور دانشگاهی ایده ها و طرح های خود را با استفاده از امکانت این مجموعه به لبه تجاری‌سازی نزدیک می‌کنند.

گسترش فعالیت پارک فناوری پردیس

رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، افزود:  از سال۱۳۸٠ زمین های فاز یک پارک فناوری پردیس معاونت علمی خریداری شد و به تدریج زیرساخت‌های این مجموعه مانند صندوق پژوهش و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و مرکز نوآوری شکل گرفت.

وی گفت:  در دوره جدید یک شعبه جدید برای خدمات دهی به شرکت های خارج از پارک تاسیس شد، این مجموعه به عنوان زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با ایجاد کارخانه نوآوری و مجموعه، های وب در محله نوبنیاد تهران، تلاش کرد تا فعالیت های خود را گسترش دهد.

صفاری نیا افزود: تا سال قبل، بخش خصوصی بیش از ۲۳٠٠ میلیارد تومان در این پارک سرمایه گذاری کرده است. بیش از ۲۸ شرکت از ایرانیان جذب شده  از خارج از کشور نیز در این مجموعه مستقر شده اند.

معرفی محصولات به مشتری خارجی

مجتبی رضایی مدیر عامل شرکت بیناب سنجش دماوند، که با حمایت برنامه جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور،  از کانادا به ایران بازگشته است، یکی از مدیران فناور حاضر در این نشست بود و محصول فناورانه این شرکت را که  دستگاه سنجش آلاینده های هوا است را معرفی کرد.   این فعال فناور از رئیس رسانه ملی درخواست کرد تا این سازمان، با استفاده از شبکه های برون مرزی،   نسبت به معرفی توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان و فناور ایرانی به مخاطب خارجی اقدام کند.

مهناز قمی مدیر عامل شرکت فناور ایکس نانو سینا نیز که تولید کننده نانو داروها است،   شرحی از فعالیت ها و محصولات این شرکت را به حاضران در جلسه ارائه کرد. چند مدیر و فعال فناور نیز نقطه نظرات و درخواست های خود را با مسئولین حاضر در نشست در میان گذاشتند.

امکانات پارک

پارک فناوری پردیس معاونت علمی، هسته مرکزی ناحیه نوآوری پردیس در شمال شرق تهران است.   بیش از ۲۴٠ واحد فناور در این مرکز فعال هستند و نزدیک به ۵٠٠٠ فعال فناور،   به صورت روزانه از امکانات این پارک استفاده می کنند.

معافیت‌های مالیاتی، بسته های حمایت مالی، لغو محدودیت استقرار در ۱۲٠ کیلومتری شهر تهران برای شرکت های فناور و ده ها خدمت دیگر از جمله مزایایی استقرار شرکت های فناور در ناحیه نوآوری پردیس معاونت علمی محسوب می شود.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا با توسعه زیرساخت‌ها، در فازهای جدید، دهها هکتار به ظرفیت این پارک اضافه کند.  

بازدید از بخش‌های مختلف

در این دیدار همچنین معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با همراهی رئیس سازمان صداوسیما و دیگر مسئولین و مدیران حاضر در این نشست، با مدیران و فعالان فناور برخی شرکت های دانش بنیان و فناور،   مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی گفتگو کردند.   بررسی چالش‌های این شرکت‌ها و راهکار برون رفت از این مسائل، از جمله مباحثی بود که در مورد آن گفتگو شد.  

در حاشیه این بازدید همچنین، نمایشگاهی از برخی محصولات دانش بنیان و فناورانه مجموعه پارک فناوری پردیس معاونت علمی، برگزار شد. رئیس و مدیران سازمان صداوسیما به همراه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این بازدید با آخرین محصولات دانش بنیان عرضه شده در این پارک آشنا شدند.

بازدید از بخش های مختلف پارک فناوری پردیس معاونت علمی، بخش دیگری از برنامه های این رویداد بود.

نظر شما