شناسهٔ خبر: 42923989 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ساخت آزادراه جنوبی البرز با ۸۳ درصد پیشرفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز از احداث ۸۳ درصدی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران خبر داد و گفت: این پروژه به مراحل تکمیلی نزدیک شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زهرا عربشاهی روز پنجشنبه ۳ مهر افزود: آزادراه کنارگذر جنوبی تهران (آبیک- چرمشهر) یکی از اولویت‌های ترانزیتی کشور است که در نهایت از طریق مرند - بازرگان به ترکیه و راه‌های بین‌المللی متصل می‌شود. این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر از حدود کیلومتر ۵۰ آزادراه قزوین-کرج در نزدیکی شهرستان آبیک شروع و با عبور از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران به آزادراه حرم تا حرم متصل می‌شود.

وی یادآور شد: طراحی این آزادراه با ۶ خط رفت و برگشت با سرعت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت است. ۴۳ کیلومتر از پروژه از حدود کیلومتر ۹ تا کیلومتر ۵۲ (شامل قطعه یک و بخشی از قطعه ۲-الف) در محدوده جغرافیایی استان البرز قرار دارد و احداث این آزادراه می‌تواند با انتقال بخشی از ترافیک عبوری از تهران و کمربندی آزادگان به خارج از تهران و ایجاد ارتباط بین کریدورهای منتهی به تهران و همچنین با حذف بخشی از ترافیک آزادراه قزوین-کرج، باعث کاهش راهبندان، کاهش زمان و هزینه سفر و کاهش مصرف سوخت شود. همچنین این آزادراه با افزایش سطح دسترسی پایتخت، از جنبه پدافند غیر عامل هم دارای اهمیت است.

عملیات اجرایی آزادراه آبیک - چرمشهر در قالب طرح و ساخت با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) از سال ۱۳۹۴ شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

استان البرز دارای یک هزار و ۴۵۰ کیلومتر آزادراه، بزرگراه، راه اصلی و فرعی است که ۱۸۸ درصد ترافیک جاده‌ای ایران مربوط به راه‌های این استان است.

نظر شما