شناسهٔ خبر: 42923065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

صالحی درگذشت "امیر بدخشان" را تسلیت گفت

رئیس سازمان انریی اتمی درگذشت سید امیر بدخشان دانشگاه تهران و شریف را تسلیت و یاد زحمات علمی او را گرامی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، "علی اکبر صالحی" رئیس سازمان انریی اتمی ضمن تسلیت درگذشت سید امیر بدخشان استاد دانشگاه های فنی تهران و صنعتی شریف، نوشت: آن فقید سعید، در دوران حیات پرثمر خویش افزون بر تلاش‌های صادقانه و متعهدانه و گره‌گشا در صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران، با همت و پشتکاری کم‌نظیر، همکاری با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی را پی گرفت و آموزگاری گران‌سنگ برای اهل علم و فضیلت بود. یقیناً خیراندیشی آن استاد فقید در گذرگاه پرتلاطم زندگانی، یادبودی نِکو از کردار ایشان را جاودانه خواهد ساخت.

اینجانب ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به خانواده معزز ایشان و همچنین جامعه علمی و پژوهشی کشور، از درگاه یگانه هستی‌بخش برای آن مرحوم مغفور، علو درجات مسئلت می‌نمایم.

شادروان بدخشان در چند دهه فعالیت خود در هیات مدیره شرکت ملی نفت، رئیس آزمایشگاه مهندسی نفت و رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و تدریس در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در رشته مهندسی نفت، خدمات بسیاری انجام داد.

او عضو آکادمی علوم نیویورک و کانادا و بازنشسته صنعت نفت و در دانشگاه کلگری کانادا در طول ۳۵ سال تدریس، وظیفه هدایت ۱۰ هزار دانشجو از ۴ قاره را بر عهده داشت. ‌

تأسیس آزمایشگاه مهندسی نفت در ری، تولید و صادرات مواد گل و سیمان حفاری، نقش مؤثر وی در اصلاح فرمول قیمت‌گذاری نفت در اوپک، تحولاتی که در کسوت ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران ایجاد کرد، دگرگونی‌های ارزشمندی که به همت و ابتکار او در مرکز پژوهش شرکت ملی نفت پدید آمد، از جمله فعالیت‌های چشمگیر این شخصیت فهیم و فرهیخته است. ‌ 

بدخشان در اوایل انقلاب بازنشسته شد و چند ماه بعد، با دریافت اجازه رسمی از وزارت دارایی و امور اقتصادی به خارج رفت و مشغول تحقیقات علمی شد. ‌ چند ماهی در دانشگاه بیرمنگام فعال بود و بعد به دعوت و با هزینه دانشگاه کالگری کانادا، خود و خانواده‌اش به آن کشور رفتند و در دانشگاه مذکور به عنوان استاد مشغول شد و تا سن بازنشستگی به کار ادامه داد. ‌او حدود ۷۰ استاد مشاور و همکار مشاور با مدرک دکتری و فوق لیسانس از کشورهای کانادا، ایران و آمریکای لاتین به جامعه تحویل داده است.

 

 

نظر شما