شناسهٔ خبر: 42915420 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

آخر هفـــته

در خانه ببینید، بشنوید و بخوانید

صاحب‌خبر -



یگانه خدامی  / خبرنگار
او هر بار پیشنهادهایی برای خواندن، دیدن و شنیدن دارد و به ما می‌گوید چرا باید به پیشنهادهایش توجه کنیم

بنفشه آفریقایی
نویسنده: حمیدرضا بابابیگی
کارگردان: مونا زندی حقیقی
بازیگران: فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، رضا بابک، ندا جبرائیلی، مریم شیرازی

چرا ببینیم؟
«بنفشه آفریقایی» همه ویژگی‌هایی که باعث می‌شود برای دیدن یک فیلم ترغیب شوید دارد؛ کارگردان خوش نام، بازیگران کاربلد و داستان خوب. مونا زندی حقیقی کارگردانی است که با نگاه و کارهای متفاوتش شهرت دارد. فیلمی مانند «عصر جمعه» که بعد از سال‌ها توقیف به نمایش درآمد و موفق هم بود. او در «بنفشه آفریقایی» سراغ داستان زنی میانسال رفته است که باید با موقعیت تازه‌ای در زندگی اش روبه رو شود. قصه را نمی‌گویم که اسپویل نشود اما این را بدانید که قرار است داستانی پر از احساسات را ببینید. ضمن اینکه فیلم بعد از اکران در جشنواره فیلم فجر به‌دلیل سوژه نو و جسورانه‌اش تحسین شد. بازی‌های خوب فیلم هم نقطه قوت دیگرش است. معتمدآریا مثل همیشه با بازی در این فیلم هم تحسین و نامزد دریافت سیمرغ بهترین بازیگر زن شد و سعید آقاخانی هم که مدتی است با نقش‌های متفاوت خودش را به چالش می‌کشد این بار هم خوب از پس این کار برآمده است. «بنفشه آفریقایی» منتظر بازگشت سینماها به شرایط عادی و بدون کرونا نشده و می‌توانید آن را به‌صورت آنلاین از پلتفرم‌های رسمی ببینید.

علمدار
نوشته: محمدرضا کوهستانی
کارگردان: حسین پارسایی
روایتگران: پرویز پرستویی، حسین پاکدل، مهدی سلطانی، فرهاد قائمیان، هادی حجازی فر
ساعت اجرا: 21
مکان اجرا: خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، تالار وحدت

چرا ببینیم؟
«علمدار» یک سمفونی است که سال 94 توسط پوریا خادم در 5 قطعه نوشته شد و اجرایش هم بسیار مورد توجه قرار گرفت. امسال و با شرایط ویژه‌ای که داریم این موسیقی نمایش 10 شب هم به‌صورت آنلاین و هم حضوری اجرا می‌شود. البته با ظرفیت یک چهارم سالن تالار وحدت. هرشب یکی از چهره‌های تئاتری که نام‌شان را خواندید نمایش را روایت می‌کند و ارکستر سمفونیک تهران با رهبری بردیا کیارس و حضور 72 نوازنده سازهای زهی او را همراهی می‌کنند. قصه درباره علمدار کربلاست اما این شیوه روایت تازه می‌تواند برای همه ما خاص و متفاوت باشد. یک دلیل دیگر هم ممکن است بیشتر شما را برای تماشای این نمایش به‌صورت آنلاین یا حضوری ترغیب کند. «علمدار» با هدفی خیرخواهانه اجرا می‌شود و قرار است تمام درآمدهای آن صرف حل مشکلات مردم مناطق محروم کشور بخصوص استان سیستان و بلوچستان شود.

عشق روزهای کرونا
نویسنده و کارگردان: محمد رحمانیان
بازیگران: مهتاب نصیرپور، سیما تیرانداز، سعید توکلی، غزل شاکری، بهنوش طباطبایی، افشین هاشمی و احترام برومند.
ساعت اجرا: 19:30 و 21:30
مکان اجرا:تالار وحدت


چرا ببینیم؟
با بحرانی که جهان را فرا گرفته اصلاً عجیب نیست که هنرمندان بخواهند درباره این روزها و حال و هوای مردم و زندگی‌شان اثری خلق کنند. محمد رحمانیان هم با «عشق روزهای کرونا» همین کار را کرده که به قول خودش ادای دینی به ایام کنونی است. او در این نمایش بازتاب این اتفاق را با نگاهی گره خورده با مسائل عاطفی، عشق و انسانیت در آدم‌ها نشان داده است. نمایشی در 6 اپیزود که هر اپیزود آن روایت بخشی از حال و هوای این روزهاست. از اتفاقاتی که در حیاط یک خانه و هنگام دوختن ماسک‌های پارچه‌ای می‌افتد تا رابطه عاطفی مأمور مترو با یکی از دستفروشان. یک اپیزود خاص هم دارد که در آن احترام برومند نقش خودش را بازی می‌کند و در واقع درباره رابطه او و داوود رشیدی است؛ درباره فقدان. رحمانیان نخواسته این روزها دست روی دست بگذارد و با نمایشی در فضای باز هم مردم را دوباره به تماشای تئاتر فراخوانده هم درباره کرونا هنرمندانه حرف زده است. هرچند که بعضی‌ها معتقدند اجرای این نمایش با این اسم و این موضوع موج سواری است، بخصوص اینکه نام نمایش همه را به یاد رمان مشهور گابریل گارسیا مارکز می‌اندازد؛ عشق سال‌های وبا.

در انتظار گودو
کارگردان: امیررضا کوهستانی
نویسنده: ساموئل بکت
بازیگران: لیلی رشیدی، مهین صدری، الهام کردا، خزر معصومی، مونا احمدی
ساعت اجرا: 20
مکان اجرا: بزرگراه شهید حقانی، بعد از مترو شهید حقانی، بلوار کتابخانه ملی، باغ کتاب تهران


چرا ببینیم؟
امیررضا کوهستانی نام معتبری در تئاتر است و نمایش‌هایی مانند «17 دی کجا بودی؟»، «سالگشتگی»، «ایوانف» و «در میان ابرها» از اجراهایی هستند که تماشاگران تئاتر همیشه با شوق از آنها یاد می‌کنند. به نظر می‌رسد او می‌خواهد در «در انتظار گودو» این موفقیت را تکرار کند و دست به یک نوآوری هم زده است. این نمایش که برداشتی آزاد از نمایشنامه معروف بکت است برخلاف متن اصلی توسط بازیگران زن اجرا می‌شود. در واقع کوهستانی اینجا هم امضای خودش را پای کار معروف تئاتری دنیا دارد و همین می‌تواند علاقه مندان تئاتر را برای تماشای یک کار متفاوت ترغیب کند. در همین چند روزی که از آغاز اجرای «در انتظار گودو» می‌گذرد خیلی‌ها در این روزهای کرونایی با رعایت پروتکل‌ها رفتند و این نمایش را دیدند و درباره‌اش نوشتند. خیلی‌ها راضی بودند و بعضی‌ها هم گفتند که دوستش نداشتند:
«چه خوبه که کوهستانی امضا داره و می‌دونه چه جوری امضای خودش رو روی کارای کلاسیک بزنه تا لوس شون نکنه.»
«بعد از 8 ماه رفتم تئاتر «در انتظار گودو» و واقعاً این کار کوهستانی رو نپسندیدم و خب عجیب بود.»
«هیچ وقت به اندازه این دوران با «در انتظار گودو» احساس نزدیکی نکرده بودم. بعد از 8 ماه تئاتر دیدم؛ تئاتر خوب. ذوق زیر پوستم جاریه.»
«اجراهای کوهستانی تمام آن چیزی است که از تئاتر می‌خواهم و امشب بعد از تماشای «در انتظار گودو» فکر می‌کنم این اجرا تمام آن چیزی بود که این روزها باید می‌دیدم و می‌شنیدم. دیدن تمام قد خودم در آیینه مستطیلی که ته ته دنیاست... و چه بازی‌های درخشانی؛ یک به یک.»

با من بخوان
آهنگساز و تنظیم کننده: حسام ناصری
ترانه سرایان: احمد شاملو، حسین منزوی، اهورا ایمان، مریم مروج، محمدابراهیم جعفری، واقف لاهوری، حمید خلف بیگی، احمد امیر خلیلی
چرا بشنویم؟
علیرضا قربانی از مدتی پیش تک آهنگ‌های «با من بخوان» را منتشر و برایش کنسرت برگزار کرد. در واقع بازخوردهای خوب را دید و خیالش راحت بود که آلبومش موفق می‌شود. باید گفت حدسش درست بوده است. «با من بخوان» با اشعاری قوی و موسیقی خوب، دل‌تان را به بازی می‌گیرد. می‌توانید بارها و بارها آلبوم را گوش کنید و از فراز و فرود صدای قربانی که خوب با سازها و موسیقی همراه شده لذت ببرید. ترانه‌های «عاشقانه نیست»، «دلم گرفته»، «روزگار غریب» و «پل» معروف‌ترین قطعات این آلبوم هستند که از زمان پخش به‌صورت تک آهنگ هم بسیار مورد توجه قرار گرفتند. آنقدر که ترانه‌هایش ورد زبان شنوندگانش شدند: «من برای شهر دلتنگی باران خواستم...»

رادیو نیست
نویسنده و کارگردان: رامیار منوچهرزاده
تیم تحقیق: نگین فیروزی، معراج قنبری، شکیبا موسی‌زاده و محسن عباسی، فرزانه ابراهیم زاده
گویندگان متن: نگین فیروزی و محسن عباسی
 چرا بشنویم؟
پادکست‌ها آنقدر زیاد شده‌اند که خیلی‌ها به شوخی می‌گویند «هر ایرانی یک پادکست» اما در میان این سیل پادکست آنهایی که خاص باشند و بتوانند مدت‌ها شنوندگان را با خودشان همراه کنند چندان زیاد نیستند. «رادیو نیست» یکی از این پادکست‌هاست که پس از 11 قسمت همچنان پرطرفدار است، شاید بشود گفت موضوعش یکی از مهم‌ترین دلایل این جذابیت است. یعنی نوستالژی. «رادیو نیست» درباره تهران است. نه فقط شهر تهران که مکان‌هایی که خاطره جمعی مردم تهران هستند و بخشی از هویت پایتخت و مردمش را ساخته‌اند. در هر قسمت از این پادکست روایت یکی از این مکان‌ها را می‌شنوید؛ هتل میامی، درایوین سینما، امجدیه، پلاسکو، قلعه، کوچینی، رادیوسیتی، شهربازی (لونا پارک)، بولینگ عبده، تئاتر نصر و کافه بلدیه تا به حال در «رادیو نیست» قصه هایشان روایت شده است.

اپرای عروسکی مولوی
نویسنده، طراح و کارگردان: بهروز غریب پور
آواگران: محمد معتمدی، همایون شجریان، علی خدایی، حسین علیشاپور، مصطفی محمودی، مهدی امامی، عامر شادمان، مهدی جاور، علی نجفی، اسحاق انور، کیوان فرزین
چرا ببینیم؟
اگر با وجود اجرای نمایش‌ها در فضای باز و الزام به زدن ماسک و رعایت پروتکل‌ها باز هم دل‌تان برای قرار گرفتن در چنین محیط‌هایی در چنین روزهایی آرام و قرار ندارد و در عین حال دوست دارید تئاتر هم ببینید، همچنان فیلم تئاتر گزینه بسیار خوبی است. فیلم نمایش‌های درخشان و بسیار خوبی را این روزها در سامانه‌های مختلف تماشای فیلم و تئاتر می‌توانید ببینید که یکی از نمونه‌های خوب آن «اپرای عروسکی مولوی» است. شاید بدانید که غریب‌پور این اپرا را براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس نوشته و دیدن تصویری از این اشعار با عروسک‌هایی که هنرمندانه حرکت می‌کنند جذاب است. از طرف دیگر موسیقی یکی دیگر از جذابیت‌های خاص اپراست که در این اپرای وطنی اشعار مولانا را با دستگاه‌های نوا، همایون، ماهور، شور و چهارگاه و با صدای هنرمندان صاحب نامی مانند همایون شجریان و محمد معتمدی می‌شنوید .




 

نظر شما