شناسهٔ خبر: 42915637 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک متخصص تغذیه:

لبنیات تولید شده در کارخانه‌ها مصرف شود/ باید همگان لبنیات مصرف کنند

زهرا سلیمانی

محمدرضا فنا با بیان اینکه شیرهای باز یا لبنیاتی نباید مصرف شود گفت: مصرف شیر پاستوریزه پیشنهاد می‌شود همچنین حرارت زیاد باعث از بین رفتن املاح شیر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ لبنیات یکی از محصولات پرخاصیت در هرم غذایی محسوب می‌شود. هرچند در کشور ما میزان مصرف لبنیات در مقایسه با کشورهای پیشرفته اندک است.

محمدرضا وفا، متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت مصرف مواد لبنی به خبرنگار برنا گفت: به‌دلیل تورم، منابع اصلی خوراک مردم افزایش قیمت داشته است. این مقوله در دسترسی و استفاده مردم تاثیرگذار است. باید سیاست‌ها در قالب دسترسی همگان به کالاهای اصلی در دستور کار تصمیم گیران قرار بگیرد.

او افزود:  اداره محصولات خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تمامی شرکت‌های خصوصی و دولتی لبنیات را تحت بررسی قرار می‌دهد تا تخلفی اتفاق نیفتد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: معمولا در کارخانه‌ها پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مراحل تهیه محصولات لبنی رعایت می‌شود.

وفا گفت: مسائل حاشیه‌ای به بهداشت مواد غذایی و بخشی نیز به تصمیم‌گیری‌های مسئولان امر مربوط می‌شود تا تامین هزینه و خوراک برای خانواده ها به گونه‌ای باشد تا دسترسی مردم به کالاهای اساسی افزایش پیدا کند.

  مصرف لبنیات برای همگان توصیه می شود

این متخصص تغذیه تصریح کرد: لبنیات یکی از  خوراکی‌های مفید برای افراد در سنین مختلف محسوب می شود. باید همگان لبنیات را مصرف کنند.

وفا افزود: برای نوجوانان در سنین رشد مصرف لبنیات به عنوان مهمترین منبع پروتئین حیوانی موثر است و می‌تواند در رشد نوجوانان تاثیرگذار و باعث تراکم استخوانی شود. در تغذیه عمومی نیز از لحاظ پروتئین‌های محلول در آب تاثیرگذار است.

 این متخصص تغذیه تاکید کرد: افراد از دو سالگی به بالا لبنیات کم چرب (در حد نیم تا یک و نیم برابر چربی) مصرف کنند.

او با بیان اینکه باید پنیر کم چرب مصرف شود، افزود: پنیرهای محلی همچون لیقوان جزو پنیرهای پرچرب محسوب می‌شود. دوغ هم نباید با نمک فراوان تهیه شود، ترجیحا گازدار نباشد، چون گاز صنعتی در جدا شدن املاح تاثیرگذار است.

وفا تاکید کرد: یک فرد بالغ روزانه حداقل دو لیوان شیر یا ماست در برنامه غذایی روزانه مصرف کند.

شیرهای لبنیاتی مصرف نکنید

او درباره افزایش مصرف شیرهای باز یا لبنیاتی در سال‌های اخیر گفت: 250 سال قبل لویی پاستور شیوه‌ای را ابداع کرد تا بدون صدمه به ترکیبات شیر سالم‌سازی انجام شود و همین پاستوریزه کردن شانس انتقال بیماری‌های مشترک بین دام و انسان را از بین برده و در عین حال صدمه‌ای به ترکیبات شیر زده نمی‌شود.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: بنابراین انتظار می‌رود در یک کشور پیشرفته فقط شیرهای تولید شده در کارخانجات مورد تایید وزات بهداشت و درمان قرار بگیرد و سالم‌سازی شیر انجام شود.

حرارت زیاد به شیر ممنوع

وفا اظهار کرد: حرارت زیاد به شیر باعث از بین رفتن املاح آن می‌شود. از سوی دیگر شیر لبنیاتی درصد چربی فراوان دارد و چربی اشباع برای مبتلایان به فشارخون و چربی خون مشکلات متعدد همچون چاقی را به دنبال دارد.

به گفته او در شرایط کنونی فقط مصرف شیر پاستوریزه توصیه می‌شود.

//انتهای پیام: 2.5

بیشتر بخوانید:

نظر شما