شناسهٔ خبر: 42916840 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جنگ در یمن، ویروسی بدتر از کرونا

تهران-ایرنا-بیش از ۲ هزار روز از آغاز جنگ خانمان سوز ائتلاف سعودی علیه یمن می گذرد. در این روزها که همه دنیا درگیر شمارش کشته ها و مبتلایان ویروس کرونا هستند ، معضل اول در یمن چیز دیگریست؛ جنگ!

صاحب‌خبر -

گزارش تازه وزارت حقوق بشر یمن حاکی از آنست که در مدت ۵ سال جنگ علیه یمن، ۱۶ هزار و ۹۷۶ غیر نظامی شهید شدند که در میان آنها ۳ هزار و ۷۰۹ کودک و ۲ هزار و ۳۸۱ زن به چشم می خورد. همچنین ۲۶ هزار و ۲۰۳ غیرنظامی دیگر زخمی شدند که ۴ هزار و ۸۹ کودک و ۲ هزار و ۷۸۰ زن در این بین وجود دارند.

در این گزارش اشاره شده است که "آوارگی بیش از ۴ میلیون و ۱۴۷ هزار یمنی ، نتیجه بمباران اراضی یمن بوده و بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی در مناطق اشغالی ربوده و دستگیر شده اند."

این گزارش بیان داشت که "ائتلاف عربی به رهبری عربستان، هزاران حمله نظامی از طریق زمین ، دریا و هوا علیه امکانات غیرنظامی تحت پوشش حمایت بین المللی انجام داده است."

این گزارش با بررسی مفصل حجم تخریب و نابودی امکانات و زیرساخت های مختلف اعلام داشت: "بیش از ۴۷ نهاد رسانه ای و بیش از ۲۸ مرکز رادیویی و تلویزیونی تخریب شده و ۴۱ دادگاه قضایی ، ۱۳۱ مکان ورزشی ، ۳۶۴ مکان گردشگری ، ۲۰۲۳ مرکز خدمات مختلف ، ۱۳۲۴ مسجد ، ۴۱۷ مکان باستانی و آثار تاریخی ،۴۸۶ بیمارستان و مرکز بهداشتی، ۳۰۴ ایستگاه برق، ۱۱۲۲۷ مرکز تجاری، ۱۷۶ دانشگاه مورد هدف قرار گرفته است. همچنین یک آمبولانس ، ۷۸۳ کامیون حمل مواد غذایی، ۲۸۶ تانکر سوخت، ۶ هزار ۸۹۹ وسیله نقلیه مختلف هدفگیری و نابود شده است. 

تخریب دو کارخانه اکسیژن سازی ، ۵ سیلوی گندم ، ۱۴ بندر دریایی و بیش از ۳۹۰ کارخانه دیگر درکنار نابودی ۱۵ فرودگاه و ۴۲۰۰ راه و جاده فقط گوشه ای از قلع و قمع ائتلاف سعودی است.

درکنار تخریب و نابودی زیرساخت ها و امکانات شهری، با نگاهی چندجانبه به اوضاع کودکان یمنی ، می توان دریافت که عربستان جنگ همه جانبه ای را آغاز کرده که هدفی جز محو کردن یمن از روی نقشه را دنبال نمی کند و توصیف این جنگ به "بدترین بحران انسانی در جهان" از سوی سازمان ملل آنهم در روزهای کرونایی جهان، توصیفی بجاست.

جدای از حق زندگی و حیات در آرامش که از کودکان یمن سلب شده، حق تحصیل ، چیزیست که مدتهاست کودکان یمنی با آن خداحافظی کرده اند. براساس گزارش نهادهای دیدبان حقوق بشری حدود ۴ میلیون و ۴۳۵ هزار دانش آموز حق تحصیل خود را از دست دادند. اکنون که در ایام آغاز سال تحصیلی در بیشتر کشور ها بسر می بریم ؛ یمن در سال تحصیلی جدید، مشکلات و موانع پیش روی روند آموزشی خود می بیند که با طولانی شدن دوره عدم پرداخت حقوق معلمان (بیش از دوسال) به سد بزرگ دیگری برخورد کرده است. تراکم تعداد دانش اموزان و افزایش آنان در هرسال، معضل تخریب مدارس را بیشتر به رخ می کشد. بسیاری از مدارس به طور جزئی یا کامل با بمب گذاری های رژیم سعودی از ابتدای جنگ در مارس ۲۰۱۵ تخریب شده اند.

طبق گزارش سازمان ملل تعداد دانش آموزانی که در سال ۲۰۱۵ به مدرسه نرفتند ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود که یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز دیگر نیز که به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی تحصیل را رها کردند؛ به این آمار افزوده می شود. بر اساس مطالعه انجام شده توسط یونسکو در سال ۲۰۱۵ ، ۷۸ درصد از کودکان در سن مدرسه قادر به ثبت نام در مدرسه در سال های آینده در کشوری که رتبه دوم بی سوادی جهانی را دارد، نیستند. تحصیل در یمن تقریبا رو به نابودی کامل است.

اما در گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل که ۱۶ ژوئن امسال (۲۷ خرداد) در مورد کودکان و درگیری های مسلحانه منتشر شد ، عربستان سعودی به طور کامل از لیست کشورهای متخاصم و گروه های مسلح در سراسر جهان خارج شد که این اتفاق اعتراض بسیاری از شخصیت های حامی حقوق بشر و نهاد های بین المللی را دربرداشت که باعث شد تا این لیست، لقب "لیست شرم" را به خود بگیرد. گوترش به بهانه اینکه شمار نقض‌ها در یمن در مقایسه با آغاز درگیری‌ها در این کشور کاهش یافته نام عربستان را کاملا از "لیست شرم" حذف نمود.

 شرین تادروس، مدیر دفتر سازمان عفو بین الملل در نیویورک گفت: "تصمیم اخیر دبیرکل در مورد حذف عربستان از لیست کشورها ، روشن ترین نشانه ای است که نشان می دهد این نهاد نتوانسته است از کودکان درگیری مسلحانه محافظت کند و اوضاع کودکان یمنی را در بحث های گسترده سیاسی به یک چانه زنی تبدیل کرده است."

این کارشناس حقوق بشری با انتقاد از اقدام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل (درباره حذف اسم عربستان از لیست شرم) افزود : "ائتلاف تحت رهبری پادشاهی عربستان سعودی و امارات متحده عربی بمب هایی را برسر کودکان یمنی در اتوبوس مدرسه و یا در خانه هایشان هنگام خواب میریزند. آنها همچنین از بمب های خوشه ای ممنوع در سطح بین المللی ، که می تواند کودکان را برای سالها دچار معلولیت کند ، استفاده میکنند. این منجر به فرار عربستان از اقداماتش بدون هیچ تبعات سیاسی میگردد "

در سال ۲۰۱۵ نیز، عربستان در گزارش سالانه دبیرکل در مورد کودکان و درگیری های مسلحانه در لیست کشورهای متخاصم قرار گرفت ، اما سال بعد توسط بان کی مون دبیرکل وقت حذف شد. سپس عربستان سعودی با تهدید به پس گرفتن بودجه از برنامه های سازمان ملل متحد ، علناً اقدام به اخاذی از سازمان ملل کرد. گزارش های منتشر شده در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بار دیگر نقش عربستان سعودی را در معرض خطر قرار دادن کودکان یمنی مورد اشاره و انتقاد قرار داده است.

سازمان عفو بین الملل نیز در گزارش اخیر خود ، اذعان داشت ائتلاف عربی زیرساخت های یمن را مورد هدفگیری قرارداده و با حملات بی رویه و بی رحمانه، به کشتار غیرنظامیان می پردازد. عفو بین الملل به طور مفصل مستند کرده است که چگونه این بحران و سالها درگیری تأثیر نامتناسبی بر افراد معلول - از جمله آوارگان ناشی از جنگ - داشته است.

طی پنج سال گذشته ، عفو بین الملل گزارش های مفصلی در مورد چگونگی مرتکب نقض حقوق بشردوستانه بین المللی توسط طرفین درگیری در یمن ، از جمله جنایات جنگی بالقوه ، علیه کودکان و غیرنظامیان دیگر ارائه داده است اما عربستان با حمایت کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی ، بی هیچ واکنش و اهمیتی به این گزارش ها به جنایات ضد انسانی خود در یمن ادامه داده است.

عربستان به همراه امارات متحده عربی و برخی کشورهای دیگر عربی در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل ائتلاف به اصطلاح عربی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد. اما هزینه های سرسام آور آن باعث شد تا چندی از همپیمانان عربستان از این ائتلاف خارج شوند

نظر شما