شناسهٔ خبر: 42916449 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان:

دفاع‌مقدس عظیم‌ترین سرمایه برای مقابله با جنگ نرم است

زنجان-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: دفاع‌مقدس عظیم‌ترین سرمایه برای مقابله با جنگ نرم در شرایط کنونی به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سعید احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه قطع یقین می‌توان دفاع‌مقدس را به عنوان یکی از عالی‌ترین و بزرگ‌ترین بروز عقلانیت انقلاب اسلامی در دهه شصت قلمداد کرد، افزود: این عقلانیت، در امتداد همان عقلانیتی است که بر پایه اسلام ناب محمدی در مکتب امام راحل جاری بوده و ابتدا در پیروزی انقلاب اسلامی ظهور کرد و بعد از آن نیز در گردنه‌های مختلف شاهد بروز این عقلانیت بوده و هستیم.

وی در خصوص ابعاد گوناگون این عقلانیت تصریح کرد: عقلانیتی که در تعیین نوع حکومت، در دخالت دادن مردم در سرنوشت خود، در تدوین قانون اساسی در حل مشکلات و مسائل نظام اسلامی شاهد تبلور یافت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با یادآوری اینکه عقلانیت مکتب امام راحل، هویت تمدن غرب را به چالش کشید، ادامه داد: این عقلانیت باعث صدور انقلاب شد و جنگ به ظاهر سخت، شکننده و خانمان‌سور را تبدیل به یک گفتمان و دفاع‌مقدس با ظرفیت عظیم شبکه‌سازی، بسیج‌کنندگی و تعالی بخش انسان کرد.

احمدی با اشاره به اینکه این عقلانیت اقتضائات خاص خود را دارد که ما در دفاع‌مقدس شاهد آن بوده و هنوز هم برکاتش را مشاهده می‌کنیم، اظهار کرد: نقطه بارز بروز این عقلانیت، مواجهه تمدنی است که ما معمولاً از آن غافل هستیم.

وی یادآور شد: یکی از مظاهر عقلانیت مکتب امام نحوه مدیریت جنگ، از شروع تا پایان دادن به آن است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، پدیده تهاجم رژیم بعثی به جمهوری اسلامی را در یک مقیاس تمدنی و جهانی، فهم و تبیین کرده و صرفاً این مسئله را به درگیری دو کشور همسایه تقلیل ندادند، ابراز کرد: همین امر باعث شد که در همان ابتدا ذهن‌ها متوجه این حقیقت شود که این درگیری، درگیری تمدن‌ها و درگیری اسلام ناب محمدی با اسلام آمریکایی است.

احمدی عنوان کرد: با وجود اینکه مقیاس جنگ تحمیلی کوچک بود اما جنگ، جنگ جهانی و مواجهه نیز مواجهه تمدنی بود و همین نکته باعث شد که در همان ابتدای کار، نقطه شروع دفاع به خوبی نشانه‌گذاری شود و در راستای همان نقطه شروع، تصمیماتی که اتخاذ شده و موضع‌گیری‌هایی که انجام می‌شود و تبیین‌هایی که اتفاق می‌افتاد، در مسیر درست خود قرار بگیرد. بی‌تردید اگر انسان در یک مواجهه فهم درستی از آن داشته باشد، در مقابله با آن و تصمیم‌گیری‌ها و نیز در ارائه راهکارها و استراتژی‌ها موفق خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به نکته دوم جنبه هدایت امام راحل، گفت: نکته دوم این بود که ایشان به عنوان فیلسوف مردم، شروع و استمرار دفاع‌مقدس و پایان دادن به این دفاع را بر گرده نیروهای نظامی نگذاشتند، هر چند در خط مقدم نیروهای نظامی درگیر بودند اما امام (ره) در همان ابتدا مسئله را یک مسئله ملی و هویتی مطرح کردند و مردم را به صحنه آوردند.

احمدی افزود: امام راحل در جنگ تحمیلی از ظرفیت مردمی استفاده کردند که همین امر سبب شد شبکه عظیم مردمی در دفاع‌مقدس به پای کار آمده و مردم چه در وسط کارزار به عنوان بسیج نیروهای داوطلب و چه در پشت جبهه به عنوان پشتیبانی‌کننده نیروهایی که در وسط جنگ هستند، پای کار باشند.

وی تصریح کرد: در همه جغرافیای ایران اسلامی ما شاهد این بودیم که همه مردم درگیر دفاع شدند و پای کار آمدند و همین مدلی که امام راحل در آن زمان انتخاب کرده و مردم را پای کار آوردند، مشخص کرد که باید همه مشکلات جامعه را به کمک همین مردم حل و فصل کرد.

احمدی با بیان اینکه از دیگر ویژگی‌های بارز مدیریت و حضور امام راحل در دفاع‌مقدس، این بود که امام خمینی (ره) آن راهبری خودشان را در دفاع‌مقدس داشتند و رهبری دینی خودشان را در دفاع‌مقدس نشان دادند، ادامه داد: این راهبری در خاطرات رزمندگان دفاع‌مقدس به وفور یافت می‌شود، اینکه در مسیر دفاع، خدا، توسل به اهل‌بیت (ع)، قدرت لایزال الهی و بحث ایثار و اخلاص را فراموش نکنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان اظهار کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های بارز مدیریت و حضور امام راحل در دفاع‌مقدس این بود که هر جا که مسئله جنگ گره می‌افتاد و گاهی اوقات در این مسئله مهم تعارض ایجاد می‌شد، حضور امام راحل در این عرصه مایه وحدت، همبستگی و هم‌افزایی بود.

احمدی خاطرنشان کرد: همین مسائل است که دفاع‌مقدس را از سایر جنگ‌های دنیا متمایز کرده و این سرمایه عظیم را به دست ما داده است تا از این سرمایه عظیم در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، در راستای مواجهه با جنگ نرم از این مسائل استفاده کرده و از آن بهره‌مند شویم.

نظر شما