شناسهٔ خبر: 42922063 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نماینده شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور:

رویه دانشگاه‌های وزارت علوم برای آموزش مجازی هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند

نماینده شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور بهره‌مندی دانشگاه‌های وزارت‌علوم از چندین بستر برای آموزش مجازی را موجب تحمیل هزینه گزاف و اضافی به کشور عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سیدامیر اصغری نماینده شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در برنامه رادیویی «روزنه»، پاندمی کرونا را تاثیرگذار در آموزش عالی کشور‌ها دانست و گفت: در شرایط کرونا ما به سرعت خود را ریکاوری کرده و به مسیر اصلی بازگشتیم. با فرض اینکه محتوای آموزشی بهینه است، در کشور دچار مشکلات زیر ساختی هستیم.

اصغری رویکرد آموزش مجازی در سطح آموزش عالی را بر دو قسم تعریف کرد و افزود: در دانشگاه آزاد اسلامی یک اپلیکیشن واحد برای کلیه شعب فعال است و در مقابلِ آن دانشگاه‌هایی ذیل وزارت علوم قرار دارند که در هر دانشگاه از یک پلتفرم و بستر برای آموزش مجازی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: هر دانشگاه در مدت زمان اندکی که پیش رو داشت، گلیم آموزشی خود را از آب بیرون کشید و در مقایسه، هر رویکرد مزایای خاص خود را داشت.

اصغری همچنین مشکل دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم را ناظر بر نوشتن قرارداد‌های مختلف توسط هر دانشگاه با یک شرکت بسترساز عنوان کرد و گفت: در اینجا هر دانشگاه باید ذخیره سازی خاصی از داده‌ها برای خود انجام می‌داد و زیر ساخت‌های سخت افزاری را فراهم می‌آورد.

وی رویه دانشگاه‌های وزارت علوم (دولتی ها) را موجب هزینه کرد بسیار زیاد برای آموزش مجازی به دانشجویان عنوان کرد و گفت: این روند به کل کشور هزینه‌ای زیاد تحمیل می‌کند.

اصغری رویکرد متوازن دانشگاه آزاد در استفاده از یک بستر خاص و واحد برای آموزش مجازیِ تمام دانشجویان را مثال زد و گفت: در این رویکرد هم اگر قادر به بالانس کردن نباشیم و نیاز‌های کل کشور را احصا نکنیم، نارضایتی را در سطح عموم شاهد هستیم.

اصغری همچنین رویکرد مطلوب را استفادهی ترکیبی از چند بستر عنوان کرد و گفت: در اینجا باید از بستر‌های متمرکز و توزیع شده استفاده نماییم. در این مسیر، یک رویکرد واحد باید ایجاد شود، ولی زیر ساخت‌های آموزشیِ آن توزیع شده باشد. بعنوان مثال اگر می‌خواهیم از اپلیکیشن «شاد» استفاده کنیم، باید زیر ساخت‌های آن را در چند استان توزیع کرده و بار آموزشی را بصورت متوازن پخش کنیم.

نظر شما