شناسهٔ خبر: 42916336 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

دارویی برای کنترل یک عارضه مهم پیری؛

متفورمین در کاهش ابتلا به زوال عقل موثر است

یافته‌های یک مطالعه جدید که توسط متخصصان استرالیایی انجام شده است، نشان می‌دهد که استفاده از داروی مشهور متفورمین، علاوه بر کنترل دیابت نوع دو در جلوگیری از بروز زوال عقل نیز نقش دارد.

صاحب‌خبر -

در یک مطالعه تحقیقاتی جدید تحت عنوان «مطالعه حافظه و پیری سیدنی» که بیش از شش سال ادامه داشته است و 1037 بیمار 70 تا 90 ساله مبتلابه دیابت نوع 2 در آن مشارکت داشته‌اند، مشاهده‌شده است که استفاده از داروی متفورمین باعث می‌شود که افراد، کمتر به نزول توانایی شناختی کمتری و زوال عقل دچار شوند.

این یافته‌ها امید جدیدی را برای کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل در افراد مبتلابه دیابت نوع 2 و همچنین سایر افراد مستعد این بیماری که جمعیتی بالغ‌بر 47 میلیون نفر را در سراسر جهان شامل می‌شوند، به وجود آورده است.

مطالعه فوق توسط محققانی از موسسه تحقیقات پزشکی گاروان و مرکز پیری سالم مغز استرالیا (CHeBA) و با همکاری دانشگاه UNSW سیدنی انجام شده است و نتایج آن، روز قبل در مجله Diabetes Care منتشر گردیده است.

دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می‌افتد که بدن دیگر نمی‌تواند انسولین کافی برای تأمین نیازهای خود تولید کند و لذا افراد مبتلابه این بیماری، قادر به حفظ سطح گلوکز خون در یک حد طبیعی نخواهند بود. این موضوع در ادامه می‌تواند منجر به عوارض طولانی‌مدت در سلامتی ازجمله کاهش توانایی‌های شناختی شود.

بنا به گفته محققان، افراد مبتلابه دیابت نوع 2 با افزایش سن، تا میزان حدود 60 درصد در خطر ابتلا به زوال عقل قرار می‌گیرند.

زوال عقل یک وضعیت ویرانگر است که بر تفکر، رفتار، توانایی انجام کارهای روزمره و توانایی حفظ استقلال افراد بیمار تأثیر می‌گذارد. این مشکل تبعات شخصی، خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به همراه دارد.

متفورمین که در این پژوهش، مورد بررسی واقع شده است اصلی‌ترین دارو برای درمان اکثر موارد دیابت نوع 2 و یکی از متداول‌ترین داروهای تجویز شده در سراسر جهان است که میلیون‌ها نفر از آن برای بهینه‌سازی سطح گلوکز خون خود استفاده می‌کنند.

این داروی مشهور که به مدت 60 سال است با خیال سهولت زیاد برای درمان دیابت نوع 2 استفاده می‌شود، از طریق کاهش میزان گلوکز آزاد شده از کبد به جریان خون عمل می‌کند و از این طریق به سلول‌های بدن امکان می‌دهد تا بهتر به سطح گلوکز خون پاسخ دهند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما