شناسهٔ خبر: 42923595 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

شمارش معکوس برای ثبت جهانی «اورامانات» | نماینده یونسکو برای بازدید از منطقه به ایران آمده است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ثبت جهانی منطقه «اورامانات» با پیگیری رئیس‌جمهوری خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، علی‌اصغر مونسان امروز دربیست‌وپنجمین آیین افتتاح طرح‌های زیربنایی و ملی کشور با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید»، در حوزه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت ورزش و جوانان با حضور رییس جمهوری، با اعلام حضور نمایندگان یونسکو در اورامانات برای ثبت جهانی این منطقه تاریخی، گفت: با دستور و پیگیری رییس جمهوری برای ثبت جهانی این منطقه در فهرست میراث جهانی ایران، امروز به مردم کردستان و کرمانشاه این مژده را می‌دهیم که پروسه ثبت جهانی این روستا به نتیجه رسیده است.

مونسان در بخش دیگری از صحبتش از رشد ۸۰ درصدی گردشگری در کشور در دولت تدبیر و امید خبر داد و افزود: در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم هتل‌های کشور به بیش از ۸۰۰ واحد افزایش یافتند. در این حوزه بیش از ۵۰ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

وی گفت: پیش از دولت دوازدهم ۴۰۰ واحد بوم‌گردی در کشور وجود داشت که تعداد این مراکز اکنون به بیش از ۲ هزار واحد افزایش یافته و در کنار آن روستاهای ما آباد شدند.

وزیر میراث فرهنگی با بیان این که آمار تخت های اقامتی در کشور طی مدت یادشده بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است، افزود: اکنون بیش از ۴۷۱ هزار تخت اقامتی در کشور داریم که باعث رشد گردشگری می‌شوند.

در آیین بیست‌وپنجمین هفته افتتاح طرح‌های ملی امروز پنجشنبه (۳ مهرماه) ، چندین طرح گردشگری در استان‌های فارس، آذربایجان‌شرقی، اردبیل و مازندران، کرمان و تهران، و همچنین ۲۶ طرح در استان گیلان و ۵ طرح در استان یزد با دستور حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد.

درحال‌حاضر ارزیاب مصری یونسکو و نماینده ایکوموس جهانی برای ارزیابی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات در ایران به سر می‌برد. وی دیروز ۲ مهر در نخستین روز حضور در استان کرمانشاه، درنشستی با حضور وزیر میراث فرهنگی کشورمان از تاثیرپذیری خود درمورد پرونده‌ ثبت جهانی اورامانات صحبت کرد. این کارشناس به مدت ۸ روز منطقه اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مونسان، وزیر میراث فرهنگی نیز در این نشست با تاکید بر این‌که این ثبت جهانی باعث رشد گردشگری در این مناطق و معرفی داشته‌های ارزشمند میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس در سطح دنیا خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که بعد از ثبت جهانی شاهد حضور بیشتر گردشگران خارجی در این منطقه باشیم، همچنین تحقق این موضوع موجب توسعه خواهد شد.

بنا بر این گزارش، اورامان یا اورامانات منطقه‌ای وسیع و زیبا است که بخش بزرگی از آن در استان‌های کرمانشاه و کردستان و بخش کوچکتری از آن در حلبچه عراق قرار دارد. اورامانات کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی گفته می شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد. بخشی از اورامانات نیز در شهرستان های مریوان، سروآباد و کامیاران در استان کردستان واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق.

به گفته مدیر پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات، ۲۹۵ اثر ثبت شده ملی در این منطقه و در شهرستان های ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه و جوانرود وجود دارد که بیشترین آثار ثبت شده گردشگری ملی با ۲۰۰ اثر در شهرستان ثلاث باباجانی واقع شده است. 

نظر شما