شناسهٔ خبر: 42924459 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

مصاحبه ظریف با اسپوتنیک درباره رابطه با آمریکا، پیشنهاد پوتین، همکاری تسلیحاتی با روسیه، دخالت ترکیه در عراق و سوریه و محاصره قطر

صاحب‌خبر -

شفقنا- وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که آن چه اهمیت دارد، همان سیاست آمریکا است نه این که چه کسی به عنوان رئیس جمهوری این کشور در کاخ سفید حضور داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه اعلام کرد که با توجه به وضعیت کنونی جهان به ویژه در شرایط شیوع نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹)، پیشنهاد اخیر «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری این کشور در سخنرانی خود در مجمع جهانی سازمان ملل متحد مبنی بر ایجاد یک «گذرگاه سبز» برای مواد اساسی از دارو و غذا، تبدیل به یک مسئله بسیار ضروری شده است.

ظریف در این باره اظهار داشت: از نظر ما، پیشنهاد گذرگاه سبز در سایه شرایط بین المللی کنونی بسیار مهم است چرا که شرایط حال حاضر بسیار خطرناک و پیچیده است جایی که یک ویروس کوچک، همه قدرت های بزرگ در جهان را به زانو درآورده و اگر همکاری میان کشورها صورت نگیرد، نمی توانند با موفقیت از این مصیبت خارج شوند.

وزیر خارجه ایران در ادامه تصریح کرد: در وضعیت کنونی، می بینیم که آمریکا با بیشترین توان فشار ممکن، یک جنگ اقتصادی علیه ایران، روسیه و چین راه انداخته و حتی نقشه های اقتصادی خطرناکی علیه دوستان و هم پیمانان خود نیز اجرا می کند همانند مخالفت با پروژه «جریان شمالی» که نشان می دهد آمریکا در این رویکردها، حتی برای نیازهای اساسی دوستان و هم پیمانان خود و قرار دادن همه در معرض این خطرات نیز تفاوتی قائل نیست.

ظریف در این باره افزود: در چنین شرایطی، پیشنهاد پوتین در رابطه با گذرگاه سبز، بسیار مناسب و خوب است و در واقع این پیشنهاد به مثابه دست کشیدن از سیاست های جنگ اقتصادی و حتی جنگ دارو و غذا در شرایطی است که کرونا یک خطر بزرگ برای جهان به شمار می آید.

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این مصاحبه نیز ضمن تاکید بر این که آمریکا باید در نخستین اقدام برای احیای روابط دو جانبه، به توافق هسته ای بازگردد و زیان هایی که به ملت ایران وارد کرده را نیز جبران کند، خاطر نشان ساخت که تهران به اندازه اهتمام به سیاست آمریکا، به این که چه کسی در راس قدرت در کاخ سفید باشد، اهمیت نمی دهد.

ظریف در پاسخ به پرسشی در رابطه با این که ایران ترجیح می دهد چه کسی به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، قدرت را در کاخ سفید در دست داشته باشد، گفت: ما به این که چه کسی در کاخ سفید باشد اهمیت نمی دهیم بلکه به سیاست آمریکا اهمیت می دهیم که همواره بر اساس اجبار و خروج از توافقنامه های بین المللی بوده است.

وزیر خارجه ایران در این باره تاکید کرد: تاریخ ۲۵۰۰ ساله ما و طی ۴۰ سال پس از انقلاب اسلامی نشان داده که ملت ایران زیر بار زور و فشار نمی رود و تسلیم نمی شود.

ظریف در رابطه با احتمال از سر گیری روابط میان ایران و آمریکا نیز گفت: بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، نخستین اقدامی است که باید انجام دهد و برای این بازگشت نیز باید زیان هایی که به ملت ایران وارد کرده و همچنین اقدامات خود برای نابودی توافق را جبران  کند و متعهد شود که بار دیگر چنین کاری را انجام نمی دهد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین از دستیابی ایران به نوعی خودکفایی در زمینه تسلیحات دفاعی خبر داده و خاطر نشان ساخت که برای تامین نیازهای خود در زمینه تسلیحات نیز با روسیه و کشورهای دیگری همکاری می کنند.

ظریف در این باره اظهار داشت: ایران و روسیه گفت و گوهای بسیار خوبی در رابطه با همکاری نظامی انجام دادند و به این گفت و گوها ادامه خواهیم داد؛ ما در زمینه های زیادی دارای نوعی خودکفایی دفاعی هستیم و در برخی موارد نیز برای همکاری در زمینه تسلیحات با دوستان روس خود و کشورهای دیگری که آماده همکاری با ما بر اساس قوانین بین المللی هستند، نیازهای جدی داریم؛ همکاران من در وزارت دفاع ایران نیز با جدیت به این گفت و گوها ادامه خواهند داد.

وزیر خارجه ایران همچنین از استقرار نیروهای دولتی سوریه و عراق در مرزهای مشترک خود با ترکیه به عنوان بهترین راه حل برای پایان دادن به نگرانی های این کشور در قبال گروه های تروریستی نام برد و اعلام کرد که سیاست آنکارا مبنی بر حضور نیروهای ترکیه در کشورهای دیگری از قبیل سوریه و عراق، نه تنها به حفاظت از امنیت این کشور کمک نمی کند بلکه می تواند امنیت منطقه را نیز بر هم بزند.

ظریف در ادامه همچنین تاکید کرد که تحریم های آمریکا نیز یک مانع خطرناک پیش روی همکاری بین المللی به شمار می آید و در نتیجه، اعمال چنین تحریم هایی در اصل یک اقدام غیر قانونی و غیر قابل قبول به شمار می آید.

وزیر خارجه ایران با این حال خاطر نشان ساخت: همکاری ما با کشورهای همسایه ادامه خواهد یافت و با وجود آن که ممکن است برخی موانع ایجاد شده از سوی سازمان ملل باعث کند شدن روند این همکاری شده باشد، ما همچنان بدان پایبند می مانیم همان گونه که به تعهدات خود با ارمنستان و جمهوری آذربایجان هستیم در گذرگاه های شمالی و جنوبی پایبند هستیم.

ظریف در واکنش به گزارش های منتشر شده در رسانه های خبری در رابطه با سفر وی به ترکیه نیز گفت: آن چه قرار بود انجام شود، یک سفر به ترکیه برای دیداری دو جانبه بود با این حال به دلیل برخی موانع نزد ما، این سفر به تعویق افتاد اما لغو نشد و برنامه افتتاح کنسولگری عمومی ایران در استانبول نیز به تعویق افتاد.

وزیر خارجه ایران ضمن تاکید بر داشتن روابط دو جانبه بسیار خود با قطر و ادامه این روابط با جدیت، در مورد چشم اندازهای همکاری سه جانبه با آنکارا و دوحه نیز از تصمیم تهران برای ادامه سیاست همکاری خبر داده و افزود: همکاری ما با ترکیه، به صورت سه جانبه و برای کمک به کاهش تحریم های اعمال شده بر قطر از سوی عربستان سعودی و سه کشور دیگر (امارات، بحرین و مصر) است و به همکاری با ترکیه در این زمینه ادامه خواهیم داد.

ظریف در این باره همچنین خاطر نشان ساخت: در چارچوب این همکاری نیز، ما بنادر خود را تحت تصرف ترکیه و آسمان خود را تحت تصرف ترکیه و قطر قرار دادیم که این یک اقدام دوستانه است و ما همواره با دوستان خود در قطر برای تقویت روابط حسن همجواری آماده هستیم.

بخش های مختلف مصاحبه را در بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه ببینید

نظر شما