شناسهٔ خبر: 42911781 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

دولت به دارو سوبسید بدهد

مهدی تقوی اقتصاددان نیز به «جهان‌ صنعت نیوز» گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت دلار، کاهش حجم صادرات غیرنفتی در کنار افت صادرات نفتی است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  وی اظهار کرد: زمانی که ذخایر ارزی بانک مرکزی با کاهش مواجه می‌شود امکان تزریق ارز به بازار و تامین نیازهای ارزی متقاضیان وجود نخواهد داشت.

تقوی افزود: پیش از این دولت روزانه دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کرد و درآمدهای ارزی سرشاری به دست می‌آورد. اکنون اما به واسطه تحریم‌ها حجم صادرات نفت کاهش زیادی داشته و به کمتر از ۱۰ میلیون طبق برآوردهای انجام شده رسیده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: با توجه به اینکه درآمدهای نفتی یک‌چهارم شده، درآمدهای ارزی کاهش یافته و تقاضا برای ارز بالا رفته و دلار را دچار افزایش قیمت کرده است.

به گفته وی، با افزایش قیمت ارز هر کالایی که وارد می‌شود با افزایش قیمت همراه می‌شود و در ادامه قیمت کالاهای تولیدی در داخل نیز گران می‌شود.

تقوی گفت: هرچند پیش‌بینی در خصوص نرخ ارز در ماه‌های پیش رو سخت است با این حال اگر دولت بتواند صادرات را افزایش دهد و درآمدهای ارزی ناشی از آن را صرف نیازهای داخل کند می‌توانیم نسبت به کاهش قیمت ارز ابراز امیدواری کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به روند نگران‌کننده افزایش قیمت ارز انتظار می‌رود دولت به داروهای مهم وارداتی سوبسید دهد تا مانع از افزایش قیمت آنها شود تا مردم قدرت خرید این داروها را داشته باشند.

این اقتصاددان افزود: مجلس نیز در تلاش است طرح اعطای بسته‌های حمایتی به مردم را تصویب کند که تکرار تجربه تلخ این سیاست در دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد است. بنابراین به نظر نمی‌رسد این طرح کمک چندانی به قدرت خرید مردم و معیشت آنها بکند و تنها اثر موقتی خواهد داشت.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما