شناسهٔ خبر: 42911467 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت به فلسطین؛

سازش با تل آویو مناقشات منطقه ای را افزایش داده است

یک اندیشکده پاکستانی با برگزاری وبیناری به بررسی رویدادهای پیرامون عادی‌سازی روابط توسط برخی از اعراب با اسرائیل پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، بخش خاورمیانه و آفریقای موسسه مطالعات راهبردی اسلام‌آباد که از اندیشکده‌های دولتی و نام آشنا در پاکستان به شمار می‌آید و سهم مهمی در سیاست‌گذاری این کشور دارد، وبیناری با عنوان «دگرگونی وضعیت خاورمیانه و پیامدهای آن بر منطقه» با مشارکت موسسه مطالعات صلح و درگیری دانشگاه پیشاور برگزار کرد که هدف آن بررسی تحولات پیرامون سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی، تشدید مناقشات در خاورمیانه و اولویت اصلی حل مسئله فلسطین بود.

کارشناسان ارشد سیاست خارجی، مطالعات راهبردی از جمله مدیرکل و پژوهشگران اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد طی سخنرانی به گوشه‌هایی از ابعاد سیاسی و امنیتی تحولات اخیر در خاورمیانه و وضعیت سرزمین‌های اشغالی پرداختند.

به عقیده آنان، بحران نفت، درگیری‌های سوریه و یمن، مهاجرت گسترده پناهجویان، نقش سازمان همکاری اسلامی در اتحاد جهان اسلام، ایجاد ائتلاف‌های جدید و چالش همه گیر ویروس کرونا را از مهم‌ترین مسائلی توصیف کردند که باعث دگرگونی اوضاع فعلی در خاورمیانه شده است.

سازش با تل آویو و تداوم نابسمانی سیاسی در منطقه

«آمنه خان» مدیر بخش مرکز خاورمیانه و آفریقای اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد گفت: مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی با چند دهه قدمت به سنجش ظرفیت‌های کشورهای اسلامی عربی و سایر کشورهای منطقه برای اتحاد و عبور از این وضعیت تبدیل شده است.

وی افزود : تصمیم امارات و بحرین برای سازش با صهیونیست‌ها و امضای پیمان صلح میان طرفین به اکثر کشورهای جهان اسلام سنگین آمد که البته باید به اعتراضات و واکنش‌های متفاوت نیز در درون جهان عرب اشاره کرد.

این پژوهشگر پاکستانی افزود: برخی از کشورها از اقدام سران ابوظبی و منامه استقبال کردند اما برخی دیگر از آنها در منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به شدت علیه آن موضع گیری و آن را خیانت آشکار به آرمان‌های مردم فلسطین اعلام کردند.

وی گفت: این وضعیت بار دیگر نشان داد که خاورمیانه همچنان با وضعیت نابسامان سیاسی باقی مانده که ماهیت داخلی و خارجی آن به شدت این نابسامانی ها اضافه می‌کند.

سازش با تل آویو و بیم اعراب از جایگاه منطقه‌ای ایران

«فاطمه رضا» دانشیار پژوهشی اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد هم در سخنانی در این وبینار گفت: سران امارات از بیم افزایش قدرت و موقعیت جمهوری اسلامی ایران به دنبال دریافت پوشش امنیتی توسط ایالات متحده آمریکا و دوستی با اسرائیل هستند.

وی افزود : به تحلیل بسیاری از ناظران منطقه و بین المللی، سازش با صهیونیست‌ها توسط امارات بیش از آنکه برای کمک به مسئله فلسطین باشد در حقیقت خیز اعراب برای به اصطلاح محدود کردن جایگاه منطقه‌ای ایران است و شاید هم با عادی‌سازی روابط با تل آویو به دنبال پشت سر گذاشتن هر دو هدف باشند.

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه قائداعظم پاکستان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و رویدادهای پیرامون آن را مرکز ثقل تحولات چند دهه اخیر در منطقه دانست و گفت: تشکیل رژیم صهیونیستی از سوی دیگر این منطقه را با بی‌ثباتی روبرو کرده است.

وی تاکید کرد: سازش اعراب با تل آویو لایه جدیدی به پیچیدگی‌ها و درگیری‌های جاری در منطقه اضافه کرده است و با توجه به نابسامانی‌ها در عراق، سوریه، بحرین، یمن، لبنان و فلسطین چارچوب توافق میان رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین دامنه این تنازعات را گسترش می‌دهد و عامل آن نیز اقدام اخیر امارات و بحرین است.

تلاش تل آویو برای خروج از انزوای سیاسی

«قندیل عباس» استادیار بخش روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد اظهار داشت: یکی از اهداف اصلی تل آویو خروج رژیم صهیونیستی از انزوای سیاسی است که بیش از هفت دهه با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

این کارشناس و تحلیگر مسایل سیاسی در پاکستان افزود از سوی دیگر صهیونیست‌ها برای تقویت موقعیت خود در برابر جمهوری اسلامی ایران به دنبال یافتن متحدان جدیدتر در منطقه هستند.

جای خالی فلسطینیان در معامله صلح

«خالد محمود» سفیر پیشین پاکستان در ایران و مدیر هیات رئیسه اندیشکده مطالعات سیاسی اسلام‌آباد نیز گفت: امارات و بحرین با وساطت دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا دست به سازشی با رژیم صهیونیستی زدند که بازیگران اصلی این مناقشه یعنی ملت فلسطین هیچ نقشی در آن ندارند و جایگاهی هم برای آن تعریف نشده است.

وی افزود: قبل و بعد از سازش با صهیونیست‌ها بمباران سرزمین‌های اشغالی فلسطین از جمله نوار غزه ادامه دارد بنابر این اگر سازش اعراب را با اقدام مشابه اردن و مصر در گذشته مطابقت دهیم، هیچ نتیجه‌ای از آن بیرون نخواهد آمد چنانچه این طرح به اصطلاح صلح هم به طور طبیعی از سوی ملت فلسطین رد شد و به جایی نرسید.

سفیر پیشین پاکستان در ایران با حمایت از مواضع قوی اسلام آباد در حمایت از ملت فلسطین و برائت از به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی تاکید کرد: سازش با اسرائیل مغایر با قطعنامه‌های سازمان ملل است بنابر این حل موضوعاتی مانند فلسطین و کشمیر بدون لفاظی‌ها و توافق ها نیمه تمام، نیاز به صلح واقعی دارد.

اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس غیرفعال

جاوید حفیظ دیپلمات پیشین پاکستانی نیز در این وبینار اظهار داشت که تحولات و رویدادهای اخیر در منطقه و جهان نشان داد که اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس تقریباً در ارتباط با این چالش غیرفعال هستند.

وی افزود، به نظر می رسد و این چالش زمانی بیشتر پدیدار می شود که به بحث فلسطین و اشغالگری اسرائیل می رسیم ؛ جایی که احساسات و خواسته های ملت های عربی با آنچه حاکمان آنان اقدام می کنند، متفاوت است.

لزوم حمایت از آرمان های فلسطین

حسین شهید سُهروردی مدیر موسسه مطالعات صلح و درگیری در دانشگاه پیشاور، جاوید حفیظ دیپلمات پیشین پاکستانی، اعزاز احمد چودری مدیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام آباد و خانم فرح جان استاد دانشگاه پنسیلوانیا نیز از دیگران سخنرانان این وبینار بودند.

آنان بر لزوم حمایت از آرمان های فلسطین تاکید کرده و خواستار اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدن به راه حل پایدار و مسالمت آمیز جهت حل مناقشه های فلسطین و کشمیر شدند.

عمران خان نخست وزیر پاکستان هفته گذشته در واکنش به عادی‌سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی پس از امارات، گفت: هرگونه به رسمیت شناختن اسرائیل با مخالفت شدید مردم فلسطین مواجه می‌شود و ما نیز نمی‌توانیم مغایر با آرمان‌های ملت مظلوم این کشور تصمیم بگیریم و به حمایت خود از حل عادلانه موضوع فلسطین ادامه خواهیم داد.

در همین حال رسانه‌های پاکستان با انعکاس خشم و اعتراض افکار عمومی این کشور به اخبار منتشر شده چند روز اخیر در باره خیانت برخی کشورهای عربی در منطقه به آرمان‌های فلسطین، آن را نتیجه مناسبات پنهانی آنان با رژیم اشغالگر قدس می‌دانند که اکنون دامن بحرین را گرفته است تا تن به صلح با رژیم صهیونیستی دهند.

به تعبیر ناظران سیاسی در پاکستان، داستان عادی‌سازی و آشکارسازی روابط توسط امارات متحده و پادشاهی بحرین با رژیم صهیونیستی چیزی جز کسب منافع انتخاباتی از سوی دونالد ترامپ نیست و تبعات آن به کام آمریکا و به ضرر منطقه به ویژه جهان اسلام خواهد بود.

حسین شهید سُهروردی مدیر موسسه مطالعات صلح و درگیری در دانشگاه پیشاور، جاوید حفیظ دیپلمات پیشین پاکستانی، اعزاز احمد چودری مدیرکل اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام آباد و خانم فرح جان استاد دانشگاه پنسیلوانیا نیز از دیگران سخنرانان این وبینار بودند.

آنان بر لزوم حمایت از آرمان های فلسطین تاکید کرده و خواستار اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدن به راه حل پایدار و مسالمت آمیز جهت حل مناقشه های فلسطین و کشمیر شدند.

جاوید حفیظ دیپلمات پیشین پاکستانی اظهار داشت که اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس تقریباً غیرفعال به نظر می رسد و این چالش زمانی بیشتر پدیدار می شود که به بحث فلسطین و اشغالگری اسرائیل می رسیم، جایی که احساسات و خواسته های ملت های عربی با آنچه حاکمان آنان اقدام می کنند، متفاوت است./988/د101/ق

منبع: ایرنا

نظر شما