شناسهٔ خبر: 42923401 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امضای تفاهم‌نامه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع روستاییان و عشایر در سال ۹۹

تهران- ایرنا- تفاهم‌نامه برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع روستاییان، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در سال ۹۹ با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت امضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از سازمان بیمه سلامت، در اجرای بند «ت» ماده ۷۴ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و همچنین مطابق بند «الف»، «ج» و «ز» ماده ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و ماده ۳۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و تصمیم دولت دوازدهم مبنی بر ارتقای خدمات سلامت روستاییان و لزوم ارائه خدمات بیمه پایه سلامت به تمامی جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر کشور مقرر شد تا با تداوم استقرار تیم سلامت با محوریت نظام ارجاع مبتنی بر پزشکی خانواده در سطح اول و تعیین مسیر ارجاع به منظور پذیرش بیماران در سطوح دو و سه، دسترسی و برخورداری مردم از خدمات سلامت ارتقا یابد.

این تفاهم نامه بین سازمان بیمه سلامت و معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امضا شد و اداره‌های کل بیمه سلامت استان‌ها به عنوان خریدار خدمت و معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان تامین کننده خدمت، مسئولیت اجرای مفاد این تفاهم نامه را بر عهده خواهند داشت.

بر اساس این تفاهم نامه، گیرندگان خدمت کل جمعیت روستاییان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هستند. همچنین طرفین توافق کردند که در قالب سقف بودجه ابلاغی مصوب عمل کرده و مبلغ سرانه سالانه خدمات سطح اول به این شرح تامین شود که مبلغ ۱۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از محل سهم سازمان و مبلغ ۱۹ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات یک درصد مالیات بر ارزش افزوده سهم وزارت بهداشت تامین شود. البته اگر به هر دلیل سقف اعتبار ابلاغی از سوی سازمان برنامه و بودجه کاهش یابد، اعتبار این دو بند متناسب با آن کاهش می‌یابد.

با احتساب این دو منبع اعتباری، کل منابع پیش بینی شده برای برنامه پزشکی خانواده و تیم سلامت در مناطق روستایی، عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در مجموع معادل ۳۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال خواهد بود.

محمدرضا میرزایی، مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت درباره این تفاهم نامه گفت: این تفاهم نامه با حضور معاون بهداشت وزارت بهداشت و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و معاونان ذیربط به امضا رسید و بدون تردید این تفاهم نامه یکی از مهمترین سندهای سالانه سازمان است که طی چند روز گذشته توسط کارشناسان تنظیم شد.

وی افزود: تفاهم نامه روستایی در سال ۹۹ حدود ۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان است که ۱۹۰۰ میلیارد تومان سهم وزارت بهداشت و ۱۹۳۰ میلیارد تومان سهم سازمان بیمه سلامت است که برای خدمات سطح یک سلامت برای روستاییان و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر منظور شده است.

مدیرکل دفتر خدمات عمومی سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: بخشی از این تفاهم نامه مربوط به حقوق پزشکان، ماماها و دندان پزشکان طرف قرارداد است که این بخش حقوق از سهم سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌شود؛ به عبارتی حقوق یک سال ۹۹ این افراد ماهانه از محل سهم صندوق بیمه سلامت پرداخت می‌شود، اما برای خرید دارو و مکمل‌های دارویی و تامین و تجهیز ساخت مراکز روستایی از محل اعتبارات سهم وزارت بهداشت پرداخت‌ها انجام می‌شود.

نظر شما