شناسهٔ خبر: 42922027 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گیمفا | لینک خبر

قیمت درایو SSD یک ترابایت اضافه برای اکس‌باکس سری اکس مشخص شد

محمد حسین کریمی

صاحب‌خبر -

ما حالا یک قیمت برای کارت‌های حافظه‌ی SSD نسل بعدی مرتبط با کنسول اکس‌باکس سری اکس در دست داریم.

درایو SSD یک ترابایت طراحی شده و سفارش سازی شده برای کنسول‌های اکس‌باکس سری اکس/اس با قیمت ۲۱۹٫۹۹ دلار قیمت‌گذاری شد. وبسایت بست‌بای (Best Buy) شروع به پیش‌فروش این درایوهای SSD کرده است که البته قیمت ارائه شده با شایعه‌های قبلی نیز دقیقاََ هماهنگی دارد. درگاه قرارگیری این کارت‌های حافظه در قسمت عقبی کنسول‌های اکس‌باکس قرار می‌گیرد و این کارت حافظه ۱ ترابایت فضای بیشتر را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

راه حل مایکروسافت برای گسترش حافظه‌ی اکس‌باکس کاملاََ شخصی سازی شده به حساب می‌آید و  ماکروسافت فقط با شرکت سیگیت (Seagate) در ساخت این درایوها همکاری دارد. همچنین اطلاعات بیشتری درباره‌ی درایوها و تجهیزات جانبی دیگر در آینده‌ای نزدیک از سوی مایکروسافت به اشتراک گذاشته خواهد شد. به طور حتم قیمت ۲۱۹٫۹۹ دلاری بسیاری از دارندگان کنسول نسل بعدی اکس‌باکس را شوکه می‌کند.

کنسول اکس‌باکس سری اکس درون خود یک درایو SSD با حجم ۱ ترابایت و اکس‌باکس سری اس درایو SSD با حجم ۵۱۲ گیگابایت خواهد داشت. قیمت‌گذاری انجام شده بدان معنا است که اگر بخواهید یک ترابایت کارت حافظه و یک کنسول سری اس  داشته باشید باید هزینه‌ی ۵۲۰ دلاری بپردازید که البته حجم نهایی را به ۱٫۵ ترابایت می‌رساند. شاید کسانی که نگرانی برای فضای خالی دستگاه خود دارند حالا به فکر خرید یک سری اکس باشند چرا که هم حجم بیشتری در اختیار مخاطب خود قرار می‌دهد و هم از طرفی قدرت بیشتری ارائه خواهد داد. با بالا رفتن حجم بازی‌ها نیاز به فضای خالی بیش از گذشته احساس می‌شود و مطمئناََ حتی درایو ۱ ترابایتی نیز خیلی زود پر از محتوا خواهد شد.

یک راه جایگزین و کم هزینه برای داشتن فضای خالی این است که یک هارد درایو اضافه معمولی خریداری کنید و زمانی که بازی‌ها را نیاز ندارید، آن‌ها را به آن منتقل کرده و به عنوان ذخیره داشته باشید. اگر آن عنوانی که قصد تجربه‌اش را دارید برای سری اکس/اس بهینه نشده باشد حتی توانایی اجرای آن برروی درایو خود را دارید اما اگر آن اثر نسل بعدی برای SSD خاص اکس‌باکس بهینه باشد دیگر نمی‌توانید از روی درایوی غیر از درایو ارائه شده از سوی مایکروسافت اثر را اجرا کنید.

این بسیار سخت است که قیمت‌های تعیین شده را مورد بررسی و قضاوت قرار دهیم چرا که هیچکدام از درایو‌های PCIe 4.0 NVMe SSD موجود در بازار قابل مقایسه با درایوهای شخصی‌سازی شده درون کنسول‌های بازی نیستند. همچنین شرکت سونی نیز قبلاََ اعلام کرده بود که اجازه می‌دهد مشتریان SSD مورد نظر خود را خریداری کنند اما باید با سرعت ارائه شده از سوی SSD پلی‌استیشن ۵ برابری کند. به طور کلی این بدان معنا است که دارندگان پلی‌استیشن ۵ باید بهترین درایو PCIe 4.0 NVMe موجود در بازار را خریداری کنند تا توانایی تجربه‌ی عناوین مختلف برروی آن درایو اضافی  وجود داشته باشد. اوایل این هفته شرکت سامسونگ از SSD جدید خود با نام ۹۸۰Pro رونمایی کرد که به نظر می‌رسد با SSD پلی‌استیشن ۵ برابری کند و قابل قبول باشد. این درایو از سوی سامسونگ ۲۲۹٫۹۹ دلار قیمت دارد اما هنوز سونی از درایو سازگار با پلی‌استیشن ۵ رونمایی نکرده است.

نکته‌ی مثبت رویکرد سونی این است که با گذشت زمان درایو‌های PCIe 4.0 NVMe SSD مطمئناََ با کاهش قیمت مواجه خواهند شد و شما سال آینده شاید با قیمتی کمتر از ۲۰۰ دلار بتوانید آن‌ها را خریداری کنید. از طرفی مطمئناََ شرکت سونی درایوهای مورد قبول را فهرست‌بندی کرده و به مخاطب ارائه می‌دهد تا بهترین درایو سازگار با پلی‌استیشن ۵ را خریداری کنند. اما مایکروسافت به شرکت‌های مختلفی برای تولید کارت حافظه‌ی خود نیاز دارد و ممکن است در طولانی مدت قیمت این درایوها کاهش یابد. باید چند ماه دیگر تا انتشار جزئیات بیشتر صبر کنیم اما مشخص است که دارندگان کنسول‌های نسل بعدی باید هزینه‌ی زیادی برای درایو SSD اضافه بپردازند.

نظر شما