شناسهٔ خبر: 42923794 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

زینک ماده موثر در سرماخوردگی و کووید-۱۹

میلیون‌ها آمریکایی با شروع سرماخوردگی مکمل‌های زینک (روی) مصرف می‌کنند. اکنون، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ماده مغذی ممکن است در پیامد‌های کووید-۱۹نیز نقش داشته باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: میلیون‌ها آمریکایی با شروع سرماخوردگی مکمل‌های زینک (روی) مصرف می‌کنند. اکنون، نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ماده مغذی ممکن است در پیامدهای کووید-۱۹نیز نقش داشته باشد.

محققان اسپانیایی در کنفرانس اروپایی "ویروس کرونا" گزارش کردند که بیماران مبتلابه کووید-۱۹ بستری شده در بیمارستان با سطح پایین زینک در خون، علائم شدیدتری نسبت به سایر بیماران با میزان طبیعی زینک تجربه می‌کنند.

گروه پژوهشی به سرپرستی دکتر روبرتو گوئری-فرناندز از بیمارستان "دل مار" بارسلونا اعلام کرد: "سطح پایین زینک در هنگام بستری با التهاب بالاتر عفونت کووید-۱۹ مرتبط است. "

دکتر لن هوروویتز، متخصص ریه بیمارستان لنوکس هیل نیویورک گفت: "مدت‌هاست که تصور می‌شد زینک سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. توضیح احتمالی در این مطالعه این است که زینک ممکن است دارای اثر ضدالتهابی باشد. "

در مطالعه جدید، نتایج پزشکی در برابر نتایج آزمایش‌های آزمایشگاهی ۲۴۹ بیمار بستری‌شده در بیمارستان در ماه مارس و ماه آوریل قرار گرفت. بیماران به‌طور متوسط ‌۶۳ سال سن داشتند و ۲۱ نفر (۸درصد) به دلیل بیماری درگذشتند. ابتدا میزان زینک تمام بیماران، آزمایش شد و سطح متوسط ‌۶۱ میکروگرم در دسی لیتر خون (میکروگرم در دسی لیتر) بود.

پژوهشگران گزارش کردند: در میان کسانی که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ درگذشتند، میزان زینک پایین‌تر و به‌طور متوسط ‌فقط ۴۳ میکروگرم در دسی لیتر بود. در مقابل، میزان زینک خون در میان کسانی که در مقابل این بیماری پیروز شدند به‌طور متوسط ‌۶۳ میکروگرم در دسی لیتر بود.

به گفته محققان اسپانیایی، مقادیر بالاتر زینک در خون با مقادیر کمتری از پروتئین‌های پیش التهابی مرتبط بود. به‌طورکلی و پس از کنترل عواملی مانند سن، جنس، شدت بیماری و درمان‌های دریافتی، هر واحد افزایش روی در خون به ۷درصد کاهش احتمال مرگ بیمار در بیمارستان بستگی داشت.

گوئری-فرناندز و همکارانش در کنفرانس خبری گفتند: هنوز این یافته نمی‌تواند علت و معلول را ثابت کند چون گروه مطالعه نسبتا کم بود، بنابراین برای ارزیابی تاثیر درمانی این ارتباط به مطالعات بیشتری نیاز است.

این یافته‌ها به‌صورت آنلاین به‌عنوان بخشی از همایش انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا (ESCMID) در مورد بیماری ویروس کرونا ارائه شد. تحقیقات ارائه‌شده در جلسات پزشکی باید مقدماتی در نظر گرفته شود تا زمانی که در یک مجله معتبر منتشر شود.

زینک چیست؟

زینک ماده معدنی است که از بسیاری جهات برای بدن مهم است. زینک سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، به بهبود زخم‌ها کمک کرده و از رشد طبیعی پشتیبانی می‌کند.

زینک به درمانی محبوب برای سرماخوردگی تبدیل‌شده است. نتایج برخی مطالعات نشان داده که زینک ممکن است مدت‌زمان سرماخوردگی را شاید یک روز یا بیشتر کاهش دهد، همچنین کاهش‌دهنده عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان است.

زینک به مبارزه با عفونت و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. بااین‌حال، اگر زینک کافی از رژیم غذایی خود دریافت نکنید مشخص نیست که دریافت مکمل‌ها فوایدی داشته باشد.

از زینک موضعی برای درمان بثورات و تحریکات پوستی استفاده می‌شود. همچنین در بهبود زخم، بیش‌فعالی، آکنه، کم‌خونی داسی شکل و سایر بیماری‌ها کمک‌کننده است. علاوه بر این، زینک به‌عنوان درمانی برای تبخال، کلسترول بالا، آرتریت روماتوئید، اچ آی وی و دیگر موارد نیز موردمطالعه قرارگرفته است. زینک ممکن است بخشی از یک درمان موثر برای دژنراسیون ماکولای وابسته به سن باشد، اما اثبات بیشتری لازم است.

منابع غذایی حاوی زینک

گوشت قرمز

طیور

غلات غنی‌شده

غلات کامل

لوبیا و آجیل

علائم کمبود زینک

وقتی کمبود زینک دارید، بدن شما نمی‌تواند سلول‌های جدید و سالم تولید کند و منجر به علائمی می‌شود که در ذیل به آنها اشاره شده است:

کاهش وزن بدون دلیل

زخم‌هایی که خوب نمی‌شوند

عدم هوشیاری

کاهش حس بویایی و چشایی

اسهال

از دست دادن اشتها

زخم‌های باز روی پوست

خطرات مصرف زینک چیست؟

اثرات جانبی

مکمل‌های روی می‌توانند معده و دهان را تحریک کنند. آبنبات‌های مکیدنی حاوی زینک می‌توانند حس بویایی و چشایی شما را برای چند روز تغییر دهند. در صورت مصرف طولانی مدت، ممکن است سطح مس در بدن کاهش یابد. اسپری‌های زینک با کاهش بویایی همراه هستند که ممکن است دائمی باشد.

تداخل دارویی

زینک ممکن است با برخی از داروها مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل داشته باشد. همچنین می‌تواند با سایر مکمل‌ها مانند کلسیم، منیزیم، مس و آهن واکنش برقرار کند. اگر روزانه دارو یا مکمل مصرف می‌کنید با ارائه‌دهنده بهداشت و درمان در مورد مصرف زینک مشورت کنید.

خطرات

افرادی که به زینک آلرژی دارند و یا مبتلا به ایدز یا هموکروماتوز (ازدیاد آهن در خون) هستند نباید مکمل‌های زینک را بدون مشاوره قبلی با پزشک خودمصرف کنند. زینک زیاد می‌تواند باعث تب، سرفه، حالت تهوع، کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن، عدم تعادل مواد معدنی، تغییرات کلسترول و سایر موارد شود. در زنان باردار، دوزهای بالا ممکن است به جنین آسیب برساند.

نظر شما