شناسهٔ خبر: 42922010 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

مضرات شستن بیش از حد دست با شوینده ها

خبرگزاری فارس

فوق تخصص آسم و ایمونولوژی بالینی گفت: در شیوع کرونا مشاهده می کنیم برخی افراد بیش از حد دست‌ها را می شویند که وقتی هوا سرد شود، پوست خشک‌تر می‌شود؛ در نتیجه در این شرایط اگزما بیشتر می‌شود و توصیه می‌کنیم افراد از شستن افراطی دست‌ها پرهیز کنند.

صاحب‌خبر -

مرتضی فلاح‌پور، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «مضرات استفاده بیش از حد از شوینده‌ها در دوران شیوع کرونا»، اظهار داشت: یکی از آلودگی‌هایی که در ایام شیوع کرونا به ما تحمیل می‌شود، استفاده بی‌رویه از ضد عفونی‌کننده‌هاست.

وی ادامه داد: این ضد عفونی‌کننده‌ها که با غلظت‌های نامناسب و توسط برخی افراد به صورت وسواس‌گونه استفاده می‌شود، خود به خاطر وجود مواد تحریک کننده‌ای که دارد، باعث تشدید آلرژی می‌شود؛ بنابراین باید از مصرف این مواد خودداری کنید. 

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ابراز داشت: نکته بعدی اینکه، وجود رطوبت بیش از حد باعث می‌شود کپک و مایت رشد کند؛ بعضی افراد که به قارچ‌ها یا مایت حساسیت دارند ممکن است در این فصل دچار مشکل بیشتری شوند؛ در نتیجه باید از مربوط کردن بیش از حد فضای خانه پرهیز کنیم. 

فلاح پور با بیان اینکه باید مانند همه فصول از مصرف سیگار و دخانیات نیز پرهیز شود، افزود: موضوع دیگری که در روزهای شیوع ویروس کرونا دیده می‌شود، شستن بیش از حد دست‌هاست که وقتی هوا سرد شود، پوست خشک‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد:در این شرایط اگزما بیشتر می‌شود و توصیه می‌کنیم افراد از شستن افراطی دست‌ها پرهیز کنند؛ برای نمونه اگر در خانه هستید، دلیلی ندارد هر چند دقیقه دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنید.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی تصریح کرد: بنابراین اگر فردی به اگزما مبتلا است پیشنهاد می‌کنیم تا حتماً از مرطوب‌کننده‌ها و چرب‌کننده‌ها استفاده کند؛ ضمن اینکه باید از مواد شوینده‌ای استفاده شود که PH آنها خنثی بوده و قلیایی نباشد. 

فلاح پور ابراز داشت: بسیاری از مواد شوینده و به ویژه موادی که برای شستشوی ظروف استفاده می‌‌شود PH قلیایی دارند و باعث می‌شود پوست تحریک شود و باید از مصرف آنها پرهیز کنیم؛  اگر فردی اگزما دارد حتماً پوست خود را چرب کند و اگر نیاز به دارو دارد نیز با نظر پزشک این کار را انجام دهد. 

وی خاطرنشان کرد: باید مثل تمام فصول در خوردن مواد غذایی سالم دقت کرده و از خوردن فست فوت‌ها تا حد ممکن پرهیز کرد و مایعات به اندازه کافی استفاده شود.

نظر شما