شناسهٔ خبر: 42924684 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

«بازار» گزارش می دهد؛

ارز ترمز برید!/ دلار صرافی ها در آستانه ۲۸ هزار تومان

قیمت دلار بازار آزاد در حالی امروز مرز ۲۸ هزار تومان را در نوردید که قیمت رسمی این کالا در صرافی بانک ها نیز به شدت افزایش یافته و در آستانه ۲۸ هزار تومان قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ اسدالله خسروی: قیمت ارز مدتی است با شتاب تندی در بازار در حرکت است. این افسار گسیختگی قیمت ارز موجب شده تا دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومان شود. افزایش قیمتی که بازار ساز را مجبور به افزایش قیمت کرده است تا جایی قیمت دلار در صرافی ها نیز افزایش و به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.
افزایش قیمت ارز در بازار از دید کارشناسان ناشی از عوامل متعددی است که مهمترین عامل آن رشد روز افزون میزان  تقاضا برای خرید این کالاست. تقاضایی که این روزها از سوی ۲ گروه سرمایه گذار در بازار ایجاده شده است. گروه اول سرمایه گذاران بورسی هستند که با مواجه با افت شدید و مستمر شاخص ها در بازار سرمایه و ترس از تحمیل زیان مضاعف، از این بازار خارج  و وارد سرمایه گذاری در بازار ارز شده تا از این طریق بتوانند ارزش دارایی هایشان حفظ و حتی به سود آوری قابل توجهی نیز دست یابند.
گروه دیگر سکه‌بازانی بوده که از طریق بالا بردن بهای دلار در بازار تلاش می کنند با این ترفند علاوه بر محافظت از  ارزش دارایی هایشان با چنین شیوه ای سودهای کلانی را به جیب زنند.

توجه به یک بازار و رهایی سایر بازارها، ارز را گران کرد!
البته برخی از اقتصاددانان با تاکید بر اینکه رشد نرخ تورم در کشور باعث رشد قیمت ها در همه بازارها شده است می گویند؛ علاوه بر این موضوع  بی تدبیری مسئولان در رها کردن بازارهای تاثیر گذاری چون ارز و سکه و حمایت از بازار سرمایه باعث شده است تا اکنون با افت بازار سرمایه بازار ارز و سکه مکانی جدید برای ورود نقدینگی و به هم ریختگی این بازارشود.  بازارمهم و تاثیر گذاری که همه بازارهای موازی فرمانبر قیمت این بازار بوده چرا که با رشد نرخ ارز در بازار بلا فاصله قیمت همه کالاها و خدمات در بازار نیز افزایش می یابند.

ناتوانی بانک مرکزی در مدیریت نرخ ارز
افزایش نرخ ارز که از چند هفته گذشته در بازار با روند رو به رشدی در حرکت است، بازار را متشنج کرده تا جایی که بانک مرکزی نیز در مدیریت این بازار ناتوان مانده است. توان مدیریتی که با عرضه ارز به بازار می تواند قیمت ها را در این بازار تعدیل کند اما گویا این رویکرد خیلی اثر بخش نیست چرا که عرضه انبوه ارز در بازار در مقابل سیل تقاضا برای تهیه این کالا، سیاستی ناکارآمد بوده زیرا چنین اقدامی مسکنی زود گذر بیش نیست.
به طور مثال قیمت دلار دیروز به حدود ۲۸ هزار تومان رسید، اما امروز قیمت این کالا در بازار آزاد افزایش یافت وهر دلار آمریکا به ۲۸۵۰۰ تومان معامله شد علاوه بر افزایش نرخ دلار قیمت یورو نیز به ۳۳ هزار تومان  و پوند نیز به ۳۵۶۵۰ تومان رسید.

صرافی بانک ها قیمت ها را افزایش دادند
همچنین صرافی‌های بانک‌ها امروز، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده‌اند که نسبت به روز گذشته با رشد بالایی برخوردار بود. این صرافی‌ها همچنین دلار را از مردم با قیمت ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کنند. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است. همچنین قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان است. البته ۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.

سکه هم گران شد
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۶۶۱ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. همانطور که گفته شد در بازار آزاد هم‌اکنون دلار با افزایش قیمت نسبت به دیروز برای اولین بار وارد کانال ۲۸ هزار تومان شده و هم اکنون دلار با قیمت  ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، یورو ۳۳ هزار تومان شده است.

توجه به مهار تورم  و کنترل نقدینگی 
افزایش سرسام آور قیمت ارز در بازار در حالی نگران کننده است که همتی رئیس کل بانک مرکزی می گوید؛ برای مهار تورم چاره ای جز مقاومت در برابر برخی خواسته ها نداریم.
وی با تاکید بر این که کنترل نقدینگی و مهار تورم مهمترین قدم در بهبود و اصلاح کلان اقتصادی است گفت: بانک مرکزی برای کنترل ترازنامه خود و مهار تورم، چاره‌ای جز مقاومت در برابر خواسته‌هایی که در جای خود شاید ضروری باشد، ندارد. وی تاکید دارد؛ درکنار کنترل پایه پولی، اعمال سیاست‌های کلان احتیاطی در دستور کار بانک‌مرکزی است. یکی از ابزارهای مهم این سیاست، اعمال محدودیت و کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها است که درکنار مجموعه دیگری از سیاست‌های کلان احتیاطی اعمال خواهد شد تا ثبات سیستم مالی و پولی استحکام بیشتری پیدا کند.

دخالت بانک مرکزی بر بازار ارز باید هوشمندانه باشد
ایمان اسلامیان کارشناس و تحلیگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «بازار» درباره علت گرانی ارز در بازار می گوید: دولت باید در اجرای سیاست های کلان اقتصادی تجدید نظر کند و با ایجاد راهکارهایی کارشناسانه مسیر رشد اقتصادی کشور را باتحرک تولید فراهمکند.
وی با بیان اینکه دولت باید دخالت های خود را به تدریج در بازار ارز کاهش و به نوعی هوشمندانه ترکند اظهارداشت: اقداما پلیسی و سیاست های انقباظی باعث می شود اضطراب و وحشت بازار را در بر گیرد و بازار ملتهب و متلاطم شود.
اسلامیان خاطرنشان کرد: اکنون ۲ کالای ارز و سکه در بازار با رشدی بی منطق افزایش یافته اند این افزایش قیمت متاثر از تورم انتظاری که در جامعه شکل گرفته است چرا که نرخ تورم در کشور بسیار بالاست و دولت در این زمینه اقدام قابل توجهی برای مهار چنین شاخص مهم اقتصادی نکرده است.
این تحلیلگرمسائل اقتصادی افزود: اقدامات نظیر ورود بانک مرکزی به انجام عملیات بازارباز تاثیر بالایی بر روی مهار نرخ تورم به جای می گذارد در چنین شرایطی دولت باید با رویکرد مهار نرخ تورم و رشد اقتصادی کشور اقدامات لازم را بکار گیرد تا بازارها به دلیل وجود رکود اقتصادی با چنین مشکلاتی مواجه نشوند.

نظر شما