شناسهٔ خبر: 42915580 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آیا ترکیب شورای امنیت سازمان ملل تغییر می کند؟/ بیانیه مشترک آلمان، ژاپن، هند و برزیل

صاحب‌خبر -

شفقنا- بسیاری از رهبران جهان برای احیای پیشنهاد ۱۵ سال پیش برای تغییر ترکیب شورای امنیت سازمان ملل تلاش می کنند اما هنوز امید کمی برای این اصلاحات وجود دارد و تقریبا شانس اعمال تغییرات در این نهاد قدرتمند جهانی نزدیک به صفر است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس ۲۴، انگلیس ، چین ، فرانسه ، روسیه و ایالات متحده دارای کرسی های دائمی با حق وتو در شورای امنیت هستند. در حال حاضر یک ائتلاف از چهار کشور برزیل، آلمان، هند و ژاپن تلاش های رسمی خود را برای قرار گرفتن در لیست شورای امینت مجددا آغاز کردند.
در واقع افزودن این کشورها تضمین می کند که شورای امنیت بزرگترین اقتصاد اروپا (آلمان) ، دومین اقتصاد توسعه یافته جهان و کمک کننده اصلی به سازمان ملل متحد (ژاپن) ، دومین ملت پرجمعیت جهان (هند) و پرجمعیت ترین کشور  آمریکای لاتین(برزیل) را نیز شامل شود.
چهار وزیر خارجه این کشورها در بیانیه مشترکی اظهار داشتند: دنیای امروز با زمانی که سازمان ملل ۷۵ سال پیش در آن ایجاد شد، بسیار متفاوت است.
در این بیانیه آمده است: فقط اگر موفق به اصلاح شورای امنیت شویم ، از منسوخ شدن آن جلوگیری خواهیم کرد.
این در حالیست که استاد برجسته روابط بین الملل و تاریخ  دانشگاه بوستون معتقد است که شانسی برای اصلاح شورای امنیت وجود ندارد.
وی افزود: پیشنهاد اصلاحات از بسیاری جهات بسیار منطقی است اما پنج کشور دائمی را به از دست دادن قدرت خود فرا می خواند.
در عین حال ایالات متحده از  متحد نزدیک خود ژاپن برای حضور در این شورا حمایت کرده است، باراک اوباما رئیس جمهور پیشین هم در سفر به هند حمایت خود را از پیشنهاد دهلی نو اعلام کرد.
در حال حاضر با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، فرانسه تنها ملت اتحادیه اروپا است که حق وتو در شورای امنیت را دارد. فرانسه رسماً از پیشنهاد چهار کشور از جمله آلمان و همچنین حضور گسترده کشورهای آفریقایی حمایت می کند و برخلاف روسیه ، ایالات متحده و چین تلاش می کنند تا استفاده از وتو را به بزنگاههای مربوط به اعمال جنایات گسترده محدود کنند.
سیریل رامافوسا ، رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز در این باره گفت: آفریقا باید به منظور حل جمعی طولانی ترین درگیری های جهان، نماینده بهتری داشته باشد.
رئیس جمهور آنگولا هم خواستار شورای امنیتی شد که انعکاس بهتری از مردم ، ملت ها و قاره ها باشد. رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو هم خواستار تشکیل یک نهاد شفاف تر ، دموکراتیک تر و نماینده تر شد.
رئیس جمهور کاستاریکا هم از نمایندگی صادر کنندگان عمده اسلحه در جهان در این شورا ابراز تأسف کرد.

اصل خبر را اینجا ببینید .

نظر شما