شناسهٔ خبر: 42909187 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازار کار کدام رشته‌های علوم تجربی بهتر است؟

برخی رشته‌های دانشگاهی علوم تجربی از بازار کار مطلوبی برخوردارند، برای یک انتخاب آگاهانه در انتخاب رشته، این مطلب را بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با آغاز فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری می‌تواند گفت بیش از ۹۰ درصد داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها به دنبال این هستند که رشته‌ای را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند که بازار کار خوبی داشته باشد و بعد از فارغ التحصیل مجبور نشوند مدرک خود را فقط برای قاب کردن روی دیوار استفاده کنند.

با توجه به تعدد رشته‌های دانشگاهی، داوطلبان باید به انتخاب رشته‌ای درست و با نگاه آینده نگرانه اقدام کنند تا مسیر زندگیشان تحت الشعاع رشته‌ای با بازار کار اشباع شده قرار نگیرد و بتوانند پس از صرف زمان حدودا ۴ ساله مشغول به کار شوند.

در ادامه این خبر به معرفی رشته‌های علوم تجربی می‌پردازیم که بازار کار مناسب تری به نسبت سایرین دارند.

رشته پزشکی

در میان رشته‌های متنوع و گسترده‌ای که زیرشاخه‌های علوم تجربی هستند، رشته‌های پزشکی جزو رشته‌های پردرآمد محسوب می‌شوند که فرد با درس خواندن در آن‌ها آینده شغلی خود را تضمین می‌کند. افرادی که علاقه‌مند به قبولی و ادامه‌ تحصیل در این رشته‌ها هستند باید بدانند نیازمند تلاشی مستمر و چندین ساله دارند.

رشته داروسازی و دندانپزشکی

بعد از رشته‌های پزشکی رشته‌های داروسازی و دندانپزشکی در رتبه‌های بعدی رشته‌های پردرآمد گروه آزمایشی تجربی قرار دارند. اکثر دانش آموزانی که رتبه‌های زیر هزار در کنکور تجربی کسب می‌کنند، خواهان ادامه‌ تحصیل در این دو رشته هستند. رشته‌ داروسازی با توجه به تنوع گسترده‌ خود، بازار کار و درآمد خوبی نیز برای فارغ‌التحصیلان خود دارد. افرادی که بتوانند در شهر‌های کوچک‌تر به تأسیس مطب‌های دندانپزشکی اقدام کنند بازار کار خوبی نسبت به کلان‌شهر‌ها خواهند داشت.

بیشتر بخوانید

رشته علوم آزمایشگاهی

علوم آزمایشگاهی و برخی زیرشاخه‌های آن مانند رادیولوژی و توان‌بخشی نیز جزو رشته‌های پردرآمد علوم تجربی هستند. این رشته از نظر کاربرد و بازار کار، یکی از رشته‌های خوب و البته پردرآمد است. بیشتر فارغ‌التحصیلان این رشته به‌راحتی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

رشته پرستاری

پرستاری هم جزو رشته‌های پرطرفدار علوم تجربی است که درآمد مناسبی عاید فارغ‌التحصیلان خود می‌کند. مراقبت‌های پزشکی در قبل، حین و بعد از جراحی بیماران و مراقبت‌های درمانی آن‌ها بر عهده‌ پرستار است. امروزه با افزایش نیاز بیمارستان‌ها و حوزه‌های مختلف درمانی به پرستاران و اهمیت این قشر در بهبود و ارتقاء وضعیت سلامت یک بیمار، درآمد خوبی برای آن‌ها وجود دارد.

رشته پزشکی

رشته دامپزشکی

رشته‌ دامپزشکی نیز جزو رشته‌های پردرآمد شاخه‌ تجربی است. امروزه با افزایش حیوانات خانگی، نیاز به دامپزشکان جهت انجام واکسیناسیون و درمان آنها، نسبت به قبل بیشتر شده و همین امر باعث به وجود آمدن بازار کار و درآمد مناسبی در این زمینه شده است.

رشته هوشبری و اتاق عمل

از میان رشته‌های پیراپزشکی شاخه‌ علوم تجربی برخی رشته‌ها مانند هوشبری و اتاق عمل وجود دارند که از درآمد مناسب و خوبی نسبت به بقیه‌ رشته‌ها برخوردارند و افراد زیادی علاقه‌مند به تحصیل در این رشته‌ها هستند. بازار کار در این رشته‌ها برای فارغ‌التحصیلان توانمند، خوب و مناسب است و توانمندی و تجربه‌ کافی در این زمینه می‌تواند درآمد مناسبی عاید این افراد کند. رشته‌ هوشبری از زیرشاخه‌های رشته‌های پیراپزشکی است که در چند سال اخیر در مقطع کاردانی ارائه می‌شد، اما در حال حاضر امکان تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برای دانشجویان فراهم است.

مراکز درمانی محل کار فارغ التحصیلان رشته هوشبری در تمامی مقاطع تحصیلی است و با توجه به اینکه اکثر مراکز درمانی برای تکمیل کادر درمانی خود به کارشناس هوشبری نیاز دارند بنابراین فارغ ااتحصیلان این رشته می‌توانند به راحتی جذب بازار کار شوند.

رشته پیراپزشکی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشته پیراپزشکی تا سال ۲۰۲۲ جزو رشته‌های پردرآمد در جامعه محسوب شود. فارغ‌التحصیلان رشته پیراپزشکی محدودیت‌های پزشکی نظیر: ۱- هزینه کردن در دانشکده‎‌های پزشکی، ۲- شرکت در طرح‌های پزشکی، ۳- پرداخت هزینه بیمه تخلفات پزشکی احتمالی را ندارند.

رشته علوم و صنایع غذایی

رشته علوم و صنایع غذایی که به کنترل کیفیت و بهداشت مواد غذایی می‌پردازد، نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه دارد. در هر کارخانه‌ای هدف، تولید بهترین محصول است.

در حال حاضر حدود ۵ هزار کارگاه و کارخانه بیش از ۸۵ درصد نیاز مواد غذایی کشور را در داخل تولید می‌کنند. که برای دریافت پروانه مسئول فنی باید فرد تحصیل کرده‌ای به عنوان مسئول فنی معرفی شود تا پس از تایید صلاحیت او در یک کمیته قانونی در اداره کل نظارت بر مواد غذایی، پروانه مورد نیاز صادر شود. از همین رو فارغ التحصیلان علوم و صنایع غذایی بهترین افراد برای پذیرش چنین مسئولیتی هستند. این مهندسان در بخش‌های دولتی و خصوصی و کارخانجات تولید مواد غذایی می‌توانند، مشغول به کار شوند.

رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیرشاخه‌های توانبخشی است که در آن طریقه طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی براساس اصول مهندسی و منطبق با آناتومی بدن آموزش داده می‌شود. در واقع دروس این رشته مجموعه‌ای از علوم مهندسی و علوم پزشکی است.

فارغ‌التحصیل این رشته می‌تواند در دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت کند که بخش دولتی شامل سازمان بهزیستی، هلال احمر، بنیاد جانبازان و بیمارستان‌های دارای مراکز ارتوپدی فنی است. اما حیطه اصلی فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته بخش خصوصی است، رشته اعضای مصنوعی جزو معدود رشته‌های توانبخشی است که فارغ‌التحصیل آن می‌تواند پس از کسب تجربه لازم، مرکز خصوصی دایر کرده و به افراد فلج یا افرادی که انواع بدشکلی‌های مختلف و مشکلات ارتوپدی دارند، افرادی که بیماری‌های ساده مثل صافی کف پا داشته و احتیاج به کفش طبی دارند و کسانی که دچار قطع عضو هستند، خدمات خود را ارائه دهد.

بیشتر بخوانید

رشته بینایی سنجی

بازار کار بینایی سنجی، به نسبت خوب است و کسانی که در این رشته وارد بازار کار شوند، درآمد خوبی خواهند داشت. کسی که در بخش دولتی کار می‌کند، حقوق ماهانه بین ۲ تا ۴ میلیون دارد، اما کار در بخش خصوصی بستگی به توافق بین طرفین دارد اگر سابقه کار داشته باشید، حقوق آن از بخش دولتی بیش‌تر است.

رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی یکی از رشته‌های توانبخشی است و در آن دانشجویان می‌آموزند که چگونه با استفاده از عوامل فیزیکی مانند نور، الکتریسیته، گرما، سرما و صوت و یا عوامل مکانیکی فیزیکی مثل تمرینات و تکنیک‌های ورزشی، بیمارانی را که دچار صدمات مختلف شده‌اند، تحت درمان قرار دهند.

در حال حاضر فارغ‌التحصیل فیزیوتراپی علاوه بر استخدام در مراکز دولتی مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه ها، می‌تواند بعد از گذراندن دوران طرح و همچنین به دست آوردن سابقه کار لازم (۶ سال سابقه کار برای فعالیت در مراکز استان‌ها و ۳ سال سابقه کار برای فعالیت در شهرستان ها) اقدام به تاسیس کلینیک خصوصی فیزیوتراپی کند. فارغ‌التحصیل این رشته علاوه بر کار در کلینیک‌های خصوصی می‌تواند جذب بیمارستان ها، مراکز توانبخشی و فدراسیون‌های ورزشی شود.

رشته مامایی

رشته مامایی مباحثی نظیر جنین شناسی، بارداری و زایمان و بیماری‌های زنان، نوزادان و مراقبت‌های مربوطه، بهداشت، تشخیص زودرس بیماری‌های دوران بارداری و پی بردن به موارد غیر طبیعی در مادر و جنین و نوزاد و شیرخوار، تغذیه مادر و کودک و تنظیم خانواده و بیماری‌های داخلی و جراحی مربوط به مامایی را در بر می‌گیرد.

یک ماما می‌تواند در مراکز بهداشتی و طرح پزشک خانواده، بیمارستان ها، زایشگاه ها، درمانگاه‌ها به عنوان مربی خدمات بهداشتی، مربی بهداشت مدارس، کارشناس بهداشت خانواده استخدام شود؛ که فارغ التحصیلان رشته مامایی بر اساس قوانین حاضر در صورت داشتن مدرک کارشناسی می‌توانند برای دایر کردن مطلب جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اقدام کنند.

رشته فوریت‌های پزشکی

فارغ التحصیلان رشته‌های فوریت‌های پزشکی، پرستاری، اتاق عمل می‌توانند وارد این شغل شوند. داشتن گواهینامه رانندگی نیز برای این شغل الزامی است. همچنین دارندگان مدرک کارشناسی مدیریت عملیات امداد و نجات و مدیریت در سوانح (طبیعی و غیرطبیعی) در صورت دارابودن مدرک کاردانی پرستاری، اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی یا هوشبری می‌توانند این شغل را انتخاب کنند. استخدام تکنسین فوریت‌های پزشکی در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی (اورژانس) در سراسر کشور، آمبولانس‌های خصوصی یا در سازمان‌های مشابه امکان پذیر است.

از آنجا که بخش اورژانس یکی از اصلی‌ترین واحد‌های امدادرسانی در کشور به حساب آمده و وجودش همیشه برای جامعه لازم است، بازار کار مناسبی نیز در شغل تکنسین فوریت‌های پزشکی وجود دارد.

انتهای پیام/

نظر شما