شناسهٔ خبر: 42910028 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو:

مرکز منطقه‌ای مدیریت آب‌های غیرمتعارف به زودی تاسیس می‌شود

تهران - ایرنا- وزیر نیرو گفت: مرکز منطقه‌ای مدیریت آب‌های غیرمتعارف در یکی از کشورهای منطقه به زودی تاسیس می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا «رضا اردکانیان» عصر چهارشنبه در حاشیه برگزاری یازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری در محل وزارت نیروی ایران و درجمع خبرنگاران افزود: اوایل دهه هشتاد شمسی یعنی حدود ۲۰ سال پیش با تصویب مجمع عمومی یونسکو که رای همه کشورها را داشت مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری در تهران تاسیس شد.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای هم اقلیم و از سازمان‌های بین المللی که علاقمند به مشارکت در حل مسایل آب منطقه بودند دعوت شد تا به عضویت شورای حکام این مرکز در آیند و طی سال‌هایی نیز پروژههایی را به مرحله اجرا درآورد.

اردکانیان گفت: مدتی فعالیت این مرکز کم شده بود که دوباره با پیگیری‌های انجام شده از دوسال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و پارسال شورای حکام مرکز دوباره در سطح بالایی در تهران تشکیل شد.

وزیر نیرو ادامه داد: امسال قرار بود در شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان این اجلاس تشکیل شود که به دلیل بیماری کرونا این امکان فراهم نشد و ما یک انتخاب منحصر به فردی داشتیم تا جلسه شورای حکام را به طریق ویدئو کنفرانس برگزار کنیم و به لحاظ مسایلی که دبیرخانه و خود مرکز باید دنبال می‌کرد برگزاری آن در تهران سهل تر از سایر نقاط بود.

وی افزود: بنابراین این شورای حکام امروز با حضور ۵۳ نفر از شرکت‌کنندگان که از ۱۰ سازمان بین المللی و منطقه‌ای و شانزده کشور هستند تشکیل جلسه داد که ۹ کشور که بیشتر کشورهای همسایه هستند مانند قطر، عراق، سوریه، جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان در سطح وزیر در اجلاس حضور یافتند.

اردکانیان خاطرنشان ساخت: کشورهایی مانند عمان، ترکیه و ارمنستان هم در سطح معاونان وزیر و تعدادی مانند هندوستان ازبکستان هم در سطح مدیران میانی حضور یافتند و آلمان و سوییس نیز درقالب سازمان‌های تخصصی بین المللی خود که در طرح‌های منطقه‌ای هستند حضور داشتند.

وزیر نیرو ادامه داد: سازمان‌های بین المللی مانند سازمان جهانی خوار و بار، سازمان یونسکو، سازمان جهانی هواشناسی، بانک توسعه اسلامی در جده و نیز سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و برنامه همکاری جهانی آب و سایر سازمان های مرتبط نیز حضور یافتند.

وی گفت: طبیعتا از این فرصت اجلاس استفاده خواهم کرد و بلافاصله بعد از این نشست، جلسات دوجانبه‌ای با برخی وزرا پیرامون مسایل مورد علاقه ایران و آن کشور خاص دنبال خواهم داشت که تاجیکستان وسوریه از جمله این کشورها خواهند بود.

اردکانیان با بیان اینکه امروز درباره چند پروژه نیز تصمیم گیری شد که برخی از آنها تا سال ۲۰۲۱ میلادی انجام خواهند شد، افزود: یک پروژه مربوط به وضعیت بهبود کیفیت منابع آب است که شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران و مرکز تغییر اقلیم آلمان درباره آن همکاری می‌کنند و دو پروژه نیز با همکاری مرکز همکاری مالی سوییس انجام خواهد شد.

وی افزود: برای انجام تعدادی پروژه هم تا پایان ۲۰۲۲ میلادی در زمینه آب و فاضلاب نیز تصمیم گیری شد که یک پروژه برای پایش خشکسالی منطقه‌ای است که کشور ترکیه و سازمان جهانی هواشناسی همکاری خواهند کرد.

اردکانیان گفت: برگزاری دوره ارتقای مهارت تکنسین‌های آب شهری، پروژه دیگری است که توسط برنامه توسعه سازمان ملل وسازمان همکاری اکو که دبیرخانه دائمی آن در تهران  است با همکاری آب و فاضلاب کشور انجام می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: کشور ارمنستان هم که به تازگی به این مرکز پیوسته پروژه‌هایی در زمینه افزایش راندمان سیستم‌های آبی ارائه داد که قرار است مسیرخود را طی کند.

وی افزود: این مرکز و شورای حکام، پروژه هایی را برای حل مسایل خاص آب و فاضلاب کشورهای عضو  انجام می‌دهند، اما اهمیت بیشتر این مرکز این است که به عنوان چتری به شمار می رود که به مرکزیت تهران و جمهوری اسلامی ایران برسر کشورهای منطقه در موضوع مهم و حساس آب قرار گرفته است.

اردکانیان در ادامه  گفت: مرکز منطقه‌ای مدیریت آب‌های غیر متعارف در یکی از کشورهای منطقه به زودی تاسیس می‌شود.
وی افزود: تاسیس این مرکز کمک خواهد کرد دانش موجود در همه کشورهای منطقه در باره آب‌های غیر متعارف در یک نقطه جمع آوری شده و سایر کشورها از آن استفاده کنند.
وزیر نیرو آب های نامتعارف را آب‌هایی غیر از آب‌های زیر زمینی و موجودی آب سدها دانست و ادامه داد: تاسیس این مرکز کمک موثری به کشورمان است که در ضمن هزینه ها را نیز کاهش خواهد داد.
اردکانیان گفت: کشور قطر ابراز تمایل کرده تا نسبت به تاسیس مرکز مدیریت آب‌های غیر متعارف اقدام کند.
وی به شواری حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری اشاره کرد و آن را گام مثبتی در زمینه کاهش اختلاف‌های آبی کشورهای همسایه دانست.
اردکانیان ادامه داد: فعالیت شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری همچنین راهکارهایی موثر در جلوگیری از مداخلات سایر کشورها در مسایل آبی کشورهای همسایه دارد.

وزیر نیرو گفت: از این فرصت، نهایت استفاده را برای کاهش اختلافات آبی و برطرف کردن مسایل مربوط به آب خواهیم کرد و اجازه متوقف شدن آن را نخواهیم داد.
 

نظر شما