شناسهٔ خبر: 42910365 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

در کارگروه توسعه صادرات قم مطرح شد؛

کاهش ۱۴ درصدی ارزش صادرات کالا از قم/ مشکلات تولیدکنندگان کفش

قم - فرهادی، رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در ۵ ماهه نخست امسال ۴۹ میلیون دلار کالا از قم صادر شد که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار بازار، سید مجتبی فرهادی قمی عصر چهارشنبه در چهارمین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان قم که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صادرات قم، بیان کرد: بر اساس آمار گمرک استان در ۵ ماهه نخست امسال ۴۹ میلیون دلار کالا از قم صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۱۴ درصد کاهش از نظر ارزش و ۲۶ درصد کاهش از نظر منبع تولید روبرو بوده است.

وی با بیان اینکه این کاهش به دلیل بحران کرونا و بسته شدن مرزها اتفاق افتاده است،‌گفت: در این ۵ ماهه ۱۰ نوع قلم کالاهای غیر نفتی به بازارهای هدف صادر شد که ۹۶ درصد هدف صادرات استان قم بازارهای کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان، چین، امارات، پاکستان، هند، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان است که این کشورها ۱۰ کشور مهم صادرات کالاهای نفتی استان قم هستند.

رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: مهم‌ترین کالای صادر شده از قم عبارت است از ماشین آلات، وسایل الکترونیکی و قطعات منفصله ماشی آلات، الیاف و مواد پلاستیکی و ادویه، بذر سیب زمینی و نیکل و چایی و قهوه است.

وی افزود: در زمینه وزن صادرات بر اساس آمار گمرک ۳۴ درصد کاهش و بر اساس آمار منبع دولتی نیز ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد اما میزان صادرات وزنی یعنی نسبت کالا به دلار با افزایش روبرو بوده است که کاهش ارزش ریالی با توجه به نوسانات ارزی اتفاق افتاده است.

فرهادی در ادامه گفت: تا پایان مردادماه امسال ۹ کارت بازرگانی در بخش تولیدی و ۶۴ کارت بازرگانی در بخش تجاری صادر شده است.

مشکل ما با خود تحریمی‌ها بیشتر از تحریم دشمن است
رئیس اتحادیه کفش ماشینی قم نیز در این جلسه گفت: در زمینه تولید و صادرات با چالش‌های داخلی بدتر از تحریم و جنگ اقتصادی روبرو هستیم.

 ابوالفضل فراهانی بیان کرد: اگر واقعاً به دنبال بهبود صادرات استان هستیم باید ۳ عامل تولید، صنعت و سیاست خارجی را بهبود و به دنبال روابط خوب با کشورهای همسایه باشیم.

وی با تأکید بر اینکه باید بازارهای هدف را شناسایی کنیم،‌ گفت: امروز ترکیه با تدبیر به بزرگ‌ترین کشور صادرکننده کفش تبدیل شده است در حالی صنعت کفش ما اگر حمایت شود حرفی برای گفتن دارد.

رئیس اتحادیه کفش ماشینی قم با انتقاد شدید از برخی سنگ اندازی‌ها در داخل کشور، عنوان کرد: با توجه به نوسانات ارزی و بالا رفتن قیمت دلار و این که تولید در دست دولت قرار گرفته است همیشه در زمینه تهیه مواد اولیه و توزیع مواد شیمیایی مرتبط با صنعت کفش با چالش روبرو هستیم چرا که فرآیند این توزیع ناعادلانه است و برخی مشکلات داخلی از تحریم ظالمانه بدتر و ناخوشایندتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در گذشته میزان صادرات کفش ۱۰۰ میلیون دلار بود، گفت: همیشه سخن از تحریم به میان می‌آید اما چالش‌های داخلی و موانع آن بیشتر است، ما توان صادرات بیشتری داریم ولی تا وقتی موانع برطرف نشود نمی‌توان به وضعیت مطلوبی امید داشت.

دلال بازی و رانت خواری سنگ بزرگی برای تولید
فراهانی افزود: دلال بازی و برخی سنگ‌اندازی‌ها از خود تحریم‌ها بیشتر است؛ باید دست دلالان قطع شود؛ افرادی در تهران و مرکز کشور برای صادرات ما تصمیم‌گیری می‌کنند که هیچ اطلاعی از صادرات ندارند و این یک چالش است اگر بحران صادرات حل نشود با تعطیلی واحدهای تولیدی کفش ماشینی بسیاری روبرو می‌شویم.

وی عنوان کرد: وقتی قیمت مواد اولیه هر روز بیشتر می‌شود چگونه تولیدکننده کفش به فکر افزایش صادرات باشد امروز مواد اولیه را قیمتی و فردا قیمت دیگر مجبوریم تهیه کنیم اگر این بحران حل نشود باید فاتحه این صنعت را بخوانیم.

نظر شما